Partnerzy portalu

BRI największą na świecie inicjatywą finansowania rozwoju

Tagi: BRI,

– Od czasu uruchomienia inicjatywy Pasa i Szlaku w 2013 roku Chiny zainwestowały bezpośrednio ponad 80 mld USD w ponad 70 krajach uczestniczących w projekcie – wskazał prof. ALK dr Mirosław Antonowicz na Polskim Kongresie Logistycznym e-LOGISTICS 2021. 

BRI

W panelu ,,Inicjatywa Pasa i Szlaku w kontekście odporności globalnego łańcucha dostaw na przykładzie kolejowego Jedwabnego Szlaku” prof. Mirosław Antonowicz wspólnie z prof. dr hab. Sebastianem Jarzębowskim przybliżyli uczestnikom kongresu w jaki sposób funkcjonują globalne łańcuchy dostaw w dobie pandemii. 

– Globalne łańcuchy dostaw oparte są na zasadach wynikających z efektywności. Przedsiębiorstwa biorą pod uwagę koszt, jakość i czas dostawy, jako kluczowe czynniki podczas projektowania swoich łańcuchów. Takie podejście jest właściwe z punktu widzenia korzyści ekonomicznych i ostatecznej oferty cenowej kierowanej do konsumentów. 

Przedsiębiorstwa nie powinny jednak przedkładać efektywności nad odporność łańcucha dostaw, bo odporność ma kluczowe znaczenie w obliczu globalnych zakłóceń, klęsk żywiołowych, zmian klimatycznych, czy napięć geopolitycznych – ocenił prof. Sebastian Jarzębowski. 

Inicjatywa Pasa i Szlaku

Infrastruktura Inicjatywy Pasa i Szlaku ma kluczowe znaczenie dla globalnego handlu, w szczególności między Chinami a Unią Europejską. Koncepcja lądu i morza zakłada rozwój sieci Korytarzy Ekonomicznych. – Inicjatywa Pasa i Szlaku (BRI) to globalny plan infrastruktury opracowany w Chinach i wdrożony w ponad 100 krajach, głównie w gospodarkach wschodzących. Od 2019 r. 166 krajów partnerskich i organizacji międzynarodowych podpisało umowy z Chinami, aby uczestniczyć w BRI. Od czasu uruchomienia inicjatywy w 2013 r. Chiny zainwestowały bezpośrednio ponad 80 mld USD w ponad 70 uczestniczących krajach, a inwestycje te rosły średnio w tempie 7,2% rocznie. To sprawia, że BRI jest największą na świecie inicjatywą finansowania rozwoju – zauważył prof. Mirosław Antonowicz. 

Unia Europejska po rozszerzeniu w 2004 r. stała się największym partnerem handlowym Chin. Natomiast Chiny są zaraz po Stanach Zjednoczonych drugim największym partnerem handlowym UE. Według danych Eurostatu wartość dwustronnej wymiany handlowej w 2019 r. wyniosła 644,4 mld euro. Chiński eksport do Unii w 2019 r. wart był 419, 2 mld euro i był wyższy o 6,1% niż w 2018 r.. Natomiast wartość importu do Chin z krajów UE wynosiła 255,5 mld euro, co stanowiło wzrost o 6,6 % r/r. Spośród członków UE jedynie trzy kraje: Finlandia, Irlandia i Niemcy odnotowały nadwyżkę w wymianie towarowej z Chinami. 

Kolej a inne formy transportu w relacji Chiny – Europa

– Jeśli spojrzymy na porównanie różnych środków transportu w przewozach między Chinami a Europą, widzimy znaczne różnice zarówno w zakresie kosztów jak i czasu przewozu. Transport pociągiem jest dwukrotnie krótszy niż statkiem, jednak koszt może być kilkukrotnie wyższy. Najszybszą, ale i najdroższą formą transportu jest samolot. Oferta kolei jest kompromisem pomiędzy ceną a czasem dostawy – wskazał prof. Antonowicz. Dodał, że 2020 r. mimo pandemii przyniósł dynamiczny, ok. 50% wzrost liczby połączeń pociągów kontenerowych w relacjach Chiny – Europa. Oczywiście trzeba mieć na uwadze, że zmieniła się także struktura nadawanych ładunków, bo w kontenerach znajdowały się ładunki związane z przeciwdziałaniem rozprzestrzenianiu się koronawirusa. Niemniej, dynamizm wzrostu jest istotny i poprzez przyjęte elementy synergii i współpracy między poszczególnymi ogniwami i organizacjami, udało się zorganizować takie zwiększenie połączeń w różnych układach i przez różne przejścia graniczne. 

Plany na przyszłość

Prelegenci wspomnieli także o planach budowy nowych linii kolejowych, oraz rozbudowanym ciągu przewozów z Chin przez Mongolię do magistrali Transsyberyjskiej. – Koncentrując się na otwartym modelu wewnętrznych i zewnętrznych powiązań między lądem a morzem oraz wzajemnej pomocy między Wschodem a Zachodem, będzie dążyć się do ustanowienia w pełni funkcjonalnej trójwymiarowej sieci transportu lądowego, morskiego i lotniczego. Opracowane zostaną zróżnicowane międzynarodowe korytarze transportowe, w szczególności w celu skoncentrowania się na stworzeniu 7 międzynarodowych korytarzy transportu suchego, w tym nowego mostu kontynentalnego Azja – Europa – zapowiedzieli. 

Zmiany dotkną również Małaszewicz – główną bramę Nowego Jedwabnego Szlaku, gdzie do 2026 r. ma powstać Park Logistyczny. Jego założeniem jest zwiększenie zdolności przepustowej przejścia granicznego z 14 do 55 par pociągów na dobę po torze 1530 mm. Koszt przedsięwzięcia to ok. 2 mld zł. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close