CPK wybrała najkorzystniejszą ofertę na studium węzła kolejowego
Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała najkorzystniejszą ofertę na wykonanie prac przygotowawczych dla kolejnego zadania inwestycyjnego – węzła kolejowego CPK. Jego budowa zapewni integrację Portu Solidarność z krajową siecią połączeń kolejowych – zarówno dla kolei dużych prędkości, jak i dla pociągów regionalnych i aglomeracyjnych.

Wczorajsza decyzja Spółki to już drugie rozstrzygnięcie przetargu na wykonanie tzw. STEŚ dla fragmentu sieci kolejowej CPK. W czwartek ogłoszono wyniki przetargu dla odcinka Warszawa – Łódź.
Węzeł CPK to centralny element całego systemu kolejowego, który jest największą częścią Programu CPK. Będzie to obiekt, który w jednym miejscu zintegruje wszystkie rodzaje transportu – kolejowy, lotniczy i drogowy. Z tego powodu będzie to jedna z najbardziej skomplikowanych inwestycji infrastrukturalnych ostatnich lat.
Węzeł CPK będzie zlokalizowany na styku najważniejszych linii kolejowych w Polsce, w tym:
- linii nr 85 z Warszawy w kierunku Łodzi, Sieradza, Wrocławia i Poznania (w ramach tzw. szprychy nr 9),
- linii nr 5 w kierunku Płocka, Włocławka, Trójmiasta, Bydgoszczy i Torunia (w ramach szprychy nr 1),
- linii nr 4 (Centralnej Magistrali Kolejowej) w kierunku Katowic i Krakowa (w ramach szprychy nr 7),
- linii nr 88 w kierunku Warki, Radomia, Sandomierza i Rzeszowa (w ramach szprychy nr 6),
- linii nr 1 w kierunku Częstochowy, Opola i Kłodzka (w ramach szprychy nr 8),
- linii nr 3 w kierunku Kutna i Konina (w ramach szprychy nr 10).
Na budowie węzła CPK skorzystają nie tylko pasażerowie połączeń dalekobieżnych. Korzyści odczują też użytkownicy tras regionalnych i aglomeracyjnych. Powstaną bowiem dogodne relacje łączące m.in. Grodzisk Mazowiecki, Żyrardów, Sochaczew i Błonie z Warszawą i z planowanym lotniskiem, a regionalne ekspresy zapewnią szybkie połączenia z miastami zachodniego Mazowsza (np. Płock) i województwa łódzkiego.
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie tzw. STEŚ, czyli studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla planowanego węzła kolejowego CPK obejmującego odcinki linii kolejowych w relacjach dalekobieżnych:
- odcinek linii kolejowej nr 85 pomiędzy rejonem Tłustego a rejonem Wiskitek (pozostała część trasy Warszawa – Łódź jest objęta osobnym zamówieniem, które zostało rozstrzygnięte 13 maja 2021 r.),
- odcinek linii kolejowej nr 5 pomiędzy stacją Korytów na styku z Centralną Magistralą Kolejową a punktem przecięcia z linią nr 3 (Warszawa – Poznań) w rejonie Sochaczewa, Teresina i Niepokalanowa oraz
- łącznice pomiędzy liniami nr 5 i 85 w konfiguracji zależnej od wariantu.
I w relacjach regionalnych:
- odcinki linii kolejowych zapewniające połączenie pomiędzy linią nr 3 (Warszawa – Poznań) na styku pomiędzy Błoniem i Sochaczewem a linią nr 1 (Warszawa – Łódź) lub ewentualnie przedłużeniem linii nr 447 na styku pomiędzy Żyrardowem a Grodziskiem Mazowieckim oraz
- łącznice pomiędzy liniami nr 1, 3 i 447 w konfiguracji zależnej od wariantu.
Za najkorzystniejszą uznano ofertę Konsorcjum Egis Poland, Egis Rail (Francja) i Jaf-Geotechnika. Zwycięskie konsorcjum złożyło ofertę opiewającą na kwotę 19,9 mln zł netto. Pozostałe oferty zostały złożone przez konsorcjum Multiconsult Polska, Arcadis, Transprojekt Gdański i IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo (32,97 mln zł netto) oraz Voessing Polska (35,8 mln zł netto).
O wyborze zdecydowały cena (w 50 proc.) i doświadczenie personelu (pozostałe 50 proc.).
Zgodnie z prawem zamówień publicznych przed zakończeniem postępowania muszą zostać dopełnione ostatnie formalności. W postępowaniu mogą zostać złożone odwołania, które potencjalnie wpłyną na przedłużenie procedury. Jej zwieńczeniem będzie podpisanie umowy z wykonawcą, który rozpocznie realizację zleconych usług.
Na przygotowanie STEŚ wybrany w przetargu wykonawca będzie miał ok. 10 miesięcy, a na realizację zakresu dokumentacji geotechnicznej oraz map do celów projektowych i rozliczenie całej umowy prawie 2 lata od momentu podpisania umowy z Wykonawcą.
W ramach STEŚ wykonawca dostarczy spółce CPK m.in. prognozy ruchu, a także analizy – np. ruchowo-eksploatacyjne, techniczne, środowiskowe i wielokryterialne – oraz przygotuje dokumentację geologiczno-inżynierską oraz mapy do celów projektowych. Celem STEŚ jest opracowanie dla linii kolejowej specjalistycznej dokumentacji na potrzeby projektowe wraz ze wskazaniem jej rekomendowanego przebiegu.
Na liniach wchodzących w skład węzła CPK pociągi będą mogły się rozpędzać do maksymalnie 250 km/godz. Na potrzeby systemu dużych prędkości CPK projektanci zakładają zastosowanie zasilania 25 kV AC. W przypadku układu relacji regionalnych zostanie zastosowane 3 kV DC lub 25 kV AC.
Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 r. CPK zakłada, że węzeł zostanie oddany do użytku przed końcem 2027 r., tak aby zapewnić szybkie połączenia kolejowe wraz z uruchomieniem Portu Solidarność.
Następnym etapem prac przygotowawczych – po wykonaniu STEŚ – będzie opracowanie dokumentacji projektowej, czyli m.in. projektu koncepcyjnego, materiałów do decyzji środowiskowej i projektu budowlanego. Spółka CPK jest na końcowym etapie wstępnych konsultacji rynkowych przed ogłoszeniem przetargu na umowę ramową dotyczącą opracowania dokumentacji projektowej dla 30 zadań inwestycyjnyc