Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Kontenerowe terminale morskie i lądowe wąskim gardłem logistyki w USA

Tagi: IANA,

Amerykańskie przewozy towarów w kontenerach od kilku tygodni notują coraz gorszą jakość usług, wyrażającą się szczególnie w dużych opóźnieniach. Część lokalnych spedytorów i importerów straciła cierpliwość i przeniosła zlecenie usług na transport drogowy, choć jest on droższy.

logistyki w USA
fot. Pixabay

Są trzy główne powody tej sytuacji, wynika z analizy portalu The Loadstar.

Winny covid-19?

Po pierwsze, od lata ub. roku rośnie import towarów, okresowo w dwucyfrowym tempie. Ma to związek z kumulacją odłożonego popytu w I półroczu ub.r. w kolejnych miesiącach, ze wzrostem zakupów, jako „ekwiwalentu” ograniczenia wydatków na wiele usług, które nie są świadczone z powodu pandemii covid-19 oraz uzupełnianiem magazynów przez handlowców i producentów. 

Choć w tym roku tempo importu i zakupów nieco zmniejszyło się, lecz nadal wykazuje wzrost. Krajowa Federacja Handlu Detalicznego przewiduje większą w całym 2021 r. sprzedaż detaliczną od 6,5 do 8,2 proc. w porównaniu do 2020 r., przy  czymrekordowe wolumeny mają występować co najmniej w czerwcu.

Intermodalne Stowarzyszenie Ameryki Północnej (IANA) szacowało, że tylko w styczniu i lutym wolumenów przewozów ładunków skonteneryzowanych z udziałem kolei były o 9,3 proc. większe rdr, a regionalnie (np. w północno-wschodniej i środkowo-zachodniej części kraju) aż o 13,6 proc. Ale np. w tygodniu zakończonym 26 marca wolumeny przewozów koleją były o 16,1 proc. większe rdr, w tym transportem intermodalnym o 25,8 proc., przy wzroście o 2,3 proc. w stosunku do poprzedniego tygodnia. 

Zatkane terminale morskie… 

Większa podaż spowodowała, po drugie,  spiętrzenia rozładunków w głównych portach z terminalami kontenerowymi. Synonimem zatorów od miesięcy stał się kompleks portowy Los Angeles -Long Beach, gdzie na redzie statki czekają po kilka dni. Bezpośrednie przerzucanie ładunków z Azji transportem kontenerowym do portów wschodniego wybrzeża USA (via Kanał Panamski) spowodowało to, że i one się zapchały. 

W lutym dołożyła się do tego pogoda sztormowa, która na pięć dni zamknęła terminale w portach w Nowym Jorku i New Jersey. Niektóre partie ładunków z kontenerami utknęły w tych portach na 12 – 24 dni.

Z głównych portów wschodniego wybrzeża, bez zaległości pracuje jedynie Norfolk Southern. W marcu zanotował on wzrost ruchu intermodalnego o 12,4 proc. w porównaniach rdr.

… i lądowe

Po trzecie, duża podaż ładunków i „kombinacja powyższych czynników” sprawiła, że zapchały się węzłowe terminale kontenerowe na Środkowym Zachodzie oraz w rejonie Chicago. To dlatego kolej pracuje mocniej niż w niezgodzie z harmonogramami.

Według IANA, z portów Pacyfiku nadal wlewają  się duże ilości ładunków w kontenerach do terminali w Chicago, zwiększając zatory na stacjach kolejowych. Mogą się one pogłębić, bo przewoźnicy oceaniczni ostrzegają przed dwutygodniowymi opóźnieniami dla kontenerów przybywających do końca kwietnia do portów zachodniego wybrzeża USA.

W rezultacie, czas rotacji wagonów – platform do przewozu kontenerów podwoił się, do ok. 10 dni. Korki w Środkowym Zachodzie spedytorzy starają się rozładować, przerzucając coraz większe partie na transport drogowy. Jest on znacznie droższy od kolejowego, ale w grę wchodzi m.in. zapewnienie ciągłości dostaw.

Jakie ogólne wnioski?

Wnioski są dwa. Problemy z obsługą wspomnianego dużej podaży ładunków pogłębiło zmniejszenie wydajności pracy sztauerów w portach, bowiem wielu z nich chorowało lub choruje na covid-19. 

Ale zatory w terminalach morskich i lądowych wskazują, że stały się one wąskimi gardłami w łańcuchu dostaw z powodu niedostatecznego rozwoju infrastruktury w dostępie od morza o od lądu. 

Można zakładać, że problem ten znajdzie stopniowe rozwiązanie, a wiele projektów w rozbudowę terminali zostanie włączonych do wielkiego planu inwestycyjnego ogłoszonego 31 marca przez prezydenta Joe Bidena.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close