Partnerzy portalu

Kolejne elementy maszyn pracują przy budowie tunelu w Łodzi

Tagi: PKP PLK,

Postępuje rozruch technologiczny maszyn TBM w komorach startowych. Realizowane są początkowe odcinki podziemnych połączeń. Pierwsze elementy obudowy tuneli są już zamontowane. Inwestycja związania z budową podziemnych połączeń kolejowych między stacją Łódź Fabryczna a Żabieniec i Kaliska wspófinansowana jest ze środków unijnych POIiŚ.

fot. PKP PLK

Kontynuowany jest rozruch technologiczny maszyn przygotowujących tunel dwutorowy: Katarzyny i tunele jednotorowe – Faustyny. Kolejne człony maszyn TBM będą opuszczane na dno wykopów. Dołączą do pracujących pierwszych elementów – głowic. Wszystkie segmenty TBM są obecnie ze sobą połączone elastycznymi przewodami.

Prace Katarzyny i Faustyny będą coraz bardziej wydajne. Mniejszy TBM działa na wysokości ul. Długosza. Z podziemi wydobył już pierwszy materiał. W zagłębieniu mocowane są tzw. tubingi – elementy obudowy tunelu. Podobne działania prowadzi Katarzyna w rejonie ulic Stolarskiej/Odolanowskiej.

Postęp prac pozwoli na wprowadzanie na poziom komory startowej kolejnych elementów mechanicznego kreta. Prace maszyn będą coraz bardziej wydajne. Możliwe tempo pracy maszyn to ok. 10 m na dobę.

Na placach są obudowy podziemnych korytarzy – tzw. tubingi. Przygotowano ponad 1200 elementów dla małego i dużego tunelu. To zabezpieczenie, które pozwoli realizować drążenie bez przestojów w okresach największego postępu maszyn TBM. W zakładzie w Mszczonowie przygotowywane są kolejne elementy obudowy tuneli.

Budowa przystanków Śródmieście i Polesie

W podziemnym połączeniu przewidziano trzy przystanki. Już budowane są Śródmieście i Polesie.

Na przystanku Łódź Polesie (w rejonie ulic Ogrodowej i Karskiego) budowane są ściany szczelinowe. Powstają przy użyciu specjalnej maszyny, tzw. głębiarki. W miejsce wydrążonej szczeliny o szerokości metra wprowadzana zostaje klatka zbrojeniowa, która następnie zalewana jest betonem. W ten sposób powstaje konstrukcja zabezpieczająca wykop o głębokości do 30 m przed osuwaniem się ziemi. W następnym etapie budowane będą płyty: denna, pośrednia i stropowa.

Na przystanku Łódź Śródmieście (w rejonie skrzyżowania ul. Zielonej z ul. Zachodnią i al. Kościuszki) wykonawca przygotowuje teren budowy do zasadniczych prac. Wprowadzono zmiany w komunikacji miejskiej. Demontowane są elementy infrastruktury naziemnej. W dalszej kolejności nastąpi przełożenie sieci zewnętrznych operatorów. Kolejne etapy będą przebiegały z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu podobnie jak na Polesiu.

Wykonawca uwzględnia w projekcie dodatkowy, trzeci przystanek Łódź Koziny (robocza nazwa).

Przy ulicy Skarpowej budowana jest komora demontażowa dla mniejszej tarczy TBM. Prace są prowadzone przy komorze rozgałęźnej pomiędzy tunelem dwutorowym a jednotorowymi przy ul. Włókniarzy.

Dla bezpieczeństwa i komfortu mieszkańców

Budowa podziemnego tunelu średnicowego w Łodzi jest prowadzona pod ścisłym nadzorem. Wykonawca wdraża system ciągłego monitoringu terenu i pomiary drgań w rejonie prac. Stały podgląd na wyniki badań będzie miał personel nadzorujący prace. Obserwacja zachowania maszyny i gruntu stale będzie prowadzona w TBM-ach. Wykonawca zakłada wzmocnienie fundamentów wybranych budynków.

Dla zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców niektórych nieruchomości przewiduje się kilkudniowy pobyt poza miejscem zamieszkania. Inwestor i wykonawca z wyprzedzeniem starają się przekazywać informacje adresatom. Czasowa zmiana lokum na ok. 3-5 dni, na pierwszych odcinkach drążenia tunelu obejmie mieszkańców pojedynczych budynków. Mieszkania będą zabezpieczone całodobowo.

Technologia TBM minimalizuje ryzyka związane z pracami prowadzonymi w sąsiedztwie gęstej zabudowy miejskiej. Specjalna konstrukcja zapobiega np. osiadaniu terenu, budynków, osuwaniu się ziemi i drganiom. Ogranicza także ingerencję w tkankę miejską i minimalizuje kolizje z miejską infrastrukturą (sieci energetyczne, ciepłownicze, gazowe, wodne itp.).

Tunel łączy Polskę

Tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). W ramach projektu powstaną nowe przystanki Łódź Polesie, Łódź Śródmieście, Łódź Koziny, które będą zintegrowane z komunikacją miejską i ułatwią mieszkańcom codzienne podróże.

Planowane zakończenie inwestycji to koniec 2022 roku. Jest to projekt niezwykle skomplikowany, wykonywany pod centrum miasta i w niełatwym terenie. Liczymy, że wykonawca i przygotowany do prac personel sprawnie zrealizują projek

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close