Partnerzy portalu

Wielki boom za Kanałem la Manche na otwieranie wolnych portów

Co najmniej 40 portów morskich i lotniczych oraz klastrów portowych w Wielkiej Brytanii ubiega się o status wolnego portu. Dzięki temu złagodzą one niedogodności w obrocie towarowym, ale i we współpracy przemysłowej z państwami Unii Europejskiej po brexicie.

Felixstowe
fot. John Fielding Wikimedia Commons

Wśród wnioskujących portów są wszystkie największe, w tym: Dover, Southampton, Felixstowe/Harwich, London Gateway/Tilbury, Hull, Port of Tyne, Teesport, Bristol, Milford Haven i Grangemouth.

Korzyści

Uzyskując status wolnego portu (freeportu) ich zarządy i operatorzy w nich funkcjonujący będą mogli korzystać z wielu udogodnień, informuje brytyjski portal Lloyd’sLoadingList, powołując się na Financial Times. Chodzi m.in. o niższe cła importowe, zawieszenie podatku VAT, możliwość  korzystnego przetwarzania (dodania usług przemysłowych i logistycznych), zerowe składki na ubezpieczenie społeczne, ulgi w stawkach dla przedsiębiorstw, uproszczone zasady planowania i rozwoju oraz ulgi w opłatach skarbowych.

Różne grupy portów potwierdziły, że złożyły już stosowne wnioski, w tym np. wspólnie zrobiły to: London Gateway, Tilbury i przedsiębiorstwo Ford Dagenham, producent silników samochodowych. „FT” donosi ponadto, że co najmniej dwa brytyjskie lotniska – East Midlands i Bournemouth International – połączyły siły z pobliskim portem Poole, składając wspólny wniosek. 

Doświadczenia

W dyskusji w sprawie brexitu jego zwolennicy od dawna opowiadali się za utworzeniem wolnych portów, z korzyścią dla nich po rozwodzie z UE. Wielka Brytania miała do 2012 roku kilka portów o takiej formule funkcjonowania. Odstąpiono od niej, ponieważ członkostwo w UE zapewniało wszystkie korzyści płynące z freeportów a ponadto wiele więcej, które nie przysługiwały im w prawodawstwie krajowym. 

Obecnie status wolnego portu zapewni wiele wymienionych przywilejów w relacjach gospodarczych z UE, przy czym jako dodatkowe wskazuje się np. uzgodnienia dotyczące składowania towarów i uproszczenia obligacji celnych. 

Efekt turbodoładowania?

Rząd przychylnie jest nastawiony do inicjatywy British Ports Association (BPA). W ten sposób wywiązuje się też ze swojego zobowiązania z okresu przed jego powołaniem, że utworzy do dziesięciu freeportów.

Wśród przedstawionych przez rząd programów, mających pobudzić gospodarkę po covid-19, są m.in: Brytyjski Fundusz Wspólnego Dobrobytu (Shared Prosperity Fund), Fundusz Niwelowania (the Levelling Up Fund) i Freeports. Chociaż rząd twierdzi, że freeports stworzyłby „krajowe centra handlu” i efekt „turbodoładowania” w ożywieniu gospodarczym Wielkiej Brytanii, niektórzy przedstawiciele przemysłu obawiają się, że zamiast tego po prostu zostaną przesunięte inwestycje z jednego miejsca do drugiego, ocenia „FT”.

Na razie – jest tak sobie 

Jak poinformował „The Observer” Richard Burnett, dyrektor generalny brytyjskiego Stowarzyszenia Transportu Drogowego (RHA), eksport towarów do UE spadł w styczniu aż o 68 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem rok wcześniej. W najgorszym przypadku co piąty samochód ciężarowy jadący do UE został zawrócony z powodu nieprawidłowej dokumentacji lub dlatego, że kierowca nie mógł przedstawić dowodu negatywnego testu Covid-19. 

RHA wskazuje, że przewoźnicy borykają się z dużym wzrostem formalności, w tym zgłoszeń celnych, które komplikują handel i spowalniają przepływ towarów. W ocenie stowarzyszenia, jednym z powodów jest to, że pracuje tylko 10 tys. brokerów celnych, a powinno być 50 tys. Z wnioskiem o wyszkolenie takiej armii celników występowało do rządu w ub.r. m.in. RHA.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close