Egipcjanie kontynuują prace nad udrożnieniem Kanału Sueskiego
Na Kanale Sueskim kontynuowane są prace mające na celu wyswobodzenie kontenerowca Ever Given, który osiadł na mieliźnie i zablokował przeprawę. Żegluga przez kanał jest wstrzymana od wtorku.
![Kanał Sueski](https://intermodalnews.pl/wp-content/uploads/2021/03/1-9-2-1024x683.jpg)
Nie powiodły się podejmowane w nocy próby przepchania statku w celu udrożnienia kanału. Prace są kontynuowane. W chwili obecnej w miejscu, gdzie utknął statek pracują pogłębiarki oraz 8 holowników, które starają się przepchać kontenerowiec. Część statków, które wpłynęły na kanał od strony północnej została przetransportowana na Wielkie Jezioro Gorzkie, gdzie oczekują na wznowienie żeglugi. Kontenerowiec należący do tajwańskiego armatora Evergreen utknął we wtorek wieczorem w wyniku silnej burzy piaskowej, która zepchnęła statek na mieliznę. Ever Given zaliczany jest do „mega kontenerowców” ma ładowność 200 tys. ton i długość 400 metrów.
Wstrzymanie żeglugi przez Kanał Sueski spowodowało poważne zakłócenia w światowym handlu, który od zeszłego roku boryka się z problemami opóźnień w dostawach i brakiem dostępności pustych kontenerów. Jeśli statki z Chin będą kierowane szlakiem okrężnym wokół Przylądka Dobrej Nadziei lecz oznacza to wydłużenie czasu transportu ładunków o ok. 10 dni w porównaniu do trasy przez Kanał Sueski.
Zawirowania na rynkach
Wypadek w Egipcie spowodował wzrost cen ropy naftowej na świecie. Ok 12% surowca jest transportowanych przez Kanał Sueski. W chwili obecnej zablokowanych jest 10 tankowców.
Udrożnienie przeprawy może zająć kilka dni, co spowoduje pojawienie się opóźnień w światowych łańcuchach dostaw. Wg raportu Reutera 30% światowej floty kontenerowców przepływa przez Kanał Sueski zatem każdy dzień przerwy w żegludze powoduje pogarszanie się problemów z dostępnością kontenerów
— Incydent nadal tworzy długie korki na drogach wodnych, uniemożliwiając statkom przepływanie i powodując opóźnienia. A.P. Moller – Maersk stale monitoruje obecną sytuację i uważnie śledzi wysiłki załogi statku, który ucierpiał, aby dalej aktualizować dostępność usług zarówno w kierunku południowym, jak i północnym — napisano w komunikacie duńskiego armatora.
Podobne wypadki zdarzały się już wcześniej. W 2017 r. japoński statek zablokował Kanał Sueski, jednak udało się go odblokować po paru godzinach. Poważny wypadek miał miejsce na Łabie w 2016 r. kiedy masowiec CSCL Indian Ocean zablokował wejście do Portu Hamburg i potrzeba było 12 holowników do odblokowania przeprawy.
![](https://intermodalnews.pl/wp-content/uploads/2021/03/1-7-683x1024.jpg)