Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Port Szczecin – trwa budowa oraz przebudowa nabrzeży w Basenie Kaszubskim

W Porcie Szczecin na nabrzeżach Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA trwają prace budowlane w Basenie Kaszubskim i Basenie Noteckim, w ramach inwestycji „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego”. Generalnym wykonawcą zadania jest Korporacja Budowlana DORACO. 

przebudowa nabrzeży
fot. ZMPSiŚ

Działania rozpoczęły się jednocześnie na kilku frontach robót przewidzianych do realizacji w pierwszym etapie robót i obejmują: Przebudowę Nabrzeża Chorzowskiego i Gliwickiego Uskok, prace związane z zalądowaniem Basenu Noteckiego i budową nowego Nabrzeża Zamykającego, budowę nowego Nabrzeża Dąbrowieckiego wraz z przystanią dalbową, obudowę narożników Wysp Ostrów Mieleński i Mieleńska Łąka oraz częściowe prace czerpalne przy nabrzeżach Basenu Kaszubskiego do głębokości 12,5 m.. Prace czerpalne poprzedzone są sondażami i robotami oczyszczeniowymi dna z ferromagnetyków. W etapie tym powstanie ok. 400 metrów nowych nabrzeży, z kolei zmodernizowanych zostanie kolejnych ok. 400 metrów nabrzeży.

Celem etapowania prac jest umożliwienie stałej eksploatacji pozostałych nabrzeży w Basenie  Kaszubskim, które mają swój znaczący udział w ilości przeładunków w Porcie Szczecin. – mówi Karol Zduńczyk, prezes zarządu DORACO. –  W tym celu kolejne nabrzeża: Chorzowskie Uskok oraz Katowickie wraz z częścią dalbową, będą przebudowywane w ramach tego samego zadania inwestycyjnego, ale dopiero po oddaniu do użytkowania nabrzeży zrealizowanych w pierwszym etapie robót.

W marcu na Nabrzeże Chorzowskie dostarczono 93 sztuki gigantycznych stalowych pali rurowych, które posłużą do zabezpieczenia w pierwszej kolejności przebudowywanego nabrzeża Chorzowskiego, a w dalszej kolejności będą stanowiły zasadniczy element konstrukcyjny palościanki  nabrzeży. Pierwsze stalowe pale o długości 24 metrów i przekroju ø 1016mm (łącznie na realizowanym obszarze zamontowanych zostanie 4600 ton rur) planowo miały zostać osadzone w dnie na Nabrzeżu Chorzowskim w tym samym miesiącu, jednak saperzy-nurkowie w trakcie prac podwodnych rozpoznali w tym miejscu amerykańską bombę lotniczą o masie powyżej 250 kg. Niezwłocznie powiadomiono o tym obiekcie odpowiednie służby, w tym również Specjalistyczne Jednostki Marynarki Wojennej, które przejęły obiekt i wyznaczyły strefy bezpieczeństwa do czasu jego przemieszczenia i unieszkodliwienia. Po tym procesie jednostki pływające Wykonawcy mogły wrócić do prac przy Nabrzeżu Chorzowskim. Po oczyszczeniu dna z ferromagnetyków, ekipa DORACO planuje rozpoczęcie pogrążania pali palościanki, na których zostanie posadowione całkowicie przebudowane Nabrzeże Chorzowskie. Suma długości przebudowywanych i  nowych nabrzeży oraz obudów brzegów, jakie należy zrealizować wynosi około 2000 mb.

Aktualnie prowadzone są prace związane z zabezpieczeniem i demontażem Nabrzeża Chorzowskiego i Gliwickiego Uskok, zaś na końcu Basenu Kaszubskiego trwa budowa nowego Nabrzeża  Dąbrowieckiego. Wykonano wykop wstępny i pierwsze gniazda pali formowanych w gruncie, które pozytywnie przeszły badania ciągłości i będą podane w bieżącym miesiącu próbnym obciążeniom statycznym. W tym rejonie zostało ulokowane zaplecze biurowe i socjalne DORACO, wraz z placami składowymi na zapleczu Nabrzeża Dąbrowieckiego.

fot. ZMPSiŚ

Następnie DORACO przystąpi do budowy nasypów w Basenie Noteckim (z piasku pozyskanego z robót czerpalnych), podpierających istniejące nabrzeża przed rozpoczęciem ich częściowej rozbiórki. Po wykonaniu nowych odcinków kanalizacji deszczowej wraz z urządzeniami podczyszczającymi, zespół rozpocznie realizację nowego Nabrzeża Zamykającego (zamknięcie Basenu Noteckiego) i zalądowania basenu piaskiem z kolejnego etapu robót czerpalnych.

Działania rozpoczną się również na wyspach Mieleński Ostrów i Mieleńska Łąka. Będą tu realizowane roboty związane z obudową brzegów w postaci ścianki szczelnej, kotwionej mikropalami i zwieńczonej oczepem żelbetowym, z uwagi na poszerzenie i pogłębienie obrotnicy dla statków, której średnica wyniesie 300 m.

Projekt „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego” jest współfinansowany ze środków z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to blisko 223 mln złotych. Inwestorem projektu jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, generalnym wykonawcą Korporacja Budowlana DORACO Sp. z o.o., a nadzór nad projektem pełni SMCE Europe Sp. z o.o.

W ramach projektu DORACO przebuduje około 1000 metrów nabrzeży (Chorzowskie, Chorzowskie Uskok, Gliwickie Uskok, Katowickie), oraz wybuduje ponad 400 metrów zupełnie nowych nabrzeży: Dąbrowieckie i Zamykające. Pogłębiony zostanie Basen Kaszubski wraz z obrotnicami dla statków, do głębokości technicznej 12,5 m. Dno Nabrzeża Chorzowskiego Uskok przy rampie ro-ro zostanie umocnione tzw. materacem gabionowym. Realizację uzupełnią prace związane z przebudową układów kolejowych i drogowych oraz modernizacją sieci (wodociągowych, kanalizacyjnych, elektroenergetycznych i teletechnicznych). Zakończenie robót planowane jest w III kwartale 2023 r.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close