Ruszyła budowa nowej linii kolejowej do Portu Koper
Firma 2TDK, która zarządza projektem budowy nowej linii kolejowej między Divačą a Koprem zawarła umowę z wykonawcami robót budowlanych. Dzięki tej umowie, prace na linii mogły się rozpocząć na granicy Kopra.

Zgodnie z harmonogramem, roboty budowlane muszą się zakończyć w 2025 r. a tory zostaną oddane do użytku rok później. Cały 27-kilometrowy odcinek Divača-Koper pozwoli osiągnąć prędkość 160 km/h, typową dla nowoczesnych europejskich kolei. Linia wzniesie się z poziomu morza na wysokość 430 m w Divačy, a 3/4 torów będzie biegło tunelami. Rozpoczęcie budowy dodatkowych torów to realizacja wieloletnich planów utworzenia nowoczesnego i efektywnego połączenia kolejowego dla Portu Koper. Obecnie wykorzystywana linia kolejowa w ostatnich latach była modernizowana jednak w długiej perspektywie nie będzie mogła przyjąć rosnącego ruchu pociągów pasażerskich i towarowych.
– Kiedy operatorzy logistyczni wybierają dzisiaj port, kluczowym czynnikiem branym pod uwagę jest jakość połączenia z lądem innymi słowy jak można przewieźć dużą ilość ładunków w możliwie najkrótszym czasie. Konkurencja między portami odbywa się na kolei – napisano w komunikacie.
Port Koper obecnie cechuje się dużym udziałem transportu szynowego w przewozach towarów wynoszącym 60%. Koper obsługuje przewozy do wielu krajów w środkowej i wschodniej Europie.Dzięki nowoczesnemu i niezawodnemu połączeniu kolejowem będzie mógł przyjąć więcej ładunków i zaoferować nowe możliwości biznesowe.
Równocześnie do rozbudowy zaplecza lądowego w Porcie Koper trwa realizacja największego projektu inwestycyjnego Luka Koper ostatniej dekady, który obejmuje wydłużenie Pirsu 1 i dostawę urządzeń terminalowych. Celem tych inwestycji jest zwiększenie możliwości przeładunkowych terminalu kontenerowego słoweńskiego portu do 1,5 mln TEU rocznie.
Zobacz także: Port Koper zamawia suwnice