Partnerzy portalu

Bezpieczeństwo rowerzystów na torowiskach tramwajowych

Źródło: Matthias Klug, SEALABLE Solutions GmbH, redakcja: Mariusz Zaremba, Deputy Sales Director BU TransComfort, Railway Vehicles OE Infrastructure, 

Uniwersyteckie centrum ratunkowe Inselspital w Bernie przeanalizowało wypadki rowerowe w latach 2012-2017. Konkluzja jest zaskakująca – ponad 10% wypadków miało miejsce na torowiskach. Infrastruktura torowa od lat stanowi dla rowerzystów wyzwanie i do tej pory nie zadbano odpowiednio o ich bezpieczeństwo.

Bezpieczeństwo rowerzystów
fot. TransComfort

Rowerzyści pokonujący na swojej trasie torowiska często ryzykują własne zdrowie, a nawet życie starając się manewrować, aby koła roweru nie wpadały w przestrzeń przeznaczoną dla obrzeża pojazdu szynowego. Torowisko staje się zatem istotną przeszkodą w codziennym ruchu ulicznym, szczególnie podczas wyścigów rowerowych, gdzie kongestia rowerzystów i szybkość jazdy stanowią dodatkowe niebezpieczeństwo.

Statystyki

Według badań University of Tennesse-Knoxville w 2014 r., na ruchliwej czteropasmowej ulicy z ruchem tramwajowym w Knoxville, w ciągu dwóch miesięcy doszło do 53 wypadków z udziałem rowerzystów przy ogólnej liczbie 13 247 uczestników ruchu rowerowego w tym samym miejscu i czasie. Daje to wskaźnik wypadkowości na poziomie 0,4%. Z kolei na Ernst-Reuter-Platz w Berlinie, przy natężeniu ruchu ok. 50 000 samochodów dziennie i liczbie 334 wypadków rocznie, prawdopodobieństwo wypadku jest zredukowane do 0,0018% lub do 1 wypadku na 55 000 przejazdów. Uznawany od lat za najbardziej newralgiczny punkt drogowy w Niemczech jest zatem 220 razy bardziej bezpieczny od skrzyżowania torowiska linii tramwajowej z drogą dla rowerów. 

„Skrzyżowania torowisk z drogami oraz ciągami pieszymi i rowerowymi to newralgiczne miejsca, które powinny cechować się największym możliwym poziomem bezpieczeństwa dla wszystkich uczestników ruchu. Wymagają one uwagi zwłaszcza wtedy, gdy – z powodu swojego usytuowania – zdarzenia drogowe mogące na nich wystąpić mają bezpośredni wpływ na sprawność działania całej komunikacji miejskiej – zauważa Mariusz Zaremba, Deputy Sales Director BU TransComfort, Railway Vehicles OE Infrastructure.

Szczególnie niebezpiecznym przypadkiem jest rozwiązanie komunikacyjne, gdzie ciągi rowerowe prowadzone są wzdłuż czynnego torowiska lub przecinają się z nim pod kątem ostrym. Taka „pułapka dla rowerzystów” powoduje często nagłe wpadnięcie koła rowerowego w rowek szyny lub w przestrzeń okołoszynową, a następnie w wyniku nagłego ruchu koła następuje upadek rowerzysty z wyobrażalnymi dla wszystkich skutkami.

– Często obrażenia poszkodowanego rowerzysty są na tyle poważne, że powodują wysokie roszczenia o odszkodowanie w stosunku do lokalnego zarządcy infrastruktury. Rolą zarządców infrastruktury i projektantów jest bowiem zapobiegnie tego typu zdarzeniom, np. poprzez stosowanie systemu VeloGleis (od producenta SEALable Solutions GmbH), który zapewnia bezpieczeństwo zarówno rowerzystom, jak i pieszym – wyjaśnia Mariusz Zaremba.

Spółka SEALABLE Solutions GmbH (wcześniej Dätwyler Sealing Technologies Deutschland GmbH), wieloletni partner TransComfort, BU M&MR Trading Polska Sp. z o.o., wykorzystał powyższe statystyki do opracowania i opatentowania innowacyjnego systemu VeloGleis. 

System VeloGleis

Realizując projekty rozwojowe (m.in. z operatorem transportu publicznego VBZ w Zurychu) SEALABLE zebrał dane potrzebne do symulacji MES wrażliwego elementu nawierzchni drogowej. Wspólnie z firmą Künstler Bahntechnik GmbH stworzył unikalny w skali światowej system VeloGleis o konstrukcji stalowej z rdzeniem w postaci wytłaczanego profilu elastomerowego. Profil ten wypełnia rowek toru zapewniając bezpieczną jazdę rowerem lub komfortowe chodzenie w butach na wysokim obcasie.

System VeloGleis tworzy całkowicie zamkniętą powierzchnię podczas korzystania z drogi przez rowerzystów lub pieszych. Po ponad 350 000 przejazdów pojazdu szynowego tor testowy nie wykazał żadnego uszczerbku dla funkcji bezpieczeństwa torowiska. Praktycznie każdy profil szyny i rodzaj przytwierdzenia nadają się do wykorzystania w systemie VeloGleis. Mocowanie profilu elastomerowego odbywa się poza miejscem budowy, a w konwencjonalnym kanale torowym nie ma żadnych dodatkowych komponentów. System umożliwia łatwą wymianę szyn bez skomplikowanych robót drogowych, czyszczenie systemu odbywa się przez otwory do przepłukiwania, a napraw szyn można dokonywać poprzez napawanie. 

VeloGleis nadaje się do montażu w łukach nawet o najmniejszym promieniu, w rozjazdach, a także w miejscach występowania infrastruktury okołotorowej. System wykazuje pełną zgodność z normami PN EN ISO 5470-2, PN EN 1433 i PN EN 50162.

W Europie i na rynkach pozaeuropejskich

Innowacyjny system VeloGleis zyskał już uznanie i referencje w Niemczech i Szwajcarii. Bezpieczeństwo, funkcjonalność, a także szerokie możliwości montażu sprawiły, że VeloGleis jest przewidziany w kolejnych projektach realizowanych dla operatorów publicznych oraz dla prywatnych przedstawicieli przemysłu posiadających na swoim terenie sieć torowisk do transportu wewnętrznego również poza Europą.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close