Spadła punktualność pociągów w I kw. 2021
Ponad 90% pociągów pasażerskich i niemal 43% pociągów towarowych dojechało punktualnie do stacji końcowej w I kwartale 2021 r. Przewoźnicy kolejowi uruchomili w tym czasie ponad 421 tys. pociągów pasażerskich oraz ponad 105 tys. składów towarowych.

W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2021 r. punktualnie do stacji końcowej dojechało 90,49% pociągów pasażerskich (przy opóźnieniach powyżej 5 minut 59 sekund). W stosunku do ostatniego kwartału 2020 r. oznacza to spadek o ponad 3 punkty procentowe. Najwyższy współczynnik punktualności odnotowano w marcu – 93,27%. W styczniu osiągnął wartość 90,09%, natomiast w lutym punktualność była najniższa i wyniosła 87,77%. Średnie opóźnienie pociągów pasażerskich w I kwartale wyniosło 23 minuty.
Wśród przewoźników uruchamiających powyżej tysiąca pociągów miesięcznie, najwyższy wskaźnik punktualności odnotowała Warszawska Kolej Dojazdowa – 99,72%. Pociągi PKP Intercity kursujące na najdłuższych trasach osiągnęły punktualność na poziomie 76,61%.
W przypadku pociągów towarowych w I kwartale 2021 r. punktualnie do stacji końcowej dojechało 42,95% składów. Punktualność była wyższa o nieco ponad 2 punkty procentowe niż w IV kwartale 2020 r. Najwyższy współczynnik punktualności pociągów towarowych odnotowano w styczniu – 44,36%. W lutym wskaźnik punktualności osiągnął wartość 39,93%, natomiast w marcu 44,28%. Średnie opóźnienie pociągu towarowego wyniosło 658 minut.
– W lutym tego roku obserwowaliśmy spadek punktualności, który związany był z rozpoczęciem kolejnego etapu modernizacji infrastruktury kolejowej oraz zmianami w organizacji przewozów. Sytuacja poprawiła się wraz z korektą rocznego rozkładu jazdy pociągów 10 marca. Prace modernizacyjne są konieczne i będą skutkować poprawą czasu jazdy i punktualności pociągów w niedalekiej przyszłości. Największe wyzwania dotyczą przede wszystkim województw śląskiego oraz mazowieckiego, gdzie prace realizowane są na węzłach kolejowych stanowiących część międzynarodowych korytarzy transportowych – zwraca uwagę dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.