Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

O jakie aktywa odchudzą się SNCF?

Tagi: Ermewa, SNCF,

Mocno zadłużone francuskie koleje krajowe (SNCF) są bliskie podjęcia decyzji o sprzedaży spółki Ermewa, zarządzającej kolejowymi wagonami towarowymi. Jak oceniała już w końcu ub.r. francuska gazeta biznesowa, Les Echos, krok ten może być jednak niewystarczający, by SNCF wyszły finansowo na prostą.

SNCF
fot. Ermewa

Zarazem prezes i dyrektor generalny SNCF Jean-Pierre Farandou wyklucza nadal sprzedaż „klejnotów rodzinnych” grupy, np. takich spółek jak Keolis (transport publiczny z działalnością we Francji i za granicą), czy wielkiej firmy logistycznej i transportu drogowego Geodis, która w 2020 r. wygenerowała obroty w wysokości 8,3 miliarda euro. 

Pogłębienie problemów finansowych grupy w 2020 r. zmieniły optykę patrzenia. Także inne francuskie media pisały, że problemy finansowe SNCF może rozwiązać sprzedaż pakietu 30 – 40 proc. udziałów w Geodis. Pytany o to przez brytyjski portal Lloyd’sLoadingList prezes Farandou zaprzecza.

Skąd problem SNCF?

Grupa od kilku lat notowała straty netto z działalności. W 2020 r. przy przychodach 30 mld euro (spadek o 14,2 proc. w porównaniu z 2019 r.) poniosła stratę 3 mld euro (rok wcześniej minus 801 mln euro). Głównym powodem większej straty była pandemia covid-19, ale także echo strajków z grudnia 2019 r., kiedy każdego dnia SNCF traciło po 20 mln euro.

W efekcie, skumulowane zadłużenie netto grupy na koniec 2020 r. wyniosło 38,1 mld euro. Było ono co prawda mniejsze niż w 2019 r. (60,3 mld euro), ale tylko dzięki temu, że z początkiem 2020 r. wszedł w życie rządowy program redukcji zadłużenia SNCF, zatwierdzony w maju 2018 r. Zgodnie z nim, budżet państwa wykupił 25 mld euro długu grupy.

Plan zakłada, że państwo wykupi w 2022 r. kolejną transzę zadłużenia, za 10 mld euro. Ale i zobowiązuje zarząd SNCF do restrukturyzacji działalności i osiągnięcia w 2024 r. równowagi finansowej. Dlatego niezbędny staje się wkład grupy w zmniejszanie zadłużenia (przy jednoczesnej realizacji planowych zadań inwestycyjnych), co można osiągnąć zbywając część swoich aktywów.

Co na sprzedaż?

Ermewa została założona w 1956 r. przez szwajcarskiego prywatnego przedsiębiorcę, który proponował transport wina koleją. W 1981 r. – po zakupie 1000 wagonów we Francji – rozszerzyła działalność, oferując ich wynajem. Tę specjalizację rozszerzała, przejmując kolejne spółki z flotą wagonów: 1989 r. kupiła Grupę Sati (z prawie 10 tys. wagonami). w 1991 r. spółkę Arbel (1000 szt. wagonów) i Deutsche Reichsbahn (NRD – 2500 sztuk). 

Tak rosnącym graczem na rynku zarządzania, wynajmu i obsługi wagonów towarowych zainteresowały się SNCF. W 1992 r. przejęły 10 proc. udziałów w spółce zależnej Ermewa France, w 1999 r. zwiększyły je do 33,2 proc., a zarazem nabyły 45 proc. udziałów w spółce dominującej – Ermewa Holding. Ostatecznie SNCF stały się właścicielem 100 proc. udziałów w Ermewa w 2010 r.

Według danych z 2019 r., flota Ermewa miała ponad 42 tys. wagonów tradycyjnych i 60 tys. cystern do przewozu gazów, płynnych wyrobów chemicznych, i innych cieczy. Jej obrotnywyniosły 486 milionów euro, spółka zatrudniała 750 osób.

Według Les Echos, w październiku 2020 r. SNCF zleciła Grupie Lazard sprzedaż Ermewy. SNCF ma nadzieję uzyskać z tej operacji 2,5 mld euro.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close