Partnerzy portalu

Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną na półmetku

Pomimo mrozów i mocnych opadów śniegu intensywność robót na budowie przekopu Mierzei Wiślanej nie maleje. Harmonogram uległ modyfikacji jedynie w stosunku do sztucznej wyspy, z uwagi na zamarznięcie Zalewu Wiślanego. Nie zagraża to jednak planowanemu ukończeniu prac. Do końca realizacji pierwszego etapu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską pozostało 15  miesięcy.

kanału żeglugowego
fot. Urząd Morski Gdynia

Obecnie na budowie kontynuowane jest m. in. profilowanie skarp, prace narzutowe i roboty żelbetowe na falochronach Portu Osłonowego. Odbywa się produkcja, dostawa oraz wbudowywanie betonowych elementów X-block plus (użyte w Polsce po raz pierwszy, drugi raz w Europie), służących zabezpieczeniu falochronów. W śluzie prowadzone są roboty związane ze zbrojeniem i betonowaniem oraz wykopy. Niecałe 2 tygodnie temu odbyło się pierwsze, spektakularne nocne betonowanie. Wylana została płyta denna bramy południowej śluzy.  Podczas prac wbudowano w nią niemal 1700 m3 betonu i ponad 170 ton stali zbrojeniowej. Kolejne betonowania w śluzie planowane są w bieżącym.

W kanale żeglugowym trwa również pogrążanie ścianek szczelnych oraz wykonywanie mikropali, a także betonowanie. Prowadzone są także prace przy obu mostach, z których południowy jest już bardzo zaawansowany. Tym mostem pojedziemy już wiosną. Coraz bliżej także do zakończenia budowy budynku Kapitanatu Portu Nowy Świat, trwają prace wykończeniowe wewnątrz i przy instalacji złącza elektrycznego. Po odmarznięciu Zalewu Wiślanego, planowane jest dalsze pogrążanie ściany grodzy, tworzącej obwiednie sztucznej wyspy oraz montaż ściągów i zasypów grodzy. Kontynuowany jest  natomiast transport kamienia hydrotechnicznego, który jest obecnie magazynowany w Porcie Elbląg, a posłuży do wzmocnienia obwiedni wyspy. Ten materiał w całości zostanie dowieziony na Zalew Wiślany drogą wodną przez rzekę Elbląg.

Całość inwestycji składa się z trzech części.

Aktualnie realizowany etap I obejmuje budowę Portu Osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć (podwójne wrota chowane w kieszeniach)  wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz oznakowaniem nawigacyjnym, budynków kubaturowych, w tym kapitanatu Nowy Świat wraz z instalacjami i parkingami. W ramach tej części powstanie również nowy układ drogowy, z dwoma ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą niezakłócony przejazd nad kanałem – pierwszym z nich, południowych pojedziemy już wiosną 2021, przed rozpoczęciem sezonu letniego. Powstanie również punkt widokowym. Na Zalewie Wiślanym budowana jest  wyspa, na której składowany będzie urobek, a docelowo stanowić będzie siedlisko dla ptaków.

W związku z dużym zainteresowaniem budową, latem 2020 uruchomiono specjalne, tymczasowe miejsce postojowe, a także oznaczony punkt widokowy, z którego  można obserwować, z bezpiecznej odległości, toczące się prace.

Zakres prac, które zostaną wykonane w ramach II etapu, obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowe wałów ziemnych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego. Obecnie trwają przygotowania do podpisania umowy z wykonawcą. Prawdopodobnie nastąpi to na przełomie marca i kwietnia.

Etap III, scalający całą inwestycje, to roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 kilometry. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg – także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał, jak i cały tor wodny, będzie miał 5 m głębokości.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close