Partnerzy portalu

Krytyczne wyzwanie logistyczne – dywersyfikacja zaopatrzenia

Prawie 90 proc. ankietowanych załadowców (shippers) planuje dywersyfikację bazy dostawców lub już to robi. Tendencja ta, obserwowana wcześniej m.in. z powodu wojny handlowej USA – Chiny, wyraźnie przyspieszyła pod wpływem doświadczeń wypływających z kryzysu covid-19.

dywersyfikacja
Źródło: PIXABAY

Dane te pochodzą z raportu „The State of The Freight 2021”, opartego na badaniu ponad 300 przedstawicieli handlowych firm logistycznych, jakie przeprowadziły: platforma do automatyzacji łańcucha dostaw Centersource i amerykańska firma konsultingowa Charlie Pesti.

Zwiększenie współpracy

Badanie wykazało, że 89,8 proc. respondentów było lub może próbować zacieśnić współpracę z innymi zainteresowanymi stronami w łańcuchu dostaw. Ma to związek ze zmiennością w łańcuchach dostaw, destabilizacją przedsiębiorstw i obniżeniem marż operacyjnych, jak również ogólną niepewnością co do perspektyw makroekonomicznych.
W ostatnich latach dochodziło już do sytuacji, kiedy właściwe zaopatrzenie było się problemem. „Poprzednia prezydencja w USA spędziła większą część swojej kadencji na eskalacji wojny handlowej z Chinami, która do pewnego stopnia trwa do dziś. Ale covid-19 stworzył iście epickie wyzwania, a nagły charakter zjawisk wstrząsnął globalnymi łańcuchami dostaw, ponieważ niemal z dnia na dzień uruchomił dopłaty do taryf, co zniszczyło marże handlowe” – zaznaczają autorzy raportu.

W sprawozdaniu stwierdza się, że firmy w całym łańcuchu dostaw „zmierzają zarówno w kierunku współpracy pionowej, jak i horyzontalnej, tworząc m.in. połączone sieci partnerów logistycznych, w tym właścicieli ładunków, przewoźników oceanicznych, spedytorów, portów i terminali, czy organów celnych”.

Wysokie prawdopodobieństwo w najbliższej przyszłości współpracy z innymi zainteresowanymi stronami w łańcuchu dostaw wskazało 35 proc. respondentów, natomiast 20 proc. już nawiązało taką współpracę w branży.

Doświadczenia (nie tylko) amerykańskie

Badanie wykazało, że w odpowiedzi na spór handlowy Chiny – USA, większości firm,  planujących do minimum ograniczyć dodatkowe wydatki na zaopatrzenie, „nie udało się jednak zdywersyfikować źródeł dostaw. W efekcie trzymały je zakotwiczone w Chinach w fabryki”.

Dlatego obecnie dywersyfikacja pozyskiwania szczególnie surowców „pozostaje częstym tematem dyskusji, gdy zainteresowane strony w logistyce przenoszą część swoich źródeł poza Chiny”.
Ponad 85 proc. respondentów wskazało, że w ub. roku z powodu covid-19 doznało różnych uszczerbków w zaopatrzeniu, przy czym dla 44 proc. firm miały one „znaczący wpływ”.

Zarazem wiele firm wyciągnęło wnioski strategiczne z tych doświadczeń. Ok. 23 proc. ankietowanych zdywersyfikowało już w ciągu roku źródła zaopatrzenia, a kolejne 33 proc. stwierdziło, że „jest wysoce prawdopodobna taka dywersyfikacja w najbliższej przyszłości”.

Rola technologii

W badaniu zapytano również, w jaki sposób i gdzie nadawcy i firmy logistyczne zidentyfikowały słabe powiązania.
Z odpowiedzi wynika, że 42 proc. wskazało na „znikomy lub niewystarczający wgląd w działalność klienta lub dostawcy pierwszego poziomu, a kolejnych 24 proc. oceniało te informacje „jako niewystarczające”. Z kolei 20 proc. respondentów podkreśliło, że brak przejrzystości informacji partnerów jest głównym powodem do poszukiwania rozwiązań technologicznych.
Dlatego autorzy raportu stwierdzają: „Dla spedytora dobra przejrzystość informacji może usprawnić operacje i pomóc im aktywnie zwracać uwagę na zbliżającą się zmienność”. Wnioskiem praktycznym zmiany sytuacji jest poszukiwanie nowych technologii, szczególnie informatycznych i innowacji.
I takie kroki są podejmowane. Prawie 40 proc. respondentów wskazało, że z tych powodów wdrażają rozwiązania cyfryzacji i automatyzacji. Jednak ponad 30 proc. firm stwierdziło, że przyjęcie nowych technologii wynikało przede wszystkim z potrzeby analiz opartych na danych.

Więcej należytej staranności

W raporcie stwierdzono też, że należy partnerzy powinni przeprowadzić większą analizę due diligence przed zawarciem umowy. Tylko jedna na sześć organizacji przeprowadza ją w odniesieniu do wszystkich kluczowych programów dostawców na etapie udzielania zamówień, ale jedna czwarta nie robi tego aż do czasu podpisania umów.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close