Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Wyniki PKP Cargo pod wpływem epidemii i rozwoju intermodalu

PKP Cargo podsumowało wyniki grupy za 2020 r. Z powodu kryzysu gospodarczego spadły przewozów towarów masowych w tym węgla i ród metali. Pandemia nie spowolniła jednak wzrostu przewozów intermodalnych, które zwiększyły udział w strukturze pracy Grupy PKP Cargo. 

Wyniki PKP Cargo
fot. PKP Cargo

Wyniki PKP Cargo jak i całego rynku kolejowych przewozów towarowych kształtował spadek produkcji energii elektrycznej, zmniejszenie produkcji stali oraz konsumpcji węgla kamiennego. Były to skutki lockdownu jak i warunków pogodowych na początku roku. W 2020 r. praca przewozowa Grupa PKP Cargo wyniosła 23,6 mld tkm co oznacza spadek o 12% w porównaniu do poprzedniego roku. Masa przewieziona wyniosła 93,6 mln t (spadek o 13,8%). Za mniejsze przewozy odpowiada segment ładunków masowych. Wzrosły natomiast przewozy intermodalne: masa przewieziona wyniosła 9,7 mln t (wzrost o10,7%) a praca przewozowa w tym segmencie wyniosła 4,3 mld tkm. 

— Różne sektory różniej odczuwały kryzys gospodarczy. Spadek przewozów na kolei był dwukrotnie większy niż spadek polskiego PKB. Poprawa sytuacji w przewozach widoczna była w drugiej połowie roku, a szczególnie w czwartym kwartale, kiedy udało się nam osiągnąć wyniki podobne jak rok wcześniej. Mniejsze przewozy węgla i kruszyw częściowo zrekompensował wzrost przewozów intermodalnych i przywrócenie przewozów między portami — skomentował Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo na konferencji prasowej. 

W 2020 roku przychody Grupy PKP Cargo wyniosły 4,08 mld zł (-14,8 proc. r/r), a rentowność Grupy w 2020 roku była determinowana głównie przez recesję gospodarcząspowodowaną pandemią COVID-19oraz związane z tym ogłoszenie licznych obostrzeń – EBITDA uplasowała się na poziomie 580 mln zł (-32,5 proc. r/r). Natomiast EBIT wyniósł -186,4 mln zł. Grupa realizowała w tym czasie działania oszczędnościowe w tym program dobrowolnych odejść.

— Reagowaliśmy aby ograniczyć straty wynikające z kryzysu. Otrzymaliśmy wsparcie w ramach tarczy antykryzysowej. Pozyskiwaliśmy nowych klientów, czego przykładem jest uruchomienie pociągów operatorskich PKP Cargo Connect Operator. Rok 2021 zaczął się nieźle i mamy nadzieje, ze trudny czas taki jak w 2020 się nie powtórzy — zapewnił prezes PKP Cargo. 

Inwestycje intermodalne

Kluczowym dla przyszłości narodowego przewoźnika kolejowego jest segment przewozów kombinowanych. Grupa realizuje w tym zakresie duże inwestycje dofinansowane z funduszy unijnych: rozbudowa terminalu w Małaszewiczach i zakup wagonów oraz lokomotyw wielosystemowych. 

— W 2020 roku rozszerzyliśmy naszą ofertę intermodalną. Podpisaliśmy wieloletnią umowę z Krajową Spółką Cukrową. Uruchomiliśmy pociągi operatorskie. Podpisaliśmy umowę ws. powołania spółki joint venture z LTG Cargo. Inwestujemy w Małaszewiczach, gdyż widzimy, że przewozy na Nowym Jedwabnym Szlaku rozwijają się dynamicznie, a pandemia była impulsem do przyspieszenia tego wzrostu. Planujemy budowę nowych terminali w Karsznicach i Geniuszach. Bierzemy udział w europejskich projektach innowacyjnych: w pracach nad systemami sprzęgania cyfrowego oraz rozwoju lokomotyw na paliwa alternatywne. Wdrażamy też nowoczesne systemy IT do zarządzania operacjami logistycznymi — wskazał Czesław Warsewicz. 

Realizacja przyszłych inwestycji w tym budowa nowych terminali zależeć będzie od pozyskania dofinansowania unijnego. PKP Cargo będzie starać się o dofinansownie w ramach Krajowego Prgoramu Odbudowy, regionalnych programów operacyjnych oraz przyszłych programów unijnych. 

Nowe sektory przewozów

Równocześnie rozwija się oferta intermodalna PKP Cargo International. Uruchomiono nowe przewozy na korytarzu Adriatyk – Europa Środkowa. Obecnie ponad 30% wolumenu przewozów tej spółki stanowi transport intermodalny. Prezes PKP Cargo nie wykluczył także rozwoju kombinowanych przewozów nowych kategorii ładunków jak skroplony gaz ziemny. Zależeć to jednak będzie od zapotrzebowania klienta – PGNiG. 

— Przewidujemy rozwój przewozów specjalistycznych wymagają one jednak inwestycji. W przypadku LNG konieczny jest zakup izokontenerów oraz dostosowaniu gazoportu w Świnoujściu. Prowadziliśmy w tej sprawie rozmowy z PGNiG jednak jak się okazało skala możliwych przewozwów nie gwarantowała opłacalności tych inwestycji. Jeśli zapotrzebowanie na takie usługi wzrośnie to będziemy chcieli je realizować, tak jak to ma miejsce w zleceniach dla Krajowej Spółki Cukrowej — skomentował Czesław Warsewicz. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close