Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

GUS: spadły obroty w polskich portach w 2020 r.

W skali roku w portach morskich spadły obroty ładunkowe, ruch pasażerów oraz liczba statków zawijających do polskich portów morskich. Wzrost obrotów zanotowano jedynie w Gdyni.

fot. DerHexer Wikimedia Commons

Obroty ładunkowe w portach morskich w 2020 r. wyniosły 88,5 mln ton, tj. o 5,7% mniej niż w 2019 r.; spadek zaobserwowano w Gdańsku (o 10,9%), Świnoujściu (o 5,3%) oraz Policach (o 1,9%). Wzrost obrotów odnotowano jednie w Gdyni (o 3,3%), natomiast w Szczecinie ich wielkość pozostała na tym samym poziomie jak przed rokiem.

Wykres 1.Obroty ładunkowe w portach morskich

Udział poszczególnych portów w obrotach ogólnokrajowych w 2020 r. kształtował się następująco: Gdańsk – 45,9%, Gdynia – 24,0%, Świnoujście – 17,1%, Szczecin – 10,8%, Police – 1,9% oraz pozostałe porty – 0,3%. 

W strukturze obrotów ładunkowych w 2020 r. największy udział miały ładunki masowe suche – 34,3% (w tym węgiel i koks – 11,3%), ładunki masowe ciekłe – 25,4% (w tym ropa naftowa i produkty z ropy naftowej – 19,6%) oraz ładunki w kontenerach dużych – 24,5%.

W 2020 r. w porównaniu z rokiem poprzednim spadek obrotów odnotowano w większości kategorii ładunkowych – masowych ciekłych (o 16,3%), kontenerach dużych (o 6,2%), ładunkach tocznych (o 2,0%) oraz pozostałych ładunkach drobnicowych (o 1,2%). Wzrosły jedynie obroty ładunków masowych suchych (o 2,3%).

W 2020 r. krajowy obrót morski wyniósł 2,8 mln ton (o 33,5% więcej niż w roku poprzednim) i stanowił 3,1%o brotów ogółem. W międzynarodowym obrocie morskim przeładowano łącznie 85,7 mln ton ładunków (96,9% obrotów ogółem), tj. o 6,6% mniej niż w 2019 r. 

W 2020 r. ładunki przewożone statkami w relacji z portami Europy stanowiły 66,7% międzynarodowych obrotów ładunkowych polskich portów, Afryki – 11,6%, Azji – 13,0%, Ameryki Środkowej i Południowej – 4,5%, Ameryki Północnej – 3,3% oraz Australii i Oceanii – 0,9%.

Obrót ładunków tranzytowych w 2020 r. wyniósł 12,5 mln ton i zmniejszył się w porównaniu z rokiem poprzednim o 18,0%. Najwięcej ładunków tranzytowych przeładowano w porcie Gdańsk (72,1%), następnie w portach Szczecin (12,7%) oraz Świnoujście (7,9%). We wszystkich portach morskich odnotowano spadek obrotów ładunków tranzytowych: w Elblągu (o 54,9%), Świnoujściu (o 30,4%), Gdyni (o 22,0%), Szczecinie (o 20,6%) oraz Gdańsku (o 15,3%). W porównaniu z rokiem poprzednim spadek obrotów ładunków

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close