Nowe inwestycje ruszyły w Porcie Koper
W Porcie Koper rozpoczęto 25 maja realizację trzech nowych inwestycji: stacji benzynowej, z której będą korzystać pojazdy i urządzenia portowe, nowej bramy dla samochodów ciężarowych i wielopoziomowego parkingu.

— Im więcej stworzymy warunków do rozwoju portu, tym szybciej rozwinie się słoweńska branża logistyczna. Rząd ustalił listę 187 ważnych inwestycji dla uruchomienia gospodarki po epidemii, z czego 12 projektów znajduje się w Porcie Koper — zapowiedział obecny na inauguracji inwestycji Jernej Vrtovec, minister infrastruktury Słowenii.
Nowa brama dla ciężarówek będzie trzecim wjazdem do portu, przeznaczonym głównie dla pojazdów przewożących kontenery, które stanowią obecnie połowę samochodów ciężarowych, które wjeżdżają do portu (w ubiegłym roku zarejestrowano 330 tys. tirów). Inwestycja poprawi warunki logistyki wewnętrznej i bezpieczeństwo ruchu, a jednocześnie zmniejszy natężenie ruchu na miejskich drogach w Koprze. — Za każdym razem gdy port się rozbudowuje miasto coś traci. Ale ta nowa brama stwarza sytuację „wygrany – wygrany” gdyż dzięki niej będzie mniej ciężarówek na miejskich drogach — powiedział Aleš Bržan burmistrz Kopru.
Inwestycję o wartości 4,4 mln euro częściowo sfinansowano z funduszy unijnych z projektu Napa4Core. Trzecia brama dla ciężarówek będzie kopią już istniejącego wjazdu Sermin. Jedyną różnicą będzie dodatkowy zewnętrzny parking na 44 samochody, z którego będą mogli korzystać kierowcy np. przygotowujący dokumentacją przed wjazdem na teren portu.
Kluczowy ładunek
Największym projektem, który dziś rozpoczęto realizować w słoweńskim porcie jest nowy parking na 6000 samochodów.
— Pomimo tego, że w ubiegłym roku zanotowaliśmy spadek przeładunków, w drugiej połowie ubiegłego roku byliśmy świadkami odbudowy koniunktury. W innych portach europejskich konsekwencje pandemii i kryzysu w branży motoryzacyjnej były odczuwalne jeszcze bardziej niż w Koprze, dzięki temu rok zakończyliśmy jako piąty co do wielkości terminal samochodowy w Europie i pierwszy na Morzu Śródziemnym — skomentował Dimitrij Zadel, przewodniczący rady zarządzającej spółki Luka Koper.
Samochody są jednym z strategicznych produktów przeładowywanych w Koprze. W ostatnich latach w słoweńskim porcie utworzono miejsce postojowe dedykowane dla transportu ro-ro, a także oddano dodatkowe tory w rejonie Basenu 3, gdzie magazynowana jest duża część samochodów.
W kwietniu rząd Słowenii zgodził się na powiększenie obszaru koncesji Portu Koper. Na przyłączonym obszarze we wschodniej części portu powstanie magazyn na samochody. Przedsięwzięcie to razem z nowym garażem zwiększy możliwości magazynowania portu do 45 tys. pojazdów jednocześnie. W tym celu dostępne będzie 650 tys. m2 powierzchnii otwartej i 145 tys. m2 zabudowanej.
Czytaj także: Powiększono powierzchnię administrowaną przez Port Koper