GUS: spadły obroty w polskich portach w 2020 r.
W skali roku w portach morskich spadły obroty ładunkowe, ruch pasażerów oraz liczba statków zawijających do polskich portów morskich. Wzrost obrotów zanotowano jedynie w Gdyni.

Obroty ładunkowe w portach morskich w 2020 r. wyniosły 88,5 mln ton, tj. o 5,7% mniej niż w 2019 r.; spadek zaobserwowano w Gdańsku (o 10,9%), Świnoujściu (o 5,3%) oraz Policach (o 1,9%). Wzrost obrotów odnotowano jednie w Gdyni (o 3,3%), natomiast w Szczecinie ich wielkość pozostała na tym samym poziomie jak przed rokiem.
Wykres 1.Obroty ładunkowe w portach morskich

Udział poszczególnych portów w obrotach ogólnokrajowych w 2020 r. kształtował się następująco: Gdańsk – 45,9%, Gdynia – 24,0%, Świnoujście – 17,1%, Szczecin – 10,8%, Police – 1,9% oraz pozostałe porty – 0,3%.
W strukturze obrotów ładunkowych w 2020 r. największy udział miały ładunki masowe suche – 34,3% (w tym węgiel i koks – 11,3%), ładunki masowe ciekłe – 25,4% (w tym ropa naftowa i produkty z ropy naftowej – 19,6%) oraz ładunki w kontenerach dużych – 24,5%.
W 2020 r. w porównaniu z rokiem poprzednim spadek obrotów odnotowano w większości kategorii ładunkowych – masowych ciekłych (o 16,3%), kontenerach dużych (o 6,2%), ładunkach tocznych (o 2,0%) oraz pozostałych ładunkach drobnicowych (o 1,2%). Wzrosły jedynie obroty ładunków masowych suchych (o 2,3%).
W 2020 r. krajowy obrót morski wyniósł 2,8 mln ton (o 33,5% więcej niż w roku poprzednim) i stanowił 3,1%o brotów ogółem. W międzynarodowym obrocie morskim przeładowano łącznie 85,7 mln ton ładunków (96,9% obrotów ogółem), tj. o 6,6% mniej niż w 2019 r.
W 2020 r. ładunki przewożone statkami w relacji z portami Europy stanowiły 66,7% międzynarodowych obrotów ładunkowych polskich portów, Afryki – 11,6%, Azji – 13,0%, Ameryki Środkowej i Południowej – 4,5%, Ameryki Północnej – 3,3% oraz Australii i Oceanii – 0,9%.
Obrót ładunków tranzytowych w 2020 r. wyniósł 12,5 mln ton i zmniejszył się w porównaniu z rokiem poprzednim o 18,0%. Najwięcej ładunków tranzytowych przeładowano w porcie Gdańsk (72,1%), następnie w portach Szczecin (12,7%) oraz Świnoujście (7,9%). We wszystkich portach morskich odnotowano spadek obrotów ładunków tranzytowych: w Elblągu (o 54,9%), Świnoujściu (o 30,4%), Gdyni (o 22,0%), Szczecinie (o 20,6%) oraz Gdańsku (o 15,3%). W porównaniu z rokiem poprzednim spadek obrotów ładunków