Hupac zbuduje swój pierwszy w Polsce terminal intermodalny
Szwajcarski operator intermodalny Hupac ocenia Polskę jako perspektywiczny rynek. W tym celu w najbliższym czasie firma planuje rozpocząć budowę terminalu przeładunkowego pod Warszawą. Co to jest za projekt i jakie znaczenie będzie miał w przyszłości?

„Tak, potwierdzam, że Hupac, wiodący operator intermodalny w Europie, zbuduje terminal przeładunkowy w Brwinowie pod Warszawą” – powiedziała portalowi IntermodalNews Irmtraut Tonndorf, Dyrektor ds. Komunikacji i Marketingu Hupac. Będzie to pierwszy terminal intermodalny szwajcarskiej firmy w Polsce.
Brwinów został wybrany na lokalizację przyszłego terminalu z kilku powodów: dobre położenie w pobliżu Warszawy, doskonałe połączenie kolejowe ze specjalną bocznicą oraz bezpośredni dostęp do autostrady A2 bez konieczności przejazdu przez miejscowości. Jak informuje Irmtraut Tonndorf, prace budowlane rozpoczną się niebawem, do końca I kwartału br., a pierwsze operacje przeładunkowe są zaplanowane na III kwartał 2022 roku.
Kilka szczegółów projektu
Projekt terminala intermodalnego w Brwinowie obejmuje obszar prawie 14 hektarów. Kompleks przeładunkowy będzie składał się z magazynu o powierzchni 42 000 m2, czterech torów o minimalnej długości 750 m i pomieszczeń administracyjnych. Początkowo kontenery będą przeładowywane za pomocą wózków kontenerowych.
„Będziemy rozbudowywać obiekt wraz ze wzrostem przepływu towarów” – wyjaśnia Irmtraut Tonndorf. W szczególności drugi etap projektu obejmuje budowę trzech dodatkowych torów, a także montaż wysokowydajnych suwnic bramowych. Maksymalna przepustowość terminalu wyniesie 180 tys. TEU rocznie.
Jeśli chodzi o koszt projektu, Hupac nadal powstrzymuje się od podawania liczb. Firma podała, że realizuje ten projekt samodzielnie i inwestuje wyłącznie własne środki. Jednak Szwajcarzy planują współpracę z polskim wykonawcą. To będzie firma budowlana Anna-Bud.
Nowy hub
„Projekt ma na celu zapewnienie sprawnej wymiany towarów w Europie Środkowo-Wschodniej, co z kolei ułatwi intermodalny transport kolejowy między Chinami/Rosją a Europą. Widzimy w nowym terminalu ogromny potencjał zarówno dla polskiego rynku, jak i jako nowy hub na trasach dalekich między Beneluxem a Dalekim Wschodem” – mówi Irmtraut Tonndorf. Nowy kompleks przeładunkowy będzie obsługiwał ładunki zarówno na trasach dalekobieżnych, jak i dostawę ostatniej mili.

Należy zaznaczyć, że obecnie Hupac nie posiada własnych terminali w Polsce. Do przeładunku i dostarczania kontenerów do klientów szwajcarska firma korzysta z kilku istniejących terminali innych spółek: w Gądkach koło Poznania i Pruszkowie pod Warszawą (Metrans), Kątach Wrocławskich (Schavemaker) oraz w Sławkowie (Euroterminal). Te terminale mają regularne połączenia intermodalne z kluczowymi węzłami w Europie Zachodniej (Antwerpia, Rotterdam, Duisburg itp.).
Czytaj również:
Hupac uruchamia nowe połączenie Chiny-Polska
Hupac uruchomił przewozy naczep P400 we Włoszech