Prowadzi się jak diesel – najnowsze osiągnięcia w wózkach Hyster z bateriami litowo-jonowymi
Autor: Phil Ireland, lider programu 20/20 Platform at Hyster Europe
W przeszłości elektryczne wózki widłowe miały reputację nie tak mocnych jak ich odpowiedniki z silnikami ze spalaniem wewnętrznym. Chociaż elektryczne wózki dobrze się sprawdzały, gdy były wykorzystane w odpowiednich zachowaniach, w branży uważano, że zapewniały 70% lub mniej produktywności w porównaniu z urządzeniami spalinowymi. Tak było do dziś.

Nowe osiąnięcia w bateriach litowo – jonowych
W 2020 r. Hyster uruchomił serię J7.0-9.0XNL z w pełni zintegrowanymi bateriami litowo – jonowymi. Te zeroemisyjne wózki z udźwigiem 7-9 t. oferują porównywalne osiągi jak urządzenia spalinowe obok możliwości szybkiego ładowania dzięki pewnym kluczowym postępom w technologii i projektowi wózków. Po raz pierwszy można jeździć wózkiem elektrycznym jak dieslowskim.
Powszechnie podnoszonym zarzutem wobec pojazdów elektrycznych jest krótki czas pracy. Faktycznie baterie mogły wcześniej magazynować jedynie tyle energii, że trzeba było dostosowywać pracę na magazynie do czynnika czasu i infrastruktury do ładowania, co powodowało, że silniki spalinowe były prostszym rozwiązaniem. Jednakże możliwość zasilania wózka bateriami litowo – jonowymi zmieniła to.
Podczas operacji na dwóch lub trzech zmianach można z łatwością przeprowadzić ładowanie, co niweluje potrzebę wymiany baterii i oddzielnego pomieszczenia do ładowania. Bateria jest także bezobsługowa, nie ma potrzeby wyrównywania jak akumulatory kwasowo-ołowiowe. Dla porównania pojedyncza zmiana pracująca 7 dni w tygodniu wykorzystująca wózek z baterią kwasowo – ołowiową potrzebuje wyrównania każdego cyklu ładowania co 16 godzin.
Co więcej baterie litowo – jonowe pozwalają na wysoki poziom rekuperacji energii hamowania, co wydłuża czas pracy i poprawia efektywność. Ten tryb działania jest możliwy jedynie na wózkach elektrycznych i daje dodatkowe korzyści w postaci mniejszego zużycia paliwa i niższych kosztów.
Sekret tkwi w napięciu
Kluczowym wyróżnikiem nowej serii Hyster® J7.0-9.0XN jest napięcie. Technolgia 350 V czyni możliwą wysoką moc ładowania i duże osiągi. Nie ma straty wydajności w wyniku częstego ładowania ani utraty pojemności z powodu intensywnego użytkowania.
System wyższego napięcia pozwala ładować baterie z mocą 50kW, przyspieszając ten proces. Czas naładowania od poziomu zera do 100% zajmuje mniej niż 80 minut. Co ważne, przy ładowaniu z dużą mocą lub szybkim doładowaniu w niektórych zastosowaniach jedna minuta ładowania daje 4 minuty jazdy. Wysokie napięcie ma także inne korzyści.
Baterie z niskim napięciem generują więcej prądu dla tego samego poziomu mocy i mogą się przegrzewać przy intensywnych cyklach pracy. Natomiast baterie 350V zapewniają dużą produktywność (w tonach na godzinę) i możliwość zastosowania z zarówno intensywnym pakowaniem jak i długotrwałym ciężkim użytkowaniem. W takim wypadku wózek elektryczny jest szczególnie mocny. Seria Hyster® J7.0-9.0XNL posiada również wytrzymałe układy napędowe, prostą konstrukcję, dłuższe okresy międzyobsługowe i komponenty zbudowane z myślą o trwałości wózka, minimalizując potrzeby w zakresie konserwacji pojazdu.
Trzeba też rozwiać inny popularny mit, że „wózki elektryczne przegrzewają się cały czas”. Dźwigi Hyster® J7.0-9.0XNL są nie tylko dostosowane do pracy przy wysokim napięciu (i w konsekwencji niskim natężeniu prądu), co redukuje wytwarzanie ciepła, ale także wyposażone w specjalnie zaprojektowanie silniki chłodzone wodą oraz kontrolery jazdy, które chronią przed tym problemem jednocześnie poprawiając ogólną efektywność wózka. Zastosowano również systemy monitorowania baterii by mieć oko na przegrzanie lub przechłodzenie.
Zielona opcja dla żółtych wózków
Dźwigi Hyster® J7.0-9.0XNL są zeroemisyjne. To oczywista korzyść dla firm, które chcą poprawić swoje kwalifikacje środowiskowe. Globalnie widzimy tendencję do coraz bardziej rygorystycznej legislacji, niekiedy całkowitego zakazu używania pojazdów z napędem spalinowym. Z tego powodu przedsiębiorstwa coraz częście wybierają urządzenia elektryczne.
Możliwość jazdy i ładowania wózków wewnętrznie bez dodatkowej wentylacji to pozbawiona emisji alternatywa dobrze skrojona do zastosowań wewnątrz i na zewnątrz. Wysoki poziom kontroli elektrycznych wózków czyni je idealną opcją dla pracy w ograniczonych przestrzeniach jak wąskie przejścia.
Wózki widłowe Hyster® z bateriami litowo-jonowymi są także cichsze zarówno podczas pracy jak i postoju, co poprawia komfort pracy, a także pomaga spełnić normy hałasu w przypadku operacji na zewnątrz w terenach zurbanizowanych – nie będziemy przeszkadzać sąsiadom!
Zależy od zastosowań
Trzeba jednak pamiętać, że nie każde rozwiązanie nadaje się do każdego zastosowania. Pojazdy elektryczne z bateriami litowo – jonowymi są droższe w pozyskaniu, choć mają długi dopuszczalny czas użytkowania i wykorzystane we właściwym zastosowaniu oferują wzrost produktywności, który pokrywa koszty.
Jednakże w przypadku mniejszej liczby godzin pracy i mniejszej jej intensywności korzyści finansowe są ograniczone. Natomiast praca przez dłuższy czas przy małej liczbie pojazdów może spowodować, że ładowanie będzie uciążliwe. Z kolei przy dużej flocie możemy mieć problem z zapewnieniem mocy szczytowej do ładowania.
Hyster ma wiedzę ekspercką, zarówno z własnych doświadczeń jak i od zaufanych dilerów, aby udzielać porad w przejściu z napędu spalinowego do elektrycznego oraz w wyborze właściwej strategii ładowania i dopasowania właściwego rozwiązania dla danego zastosowania.
Więcej informacji: www.hyster.com
