Flandria szansą dla polskich spółek?
Po raz 15-sty wybitni krajowi i zagraniczni eksperci, czołowe firmy i organizacje z branży logistycznej spotkały się na Polskim Kongresie Logistycznym e-LOGISTICS 2021, aby dyskutować nt. logistyki jutra.

– Pandemia koronawirusa przyniosła nam szereg wyzwań. Lockdown wpłynął na fracht morski, doszło do niedoborów kontenerów, przez co stawki za fracht były niemal czterokrotnie wyższe niż jeszcze w październiku 2019 r. – podkreślił Geert Verbelen podczas panelu „Flandria, twierdza logistyczna przyszłości w zmieniającym się świecie”.
Konsultant i lider projektów Flanders Innovation Cluster for Logistics wskazał zarówno na zakłócenia na rynku, jak i na szereg nowych usług powstałych w wyniku tych zakłóceń. Zwrócił uwagę na fakt, że firmy analizują swoje struktury łańcucha dostaw, chcąc uporać się z wyzwaniami i skorzystać z nowych możliwości, aby nabrać większej odporności i przygotować się do kolejnych wydarzeń, które będą zaburzały normalny cykl ich funkcjonowania. Wspomniał o raporcie McKinseya, w którym zamieszczono informacje o tym, że różnego rodzaju zakłócenia będziemy obserwować co trzy lata. Do ostatnich prócz pandemii zdecydowanie zaliczyć można sytuację na Kanale Sueskim. W Europie musieliśmy reagować na wiele zmian regulacyjnych, jak Brexit, przyjęty Pakiet Mobilności, czy Europejski Zielony Ład.
– Widzimy, że łańcuchy dostaw stają się bardziej elastycznie, bardziej wyrafinowane technologicznie i co ważne bardziej zrównoważone – zauważył prelegent.
Wspomniał również o trendach dot. zrównoważonego rozwoju w logistyce. Wiele z tych działań było podejmowanych na skutek presji regulacyjnej. – Pojawiła się gospodarka w obiegu zamkniętym, ona odgrywa coraz większą rolę, ale oprócz tego mamy coraz więcej dużych firm, jak Nike czy Ikea, które zaczynają wprowadzać nowe programy pozwalające na ponowne użycie, odzysk, odnawianie i recykling, a także stawiające na gospodarkę współdzielenia – wskazał Geert Verbelen. W świecie konsumenckim warto przytoczyć również Vinted, który dzięki platformie umożliwiającej konsumentom sprzedaż już używanych rzeczy, osiągnął ogromny sukces. Prelegent wspomniał także o decyzji Belgii, która do 2026 r. ma zmienić wszystkie samochody na elektryczne. To będzie ogromna zmiana.
W swoim wystąpieniu Verbelen zwrócił uwagę na to, co dziś oferuje Flandria, jako swego rodzaju przyczółek logistyki w całej Europie. – Mamy trzy asy w rękawie. Przede wszystkim pozycję geograficzną – leżymy w sercu Unii Europejskiej i mamy pozycję strategiczną, ok. 60 proc. konsumentów z UE znajduje się w zasięgu 500 km od nas. Ponadto posiadamy zestaw umiejętności w obszarze logistyki i jesteśmy innowacyjni – wyliczał. Konsultant i lider projektów Flanders Innovation Cluster for Logistics wskazał, że wiele międzynarodowych firm już postanowiło utworzyć swoją bazę we Flandrii.
Kolejnym ważnym elementem jest efektowna i multimodalna infrastruktura. Poza tym, że port w Antwerpii jest jednym z największych na świecie, Belgia wypracowała bardzo gęstą sieć dróg, a także dróg wodnych i kolejowych, które pozwalają na połączenie ich portu z innymi częściami UE, dzięki czemu zapewniają szybkie i niezawodne połączenia. Według indeksu DHL to trzeci kraj Unii, który wskazuje najlepsze połączenie sieci logistycznej z całym światem. W tym indeksie swoją pozycję Belgia zawdzięcza głównie połączeniom międzynarodowym z Europą i bardzo wysokiej efektywności logistycznej.
Na zakończenie prelegent zaznaczył, że Flandria to region przyjazny biznesowi. – Posiadamy bardzo dobry ustrój podatkowy, istnieją specjalne zachęty dla przedsiębiorców. Mamy także specjalną agencję, która zajmuje się inwestycjami oraz handlem i zapewnia bezpłatne wsparcie również dla firm z Polski, dla spółek, które chcą inwestować, jak i tych, które chciałyby otworzyć u nas swój oddział – podkreślił Geert Verbelen.