Partnerzy portalu

Kontenerowce spóźnione są już 1072 dni, tak będzie do końca maja

Porty niemal na całym świecie przygotują się na ogromne zakłócenia, jakie spowodowała tygodniowa blokada Kanału Sueskiego. Nie ominie ona także DCT Gdańsk.

Kontenerowce spóźnione
fot. Joris Wikimedia Commons

Największe porty (huby) w terminalami głębokowodnymi muszą sprostać ciężarowi krótkoterminowego wzrostu liczby statków, które dopłyną do nich niemal w jednym czasie. Ponieważ ich obsługa będzie stopniowa, wiele z nich będzie czekać na redzie, co pogłębi zaburzenia w ustalonych harmonogramach transportu.

Szacuje się, że łącznie 1,9 mln TEU towarów dozna skutków opóźnień w dostawach do odbiorców oraz w wysyłce nowych partii towarów. A platforma internetowa Project44 obliczyła, że skumulowane opóźnienia kontenerowców sięgają już1072 dni.

Odwołania i opóźnienia w Gdańsku

Jak wynika z najnowszego komunikatu zarządu DCT Gdańsk, w kwietniu o czasie dopłynął dotychczas kontenerowiec Mary Maersk (9 bm.), należący do armatorów z sojuszu 2M. OOCL UK (alians The Ocean), który planowo miał dobić do kei wczoraj (13 bm.) o godz. 17.00, lecz ma osiem dni opóźnienia i zawinie prawdopodobnie 21 bm.

Kontenerowiec Magleby Maersk (o pojemności 18270 TEU), który był awizowany w Gdańsku na 16 bm., dotarł dopiero do hiszpańskiego portu Algericas. Jego armator – Maersk – podjął decyzję, że jednak nie zawinie on do Gdańska. W uzasadnieniu podał, że chce „uniknąć dalszych kongestii”, poinformowano nas w DCT. Według najnowszych danych, o czasie, tj. 27 bm., ma dobić do DCT kontenerowiec klasy VCLL – OOCL Hong Kong (21 413 TEU).

Jak długo jeszcze?

Po upływie prawie dwu tygodni od blokady Kanału Sueskiego przez kontenerowiec Ever Given wiemy tyle, że klienci nie powinni oczekiwać szybkiego powrotu do normalnych usług. Zakłócenia potrwają z pewnością także maju – wynika z wypowiedzi Larsa Mikaela Jensena, szefa Maersk, dla Financial Times.

„Nie można usypiać w myśleniu, że międzynarodowa żegluga zadziała płynnie po raz kolejny, skoro zaległości statków na ważnym szlaku handlowym zostały wyczyszczone. Tak to nie działa. Dopiero teraz, tak naprawdę, rozpoczęły się prace logistyków” – powiedział.

Nawiązał do negocjacji w sprawie kolejności cumowania w portach opóźnionych statków. Jensen powiedział, że kumulacja przybycia statków i zaległości „mniej więcej w tym samym czasie”  dotknie portu w Europie i Azji. Dlatego ich skutkiem będą zatory komunikacyjne i problemy w globalnych łańcuchach, które z dużym natężeniem wystąpią do drugiej połowy maja.

Jedyna optymistyczna widomość dla klientów Maersk jest taka, że ta linia żeglugowa ponownie otworzyła przyjmowanie rezerwacji krótkoterminowych (ale nie spot) przewozów. Jensen zwrócił się zarazem do klientów o wysłanie „pilnych towarów” i podkreślił, że część ładunków będzie wyładowywana w pewnych portach węzłach, do dalszych przewozów, co osłabi problem opóźnień w odprawach statków w kluczowych portach Europy i Azji.

Dane o opóźnieniach

Platforma internetowa Project44 podaje, że skumulowane opóźnienia kontenerowców sięgają już 1072 dni. Według danych na 12 kwietnia, w Singapurze czekały na rozładunek 83 statki, z towarami w 299 310 TEU, a do portu zmierza flotylla opóźnionych kontenerowców z łącznym ładunkiem ponad 370 000 TEU.

Według Project44, podobna była sytuacja w Rotterdamie. W porcie lub na redzie czeka 85 statków, a w przyszłym tygodniu dobije do nich 15 kontenerowców przywożąc 196 600 TEU. Tylko mniej więcej o połowę mniejszy problem mają takie huby, jak: Nowy Jork (na rozładunek czeka 76,5 tys. TEU), Port Kelang (103,9 tys. TEU) czy Jebel Ali (75,9 tys. TEU). 

Project44 szacuje, że o ile w 2020 r. mediana opóźnień przybycia do portu Rotterdam kontenerowców w połączeniach z Szanghaju wynosiła 2 doby i 19 godzin, to w końcu marca wzrosła do 8 dób. Na trasie Shenzhen-Hamburg mediana opóźnień w marcu 2020 r. wynosiła 3,52 dni, a w marcu br. – wzrosła do 9,23.

Pomocne uściślenie opóźnień

Zarząd portu Rotterdam poinformował, że wraz z operatorami terminali kontenerowych opracował cyfrowy przegląd czasu przybycia statków, do 9 maja włącznie. W jednym miejscu gromadzi on dane ze wszystkich terminali głębokowonych dostępne dla zainteresowanych, co ma im pomóc w adaptowaniu się do zmienionych harmonogramów. 

Informacje te są dostępne online pod adresem: www.portbase.com/suezinformation.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close