Partnerzy portalu

Specjalistyczne pojazdy PKP PLK monitorują stan linii kolejowych

Tagi: PKP PLK,

Aby utrzymywać wymagany poziom bezpieczeństwa i ustalone parametry linii kolejowych, pojazdy pomiarowe PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. rocznie wykonują przejazdy na trasie dłuższej niż równik. W 2020 r. skontrolowały blisko 53 000 km torów. Podobną pracę wykonają w bieżącym roku. Pomiary z prędkością nawet 120 km/h prowadzi nowoczesny pojazd diagnostyczny wyposażony w lasery i kamery.

Specjalistyczne pojazdy
fot. PKP PLK

Tylko w 2020 r. pojazdy pomiarowe PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. skontrolowały tory na długości 52 721 km. Sprawdzany był m.in. stan geometrii toru, szyn oraz podkładów.

Pojazdy pomiarowe obecne są na torach najważniejszych linii kolejowych. Pracują bez wpływu na rozkład jazdy pociągów. Sprawdziły m.in. stan tras: Poznań – Szczecin, Centralną Magistralę Kolejową, Łódź – Koluszki, Chorzów Batory – Tczew, Działdowo – Olsztyn, Kluczbork – Poznań, Szczecin – Świnoujście.

Najnowocześniejszy pojazd diagnostyczny wykonał w ubiegłym roku niemal połowę – 25 687 km zadań diagnostycznych. To mobilne laboratorium na torach, które wykonuje pomiary geometrii toru, szyn, sieci trakcyjnej. Sprawdzane są podkłady oraz urządzenia tzw. samoczynnego hamowania pociągu gwarantujące zatrzymanie składów np. w przypadku niedyspozycji maszynisty. Pojazd wykorzystuje bezdotykowe technologie pomiarowe, systemy optyczne – lasery oraz kamery, a dzięki temu nie zakłóca pracy urządzeń i nie powoduje utrudnień w ruchu pociągów. Pomiary mogą być wykonywane z prędkością do 120 km/h.

Eksperci PLK, na podstawie uzyskanych danych, wykrywają usterki, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo i jakość jazdy pociągu, czyli komfort podróży pasażerów. Wyniki z pomiarów pozwalają diagnostom ocenić stan tras, a jednostkom utrzymaniowym zaplanować prace, aby utrzymywać wymagany poziom bezpieczeństwa, w ramach ustalonych parametrów linii. Systemowa diagnostyka pozwala także obniżyć koszt utrzymania linii.

Pomiary torów przy użyciu pojazdów są wykonywane w zależności od potrzeb od jednego do trzech razy w roku, w zależności od prędkości obowiązującej na badanej linii. Częstotliwość badań defektoskopowych szyn jest ustalana zależnie od prędkości lub obciążenia linii do czterech razy w roku.

Szyny bez tajemnic

Ponad 12 tys. km szyn zostało sprawdzonych w 2020 r. za pomocą badania ultradźwiękowego. Wagon defektoskopowy, prześwietlając szyny kontroluje ich stan, w celu wykrycia ewentualnych niewidocznych wad wewnętrznych. Natomiast wagon pomiarowy dSAT (detekcja stanów awaryjnych taboru) sprawdził dwukrotnie 158 urządzeń przytorowych – czujników, monitorujących koła przejeżdżających wagonów i lokomotyw. Kontrola pozwala szybko diagnozować i wyłączyć z ruchu uszkodzony tabor w zakresie zagrzanych osi, by zapewnić bezpieczne podróże i transport towarów.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close