Transporter logistyczny Kamag Wiesel skutecznym rozwiązaniem zwiększającym wydajność terminali logistycznych
Niemiecka firma Kamag Transporttechnik opracowała unikalny transporter do kontenerów SWAP-Body dla terminali logistycznych. Pojazdy te pozwalają znacznie zwiększyć efektywność kompleksów przeładunkowych. W jaki sposób?
![Ciągnik Kamag Wiesel na terminalu DB SCHENKER. Źródło: Kamag Transporttechnik.](https://intermodalnews.pl/wp-content/uploads/2021/02/01_Ciągnik-Kamag-Wiesel-na-terminalu-DB-Schenker-1024x683.jpg)
Intensyfikacja konkurencji między operatorami logistycznymi wymaga skrupulatnego podejścia do doboru sprzętu do obsługi ich terminali. Stwarza to zapotrzebowanie na nowe rozwiązania jak i na innowacje. Na początku lat 1990. niemiecka firma Kamag Transporttechnik, spółka zależna TII Group z wieloletnim doświadczeniem w produkcji pojazdów specjalistycznych, próbowała znaleźć odpowiedź na pytanie, jak ulepszyć działanie terminali logistycznych. Efektem tych prób był nowy produkt – transporter do logistyki terminalowej Kamag Wiesel.
Pierwszy model nowego pojazdu został wyprodukowany w 1995 roku. Od tego czasu Kamag Transporttechnik regularnie modernizuje transportery tego typu. W roku 2019 na targach Transport Logistic w Monachium zaprezentowano nową generację pojazdu Kamag Wiesel z ulepszoną kabiną. Innowacyjne transportery niemieckiego producenta kupują nie tylko firmy logistyczne na rodzimym rynku, ale również z państw sąsiednich – Austrii, Szwajcarii, Francji, Włoch, Polski, a także z Rosji. W Polsce partnerem serwisowym oraz dystrybutorem używanych produktów Kamag Transporttechnik jest spółka Zeppelin Polska. Z ciągników KAMAG korzystają tak znane firmy, jak DHL, Dachser, DB Schenker (w tym DB Schenker Polska), Volkswagen, Mercedes-Benz, TNT, GLS, Coca-Cola, Ikea, BASF, ZALANDO, AMAZON oraz wiele innych. W jaki sposób te pojazdy przyciągają klientów?
Wiesel – Szybki i uniwersalny
Kamag Wiesel zawdzięcza swoją nazwę łasicy (po niemiecku wiesel), zwinnemu i żwawemu zwierzęciu. Właśnie tę zwinność firma Kamag Transporttechnik obrała za podstawę do opracowania nowego pojazdu. Ciągnik Wiesel może przyspieszyć do 25 lub 40 km/h. Do pracy w zamkniętych obszarach magazynów logistycznych to wystarczy. Dodatkowo rozstaw osi 4,8 m i kąt skrętu 45° zapewniają doskonałą zwrotność ciągnika.
![Nowa kabina ciągnika Źródło: Transporter Industry International GmbH (TII Group).](https://intermodalnews.pl/wp-content/uploads/2021/02/02_Nowa-kabina-ciągnika-Kamag-Wiesel.jpg)
W zależności od wersji, ładowność pojazdu wynosi 16, 17,4, lub 23 t. Jednocześnie ciągnik może przewozić różne rodzaje ładunków, w tym kontenery 20-stopowe, palety ładunkowe, nadwozia wymienne (swap body), a także holować naczepy. Parametry ładunku są ograniczone jedynie przez jego wagę i wymiary platformy Wiesel, której długość wynosi 7 m.
Kabina niskopodłogowa z doskonałą widocznością
Jedną z najbardziej godnych uwagi cech ciągników Wiesel jest kabina niskopodłogowa. Kamag Transporttechnik od dawna używał kabiny Mercedes-Benz Atego i montował ją niżej niż w ciężarówkach Mercedes-Benz. Zapewniało to kierowcy wygodniejszy dostęp do miejsca pracy.
![Wnętrze kabiny ciągnika KAMAG WIESEL Źródło: Kamag Transporttechnik.](https://intermodalnews.pl/wp-content/uploads/2021/02/03_Wnętrze-kabiny-ciągnika-Kamag-Wiesel-1024x683.png)
W 2019 roku firma Kamag Transporttechnik zaprezentowała kabinę własnej produkcji, która została jeszcze bardziej obniżona w porównaniu z kabiną Mercedes-Benz. Nową kabinę projektowano z uwzględnieniem uwag użytkowników i skupiono się mocno na komforcie pracy kierowcy. W efekcie fotel kierowcy jest obniżony o około 50 cm. Kabina firmy Kamag Transporttechnik ma tylko jeden podnóżek na wysokości 450 mm, co ułatwia dostęp kierowcy. Aby wejść do kabiny Mercedes-Benz Atego, kierowca musiał pokonać dwa stopnie na wysokości około 550 mm i 400 mm. Powiększona szyba przednia oraz brak słupka, który w kabinie Mercedes-Benz Atego dzielił tylną szybę na dwie części, znacznie polepszyły widoczność, co istotnie przekłada się na bezpieczeństwo pracy na terminalach przeładunkowych.
Sterowanie dżojstikiem
Jednym z impulsów do powstania ciągników Kamag Wiesel były narzekania pracowników terminali logistycznych, że ich ciężarówki regularnie psują się z powodu całodobowej pracy pojazdów i poruszania się z małą prędkością do przodu, a także częste awarie skrzynie biegów. Dlatego inżynierowie firmy Kamag Transporttechnik zdecydowali się porzucić tradycyjną skrzynię biegów na rzecz przekładni hydrostatycznej, która jest bardziej precyzyjna i płynna. Kierowca obsługuje ciągnik Wiesel za pomocą dżojstika (manipulatora). Ruchy dżojstika do przodu i do tyłu powodują, że pojazd porusza się w odpowiednich kierunkach. Dżojstik jest również wyposażony w przyciski do sterowania platformą.
![Wnętrze nowej kabiny z dobrze widocznym manipulatorem skrzyni biegów ciągnika Źródło: Transporter Industry International GmbH (TII Group).](https://intermodalnews.pl/wp-content/uploads/2021/02/05.-Nowa-skrzynia-biegów-ciągnika-KAMAG-WIESEL-1024x683.png)
Nowa nisza
Najczęściej ciągniki Kamag Wiesel były i są wykorzystywane na dużych terminalach logistycznych. Cztery lata temu Kamag Transporttechnik zaczął rozwijać nową niszę. W 2017 roku na bazie ciągnika Wiesel, na zlecenie międzynarodowego lotniska w Wiedniu, opracowano pierwszy elektryczny transporter Kamag E-Catering Wiesel.
![Załadunek jedzenia z ciągnika Kamag E-Catering Wiesel na pokład samolotu. Źródło: Transporter Industry International GmbH (TII Group).](https://intermodalnews.pl/wp-content/uploads/2021/02/04_Załadunek-jedzenia-z-ciągnika-Kamag-E-Catering-Wiesel-na-pokład-samolotu-1024x767.jpg)
Nowy pojazd jest w stanie przewozić ładunki o masie do 4,5 tony, rozwijając prędkość do 40 km/h przy maksymalnej dopuszczalnej prędkości wiatru 50 węzłów (25,7 m/s). Kamag E-Catering Wiesel jest wyposażony w system rekuperacji, który pozwala odzyskać do 30% zużytej energii. Główną specjalizacją nowości jest załadunek i rozładunek jedzenia na pokładach do i z samolotów pasażerskich wszystkich typów, w tym prywatnych małych odrzutowców.
Na rynku polskim autoryzowanym partnerem produktów Kamag jest Zeppelin Polska, który Oferuje wsparcie serwisowe na terenie całego kraju, jak również doradztwo w zakresie sprzedaży zarówno nowych jak i używanych produktów Kamag. Pełna oferta znajduje się na stronie firmy: https://zeppelin.pl/kamag/