Bezpieczeństwo rowerzystów na torowiskach tramwajowych
Źródło: Matthias Klug, SEALABLE Solutions GmbH, redakcja: Mariusz Zaremba, Deputy Sales Director BU TransComfort, Railway Vehicles OE Infrastructure,
Uniwersyteckie centrum ratunkowe Inselspital w Bernie przeanalizowało wypadki rowerowe w latach 2012-2017. Konkluzja jest zaskakująca – ponad 10% wypadków miało miejsce na torowiskach. Infrastruktura torowa od lat stanowi dla rowerzystów wyzwanie i do tej pory nie zadbano odpowiednio o ich bezpieczeństwo.

Rowerzyści pokonujący na swojej trasie torowiska często ryzykują własne zdrowie, a nawet życie starając się manewrować, aby koła roweru nie wpadały w przestrzeń przeznaczoną dla obrzeża pojazdu szynowego. Torowisko staje się zatem istotną przeszkodą w codziennym ruchu ulicznym, szczególnie podczas wyścigów rowerowych, gdzie kongestia rowerzystów i szybkość jazdy stanowią dodatkowe niebezpieczeństwo.
Statystyki
Według badań University of Tennesse-Knoxville w 2014 r., na ruchliwej czteropasmowej ulicy z ruchem tramwajowym w Knoxville, w ciągu dwóch miesięcy doszło do 53 wypadków z udziałem rowerzystów przy ogólnej liczbie 13 247 uczestników ruchu rowerowego w tym samym miejscu i czasie. Daje to wskaźnik wypadkowości na poziomie 0,4%. Z kolei na Ernst-Reuter-Platz w Berlinie, przy natężeniu ruchu ok. 50 000 samochodów dziennie i liczbie 334 wypadków rocznie, prawdopodobieństwo wypadku jest zredukowane do 0,0018% lub do 1 wypadku na 55 000 przejazdów. Uznawany od lat za najbardziej newralgiczny punkt drogowy w Niemczech jest zatem 220 razy bardziej bezpieczny od skrzyżowania torowiska linii tramwajowej z drogą dla rowerów.
„Skrzyżowania torowisk z drogami oraz ciągami pieszymi i rowerowymi to newralgiczne miejsca, które powinny cechować się największym możliwym poziomem bezpieczeństwa dla wszystkich uczestników ruchu. Wymagają one uwagi zwłaszcza wtedy, gdy – z powodu swojego usytuowania – zdarzenia drogowe mogące na nich wystąpić mają bezpośredni wpływ na sprawność działania całej komunikacji miejskiej – zauważa Mariusz Zaremba, Deputy Sales Director BU TransComfort, Railway Vehicles OE Infrastructure.
Szczególnie niebezpiecznym przypadkiem jest rozwiązanie komunikacyjne, gdzie ciągi rowerowe prowadzone są wzdłuż czynnego torowiska lub przecinają się z nim pod kątem ostrym. Taka „pułapka dla rowerzystów” powoduje często nagłe wpadnięcie koła rowerowego w rowek szyny lub w przestrzeń okołoszynową, a następnie w wyniku nagłego ruchu koła następuje upadek rowerzysty z wyobrażalnymi dla wszystkich skutkami.
– Często obrażenia poszkodowanego rowerzysty są na tyle poważne, że powodują wysokie roszczenia o odszkodowanie w stosunku do lokalnego zarządcy infrastruktury. Rolą zarządców infrastruktury i projektantów jest bowiem zapobiegnie tego typu zdarzeniom, np. poprzez stosowanie systemu VeloGleis (od producenta SEALable Solutions GmbH), który zapewnia bezpieczeństwo zarówno rowerzystom, jak i pieszym – wyjaśnia Mariusz Zaremba.
Spółka SEALABLE Solutions GmbH (wcześniej Dätwyler Sealing Technologies Deutschland GmbH), wieloletni partner TransComfort, BU M&MR Trading Polska Sp. z o.o., wykorzystał powyższe statystyki do opracowania i opatentowania innowacyjnego systemu VeloGleis.
System VeloGleis
Realizując projekty rozwojowe (m.in. z operatorem transportu publicznego VBZ w Zurychu) SEALABLE zebrał dane potrzebne do symulacji MES wrażliwego elementu nawierzchni drogowej. Wspólnie z firmą Künstler Bahntechnik GmbH stworzył unikalny w skali światowej system VeloGleis o konstrukcji stalowej z rdzeniem w postaci wytłaczanego profilu elastomerowego. Profil ten wypełnia rowek toru zapewniając bezpieczną jazdę rowerem lub komfortowe chodzenie w butach na wysokim obcasie.
System VeloGleis tworzy całkowicie zamkniętą powierzchnię podczas korzystania z drogi przez rowerzystów lub pieszych. Po ponad 350 000 przejazdów pojazdu szynowego tor testowy nie wykazał żadnego uszczerbku dla funkcji bezpieczeństwa torowiska. Praktycznie każdy profil szyny i rodzaj przytwierdzenia nadają się do wykorzystania w systemie VeloGleis. Mocowanie profilu elastomerowego odbywa się poza miejscem budowy, a w konwencjonalnym kanale torowym nie ma żadnych dodatkowych komponentów. System umożliwia łatwą wymianę szyn bez skomplikowanych robót drogowych, czyszczenie systemu odbywa się przez otwory do przepłukiwania, a napraw szyn można dokonywać poprzez napawanie.
VeloGleis nadaje się do montażu w łukach nawet o najmniejszym promieniu, w rozjazdach, a także w miejscach występowania infrastruktury okołotorowej. System wykazuje pełną zgodność z normami PN EN ISO 5470-2, PN EN 1433 i PN EN 50162.
W Europie i na rynkach pozaeuropejskich
Innowacyjny system VeloGleis zyskał już uznanie i referencje w Niemczech i Szwajcarii. Bezpieczeństwo, funkcjonalność, a także szerokie możliwości montażu sprawiły, że VeloGleis jest przewidziany w kolejnych projektach realizowanych dla operatorów publicznych oraz dla prywatnych przedstawicieli przemysłu posiadających na swoim terenie sieć torowisk do transportu wewnętrznego również poza Europą.