Partnerzy portalu

Sieć 5G warunkiem uzyskania maksymalnych efektów przez inteligentne porty

Tagi: Ericsson, sieć 5G,

Porty morskie nadal będą odgrywać kluczową rolę w obsłudze rosnących wolumenów światowego handlu towarowego. Aby sprostać zwiększonym obrotom, muszą wdrożyć bardziej inteligentne i wydajniejsze operacje, które umożliwi sieć 5G. Najbardziej zaawansowane są w tym procesie porty z terminalami kontenerowymi.

Sieć 5G
fot. Ericsson

To jeden z wniosków analizy „Connecting future porats with private cellular networks” szwedzkiej firmy Ericsson, dostawcy usług i infrastruktury dla operatorów telekomunikacyjnych. Według autorów, kluczową rolę odegra automatyzacja operacji, zasilana przez  prywatne sieci komórkowe technologii 5G. Co ważne, będą to inwestycje o krótkim okresie zwrotu nakładów. W opracowaniu raportu Ericsson współpracował z naukowcami z Arthur D. Little i ekspertami z firmy Electronic GmbH, opracowującej technologie czujników dla przemysłu 4.0. 

Założenia

Porty są istotnym elementem funkcjonowania gospodarki światowej. Autorzy raportu przypominają za Bankiem Światowym, że w 2019 r. handel miał ponad 60 proc. udział w globalnym produkcie krajowym brutto (PKB). Zarazem 90 proc. światowych obrotów handlu towarowego przypadało na przemysł żeglugowy, według Międzynarodowej Izby Żeglugi. 

Z kolei według danych statystycznych UNCTAD (Konferencja Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju), z czterech głównych typów statków transportowych (tankowce, masowce, drobnicowce – general cargo oraz kontenerowce), te ostatnie przewożą większość światowych towarów nie masowych. Dobre perspektywy są także dla przemysłu żeglugowego. Np. spółka logistyczna Cargotec w swojej prezentacji dla inwestorów wskazuje, że w latach 2013 – 2024 roczna stopa wzrostu wolumenu przewozów (CARG) utrzyma się na poziomie 3,6 proc. 

Przewaga naturalna konteneryzacji

O ile wielu operatorów terminali morskich poszukuje nowych sposobów optymalizacji operacji poprzez automatyzację, to jak do tej pory największe postępy poczyniły porty kontenerowe. Wynika to przede wszystkim ze spójnego i znormalizowanego charakteru ładunku, czyli są to naturalne przewagi tego rodzaju transportu.

W przeszłości porty działały niezależnie od swoich konkurentów lub partnerów oraz wykazywały niewielką współpracę międzynarodową. Natomiast wraz z globalną normalizacją transportu kontenerowego, to porty kontenerowe były w stanie tworzyć globalne sojusze oraz bardziej zautomatyzowane procesy. 

Są one też w stanie implementować wiele urządzeń automatyzujących procesy logistyczne, przekształcając je w „dojrzałe porty inteligentne”. Z drugiej strony, stwarza to nowe wyzwania i wymagania dotyczące usprawnienia zarządzania, co wiąże się z większymi nakładami na inwestycje.  Jednak badanie Ericssona wskazuje, że mogą one być szybko zwrócone dzięki redukcjom kosztów operacyjnych, a „przy okazji” zapewniając  większe bezpieczeństwo pracownikom portów i zmniejszając negatywne oddziaływanie na środowisko. 

Metodologia badania

Autorzy raportu badali, w jaki sposób prywatne sieci komórkowe – zazwyczaj technologii 4G i 5G – będą odgrywać kluczową rolę w przezwyciężeniu wyzwań, zapewniając szybką łączność, małe opóźnienia w operacjach i wysoką wydajność w środowiskach „o dużej gęstości urządzeń” (wdrożeń). Oceniano, w jaki sposób transformacja cyfrowa może pomóc firmom we wprowadzaniu innowacji z zakresu ryzykownych i czasochłonnych operacji, a także okres zwrotu nakładów inwestycyjnych. 

Ponieważ poprzednie działania automatyzacji i transformacji cyfrowej opierały się na technologiach komunikacyjnych, które nie są już w stanie poradzić sobie z wymaganą obecnie „gęstością, przepustowością i opóźnieniami”, porty potrzebują nowego podejścia. 

Przykładem są różnego rodzaju autonomiczne (bezzałogowe) pojazdy poruszające się po porcie, służące do przenoszenia kontenerów i towarów. Wymagają one dużej przepustowości łączy i niezawodnego połączenia. Zapewniają to z kolei sieci komórkowe 5G, w tym odpowiedniej skali transmisję danych i usługi głosowe. 

Technologia 5G sprosta również wyzwaniom najbliższej przyszłości, jeśli chodzi o dokładność pozycjonowania sterowanego, poruszającego się obiektu, niezawodną łączność z nim, a także używanie tylko jednego łącza dla wszystkich usług. Dzięki temu np. nie trzeba instalować na dźwigach kilka urządzeń sieciowych.

Analiza przypadku i wnioski

W celu przetestowania, jaką wartość dodaną uzyska zintegrowany cyfrowo port, autorzy raportu przeanalizowali 100 największych portów świata, tworząc wzorzec portu kontenerowego o przeładunkach rocznych ok. 4 mln TEU, którego działalność przynosi ok. 400 milionów USD przychodów.

Ocenie poddano zasięg zastosowań pięciu technologicznych rozwiązań. Chodzi o: automatyczne suwnice bramowe (RTG), zdalnie sterowane żurawie obsługujące ruch statek-brzeg (STS), automatycznie sterowanie wózki i pojazdy (AGVs), automatyczne monitorowanie stanu kontenerów oraz użycie dronów do nadzoru i dostaw towarów.

„Mimo że potencjał połączonych w sieci portów może obejmować różne technologie, nasze badania wykazały, że te pięć powyższych przypadków użycia technologii w połączeniu z siecią komórkową są najważniejsze i zapewniają uzyskanie największych korzyści dla portu”, oceniają autorzy raportu. Jeżeli użyte zostaną łącznie ww. rozwiązania, to okres zwrotu nakładów inwestycyjnych na nie powinien nastąpić w ciągu 2-3 lat, a w piątym roku stopa zwrotu z inwestycji wyniesie 178 proc.

Poza tymi korzyściami finansowymi, zsieciowany port tworzy warunki do uzyskania zwiększonej wydajności i produktywności, obniżenia kosztów, poprawy bezpieczeństwa pracowników i realizacji bardziej odpowiedzialnej polityki środowiskowej, konkludują autorzy. I podkreślają, co wydaje się oczywiste dla nich, że „warunkiem wstępnym złapania przez inteligentne porty tej rosnącej fali jest wdrożenie szybkiej, niezawodnej i bezpiecznej łączności, którą może zapewnić tylko prywatna sieć komórkowa 5G”. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close