BRI największą na świecie inicjatywą finansowania rozwoju
– Od czasu uruchomienia inicjatywy Pasa i Szlaku w 2013 roku Chiny zainwestowały bezpośrednio ponad 80 mld USD w ponad 70 krajach uczestniczących w projekcie – wskazał prof. ALK dr Mirosław Antonowicz na Polskim Kongresie Logistycznym e-LOGISTICS 2021.

W panelu ,,Inicjatywa Pasa i Szlaku w kontekście odporności globalnego łańcucha dostaw na przykładzie kolejowego Jedwabnego Szlaku” prof. Mirosław Antonowicz wspólnie z prof. dr hab. Sebastianem Jarzębowskim przybliżyli uczestnikom kongresu w jaki sposób funkcjonują globalne łańcuchy dostaw w dobie pandemii.
– Globalne łańcuchy dostaw oparte są na zasadach wynikających z efektywności. Przedsiębiorstwa biorą pod uwagę koszt, jakość i czas dostawy, jako kluczowe czynniki podczas projektowania swoich łańcuchów. Takie podejście jest właściwe z punktu widzenia korzyści ekonomicznych i ostatecznej oferty cenowej kierowanej do konsumentów.
Przedsiębiorstwa nie powinny jednak przedkładać efektywności nad odporność łańcucha dostaw, bo odporność ma kluczowe znaczenie w obliczu globalnych zakłóceń, klęsk żywiołowych, zmian klimatycznych, czy napięć geopolitycznych – ocenił prof. Sebastian Jarzębowski.
Inicjatywa Pasa i Szlaku
Infrastruktura Inicjatywy Pasa i Szlaku ma kluczowe znaczenie dla globalnego handlu, w szczególności między Chinami a Unią Europejską. Koncepcja lądu i morza zakłada rozwój sieci Korytarzy Ekonomicznych. – Inicjatywa Pasa i Szlaku (BRI) to globalny plan infrastruktury opracowany w Chinach i wdrożony w ponad 100 krajach, głównie w gospodarkach wschodzących. Od 2019 r. 166 krajów partnerskich i organizacji międzynarodowych podpisało umowy z Chinami, aby uczestniczyć w BRI. Od czasu uruchomienia inicjatywy w 2013 r. Chiny zainwestowały bezpośrednio ponad 80 mld USD w ponad 70 uczestniczących krajach, a inwestycje te rosły średnio w tempie 7,2% rocznie. To sprawia, że BRI jest największą na świecie inicjatywą finansowania rozwoju – zauważył prof. Mirosław Antonowicz.
Unia Europejska po rozszerzeniu w 2004 r. stała się największym partnerem handlowym Chin. Natomiast Chiny są zaraz po Stanach Zjednoczonych drugim największym partnerem handlowym UE. Według danych Eurostatu wartość dwustronnej wymiany handlowej w 2019 r. wyniosła 644,4 mld euro. Chiński eksport do Unii w 2019 r. wart był 419, 2 mld euro i był wyższy o 6,1% niż w 2018 r.. Natomiast wartość importu do Chin z krajów UE wynosiła 255,5 mld euro, co stanowiło wzrost o 6,6 % r/r. Spośród członków UE jedynie trzy kraje: Finlandia, Irlandia i Niemcy odnotowały nadwyżkę w wymianie towarowej z Chinami.
Kolej a inne formy transportu w relacji Chiny – Europa
– Jeśli spojrzymy na porównanie różnych środków transportu w przewozach między Chinami a Europą, widzimy znaczne różnice zarówno w zakresie kosztów jak i czasu przewozu. Transport pociągiem jest dwukrotnie krótszy niż statkiem, jednak koszt może być kilkukrotnie wyższy. Najszybszą, ale i najdroższą formą transportu jest samolot. Oferta kolei jest kompromisem pomiędzy ceną a czasem dostawy – wskazał prof. Antonowicz. Dodał, że 2020 r. mimo pandemii przyniósł dynamiczny, ok. 50% wzrost liczby połączeń pociągów kontenerowych w relacjach Chiny – Europa. Oczywiście trzeba mieć na uwadze, że zmieniła się także struktura nadawanych ładunków, bo w kontenerach znajdowały się ładunki związane z przeciwdziałaniem rozprzestrzenianiu się koronawirusa. Niemniej, dynamizm wzrostu jest istotny i poprzez przyjęte elementy synergii i współpracy między poszczególnymi ogniwami i organizacjami, udało się zorganizować takie zwiększenie połączeń w różnych układach i przez różne przejścia graniczne.
Plany na przyszłość
Prelegenci wspomnieli także o planach budowy nowych linii kolejowych, oraz rozbudowanym ciągu przewozów z Chin przez Mongolię do magistrali Transsyberyjskiej. – Koncentrując się na otwartym modelu wewnętrznych i zewnętrznych powiązań między lądem a morzem oraz wzajemnej pomocy między Wschodem a Zachodem, będzie dążyć się do ustanowienia w pełni funkcjonalnej trójwymiarowej sieci transportu lądowego, morskiego i lotniczego. Opracowane zostaną zróżnicowane międzynarodowe korytarze transportowe, w szczególności w celu skoncentrowania się na stworzeniu 7 międzynarodowych korytarzy transportu suchego, w tym nowego mostu kontynentalnego Azja – Europa – zapowiedzieli.
Zmiany dotkną również Małaszewicz – główną bramę Nowego Jedwabnego Szlaku, gdzie do 2026 r. ma powstać Park Logistyczny. Jego założeniem jest zwiększenie zdolności przepustowej przejścia granicznego z 14 do 55 par pociągów na dobę po torze 1530 mm. Koszt przedsięwzięcia to ok. 2 mld zł.