Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Flandria szansą dla polskich spółek?

Po raz 15-sty wybitni krajowi i zagraniczni eksperci, czołowe firmy i organizacje z branży logistycznej spotkały się na Polskim Kongresie Logistycznym e-LOGISTICS 2021, aby dyskutować nt. logistyki jutra.

Flandria szansą dla polskich spółek?

– Pandemia koronawirusa przyniosła nam szereg wyzwań. Lockdown wpłynął na fracht morski, doszło do niedoborów kontenerów, przez co stawki za fracht były niemal czterokrotnie wyższe niż jeszcze w październiku 2019 r. – podkreślił Geert Verbelen podczas panelu „Flandria, twierdza logistyczna przyszłości w zmieniającym się świecie”.

Konsultant i lider projektów Flanders Innovation Cluster for Logistics wskazał zarówno na zakłócenia na rynku, jak i na szereg nowych usług powstałych w wyniku tych zakłóceń. Zwrócił uwagę na fakt, że firmy analizują swoje struktury łańcucha dostaw, chcąc uporać się z wyzwaniami i skorzystać z nowych możliwości, aby nabrać większej odporności i przygotować się do kolejnych wydarzeń, które będą zaburzały normalny cykl ich funkcjonowania. Wspomniał o raporcie McKinseya, w którym zamieszczono informacje o tym, że różnego rodzaju zakłócenia będziemy obserwować co trzy lata. Do ostatnich prócz pandemii zdecydowanie zaliczyć można sytuację na Kanale Sueskim. W Europie musieliśmy reagować na wiele zmian regulacyjnych, jak Brexit, przyjęty Pakiet Mobilności, czy Europejski Zielony Ład. 

– Widzimy, że łańcuchy dostaw stają się bardziej elastycznie, bardziej wyrafinowane technologicznie i co ważne bardziej zrównoważone – zauważył prelegent.

Wspomniał również o trendach dot. zrównoważonego rozwoju w logistyce. Wiele z tych działań było podejmowanych na skutek presji regulacyjnej. – Pojawiła się gospodarka w obiegu zamkniętym, ona odgrywa coraz większą rolę, ale oprócz tego mamy coraz więcej dużych firm, jak Nike czy Ikea, które zaczynają wprowadzać nowe programy pozwalające na ponowne użycie, odzysk, odnawianie i recykling, a także stawiające na gospodarkę współdzielenia – wskazał Geert Verbelen. W świecie konsumenckim warto przytoczyć również Vinted, który dzięki platformie umożliwiającej konsumentom sprzedaż już używanych rzeczy, osiągnął ogromny sukces. Prelegent wspomniał także o decyzji Belgii, która do 2026 r. ma zmienić wszystkie samochody na elektryczne. To będzie ogromna zmiana.

W swoim wystąpieniu Verbelen zwrócił uwagę na to, co dziś oferuje Flandria, jako swego rodzaju przyczółek logistyki w całej Europie. – Mamy trzy asy w rękawie. Przede wszystkim pozycję geograficzną – leżymy w sercu Unii Europejskiej i mamy pozycję strategiczną, ok. 60 proc. konsumentów z UE znajduje się w zasięgu 500 km od nas. Ponadto posiadamy zestaw umiejętności w obszarze logistyki i jesteśmy innowacyjni – wyliczał. Konsultant i lider projektów Flanders Innovation Cluster for Logistics wskazał, że wiele międzynarodowych firm już postanowiło utworzyć swoją bazę we Flandrii.

Kolejnym ważnym elementem jest efektowna i multimodalna infrastruktura. Poza tym, że port w Antwerpii jest jednym z największych na świecie, Belgia wypracowała bardzo gęstą sieć dróg, a także dróg wodnych i kolejowych, które pozwalają na połączenie ich portu z innymi częściami UE, dzięki czemu zapewniają szybkie i niezawodne połączenia. Według indeksu DHL to trzeci kraj Unii, który wskazuje najlepsze połączenie sieci logistycznej z całym światem. W tym indeksie swoją pozycję Belgia zawdzięcza głównie połączeniom międzynarodowym z Europą i bardzo wysokiej efektywności logistycznej.

Na zakończenie prelegent zaznaczył, że Flandria to region przyjazny biznesowi. – Posiadamy bardzo dobry ustrój podatkowy, istnieją specjalne zachęty dla przedsiębiorców. Mamy także specjalną agencję, która zajmuje się inwestycjami oraz handlem i zapewnia bezpłatne wsparcie również dla firm z Polski, dla spółek, które chcą inwestować, jak i tych, które chciałyby otworzyć u nas swój oddział – podkreślił Geert Verbelen.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close