W kwietniu Wisłą popłynie barka z kontenerami
Na początku kwietnia, Województwo Kujawsko-Pomorskie organizuje pierwszy w historii transport kontenerów, przewożących realny towar, z wykorzystaniem drogi wodnej Wisły. To pilotażowe przedsięwzięcie, które ma na celu sprawdzenie funkcjonalności transportu śródlądowego w łańcuchu dostaw oraz podkreślenie korzyści wynikających z przewozów, wciąż unikalnym w Polsce środkiem transportu.

Przedsięwzięcie zostało zaplanowane w międzynarodowym projekcie EMMA Extension (Program INTERREG Region Morza Bałtyckiego), który promuje żeglugę śródlądową i transport multimodalny w Niemczech, Szwecji, Finlandii, Litwie i Polsce. W ramach pierwszej części projektu Województwo zorganizowało rejs promocyjno-badawczy w 2017 roku oraz opracowało studium lokalizacyjne dla planowanej platformy multimodalnej Bydgoszcz-Solec Kujawski.
Kontenery zostaną załadowane w Porcie Gdańsk, skąd popłyną do Chełmna, na nabrzeże niedaleko mostu drogowego przez Wisłę. Tam nastąpi przeładunek na ciężarówki, które z kolei przywiozą towary eksportowe z terenu województwa. Załadowana barka wróci na wybrzeże. Cała operacja potrwa ok. 5 dni.
Projekt EMMA jest finansowany przez Program INTERREG Regionu Morza Bałtyckiego (Baltic Sea Region, w skrócie BSR). Objęty nim region charakteryzuje się zwiększającym się wolumenem transportu, zwłaszcza pomiędzy Wschodem a Zachodem. Infrastruktura drogowa i kolejowa wymaga innowacyjnych i pragmatycznych rozwiązań w celu spełnienia przyszłych wymogów dotyczących infrastruktury transportowej. Rzeki, kanały, jeziora, a także Morze Bałtyckie mają duże niewykrozystane rezerwy przepustowości, podczas gdy w niektórych częściach BSR infrastrutura kolejowa i drogowa jest już przeciążona.