Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Rozpoczęła się rejestracja w systemie e-TOLL

We wtorek 25 ruszyła rejestracja przewoźników w systemie e-TOLL, który wprowadzi naliczanie opłat drogowych w oparciu o dane geolokalizacyjne. Przedsiębiorcy są krytyczni wobec zaproponowanych rozwiązań.

systemie e-Toll
fot. GITD

Krajowa Administracja Skarbowa udostępniła rejestrację w systemie e-TOLL. Ministerstwo Finansów uruchomiło też Telefoniczne Centrum Obsługi Klienta. Rejestrację w systemie można wykonać na stronie etoll.gov.pl oraz za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego. Dodatkowo będzie to możliwe także w stacjonarnych punktach obsługi oraz za pośrednictwem wybranych operatorów kart flotowych.

– Udostępniamy naszym klientom kluczowy moduł systemu e-TOLL, czyli Internetowe Konto Klienta. Od dziś możliwa będzie rejestracja użytkowników i pojazdów w nowym systemie. Uruchamiamy również infolinię, która całodobowo będzie wspierać użytkowników e-TOLL – skomentowała szefowa Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska.

Nie wiadomo natomiast jeszcze jak długo funkcjonować będzie dotychczasowy system poboru opłat viaTOLL. Ustawowy termin wygaśnięcia obecnego systemu to 30 czerwca, jednak nowelizacja ustawy o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym pozwala wydłużyć okres przejściowy do 30 września. Ustawa czeka na podpis prezydenta. Dopiero po podpisaniu ustawy Krajowa Administracja Skarbowa będzie mogła przystąpić do negocjacji wydłużenia umów z koncesjonariuszami viaToll.

Przesunięcie terminu przejścia na nowy system to reakcja na głosy przedsiębiorców, którzy krytykowali nieudostępnienie przez Ministerstwo Finansów urządzeń do obsługi systemu e-TOLL. Zdaniem resortu do łączenia się z satelitarnym systemem naliczania opłat służyć mogą aplikacje mobilne. Jednak jak wskazują organizacje branżowe, smartfony nie mogą być stosowane do rejestracji przejazdów samochodów ciężarowych, gdyż nie zapewniają odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa ani niezawodności pracy. Przewoźnicy uważają, że konieczne jest udostępnienie profesjonalnych, certyfikowanych urządzeń pokładowych OBU, a zgodnie z przepisami unijnymi koszt wdrożenia tych urządzań powinien ponieść operator systemu czyli państwo.

Kto poniesie koszty?

10 maja przedstawiciele Ministerstwa Finansów spotkali się w tej sprawie z przewoźnikami drogowymi. Minister zaproponował firmom ulgę podatkową w związku z kosztami zakupu urządzeń OBU, które mają być odliczone od dochodu. Wysokość odliczenia byłaby uzależniona od liczby posiadanych urządzeń a maksymalna wysokość ulgi to 500 zł netto na każdy samochód, który w 2021 r. miał naliczone opłaty w systemie e-TOLL.

Propozycja ministerstwa została skrytykowana przez przedstawicieli branży transportowej, którzy obawiają się że rynek urządzeń OBU może zdominować jedna firma, która narzuci przewoźnikom bardzo wysokie ceny za urządzenie. Organizacje branżowe w stanowisku przyjętym 13 kwietnia domagają zapewnienia użytkownikom dróg nieograniczonego dostępu do bezpłatnego urządzenia pokładowego udostępnianego za kaucją przez operatora systemu, jako podstawowej formy uiszczania opłaty elektronicznej za użytkowanie dróg płatnych w Polsce. Ponadto zaapelowano o wprowadzenie co najmniej 6-miesięcznego okresu przejściowego na przygotowanie firm do korzystania z e-TOLL.

Czytaj także: System e-Toll będzie obowiazywać później. Przedsiębiorcy krytykują projekt

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close