Partnerzy portalu

Branża logistyczna nie widzi szans na światowe ożywienie w 2021

Tagi: Agility,

Menedżerowie branży logistycznej nie przewidują ożywienia w światowej gospodarce przynajmniej do 2022 roku po spadkach wywołanych pandemią COVID-19, pomimo spodziewanego odbicia w Azji, Ameryce Północnej i Europie.

fot. HessleVisser Pixabay

Spośród 1 200 ekspertów i menedżerów branży logistycznej objętych ankietą w ramach przygotowania Indeksu Logistycznego Agility dla Rynków Wschodzących na rok 2021, 51,5% nie przewiduje pełnego ożywienia wcześniej, niż w latach 2022-2024. Ich zdaniem regionami, w których odbicie nastąpi najpóźniej, będą Ameryka Łacińska i Afryka Subsaharyjska.

Ankieta jest częścią Indeksu Logistycznego Agility dla Rynków Wschodzących na rok 2021, 12. dorocznego przeglądu nastrojów panujących w branży, połączonego z rankingiem 50 czołowych rynków wschodzących na świecie. Indeks jest wskaźnikiem konkurencyjności poszczególnych krajów, w oparciu o ich krajowe i międzynarodowe znacznie logistyczne, a także o ogólne fundamenty biznesowe rynku – czynniki decydujące o ich atrakcyjności z punktu widzenia operatorów logistycznych, spedytorów, armatorów, przewoźników lotniczych i dystrybutorów.

W 2021 swoje miejsce na czele rankingu utrzymały Chiny. Wietnam wskoczył na miejsce 8., awansując o 3 pozycje, a regiony Azji-Pacyfiku i Zatoki Perskiej zdominowały czołową 10. Nigeria awansowała o 5 miejsc, na pozycję 30., stając się najwyżej notowanym krajem Afryki Subsaharyjskiej w 12-letniej historii Indeksu. Kraje Zatoki Perskiej pokonały większość konkurentów obszarze klimatu biznesowego, a osiem krajów Ameryki Łacińskiej poprawiło swoje pozycje w obszarze fundamentów biznesowych. W zakresie logistyki krajowej największy awans zanotowały Malezja i Nigeria, z kolei Turcja, Brazylia, Maroko, Ukraina, Kenia i Mjanma poprawiły swoje pozycje w obszarze konkurencyjności logistyki międzynarodowej.

Uczestnicy ankiety podkreślili znaczenie trwającej pandemii, jako najważniejszego czynnika decydującego o tym, kiedy światowa gospodarka powróci do poziomu z roku 2019, uznając kwestie stosunków amerykańsko-chińskich, Brexitu i protekcjonizmu, za czynniki drugorzędne.

„Zawirowania gospodarcze wywołane pandemią są nadal widoczne. Lockdowny i utrudnienia w transporcie będą ograniczać konsumpcję i działania biznesowe przez większą część roku 2021,” mówi Chris Price, CEO Agility Global Integrated Logistics (GIL). „Firmy, rynki i regiony, które najszybciej odczują poprawę to te, które w największym stopniu wykorzystują technologie cyfrowe do gromadzenia i udostępniania danych, monitorowania łańcuchów dostaw i transakcji z klientami oraz innymi interesariuszami.”

W jaki sposób menedżerowie z branży próbują zabezpieczać swoje łańcuchy dostaw? Największa część z nich (40,3%) stawia na szybsze wdrażanie nowych technologii i zwiększanie możliwości działania swoich przedsiębiorstw w internecie. Druga w kolejności, o połowę mniejsza grupa (20,9%) wybiera dywersyfikację rynków produkcji lub przenoszenie produkcji jak najbliżej rynków zbytu.

Menedżerowie w branży logistyki odczuli poważne zakłócenia w łańcuchach dostaw w 2020 roku. Znaczący procent z nich wskazuje na problemy związane z zatorami w portach, zmniejszeniem możliwości transportowych, ograniczeniem dostaw surowców i części zamiennych, utrudnieniami w dystrybucji i dostawach, spadkiem poziomu operacji międzynarodowych i dostępności składowania.

Mówiąc o swoich działaniach, menedżerowie firm logistycznych podkreślili, iż najtrudniejszą kwestią było prognozowanie i planowanie zarówno podaży, jak i popytu. Innymi ważnymi obszarami, najbardziej dotkniętymi w wyniku pandemii, było zarządzanie zamówieniami i przepływami pieniężnymi.

Pomimo dużej ostrożności, menedżerowie w branży logistycznej dostrzegają możliwości dalszego rozwoju na rynkach wschodzących. 52% respondentów planuje zwiększyć zakres swoich działań na rynkach rozwijających się lub wyraża rosnące zaufanie wobec gospodarek wschodzących. Tylko 19,5% twierdzi, że ich zaufanie wobec tych rynków spadło.

Najważniejsze obserwacje Indeksu i ankiety na rok 2021 

  • Nawet, jeśli firmy rozważają zmniejszenie stopnia swojej zależności od Chin, tylko nieliczne z nich panują przeniesienie produkcji z powrotem do swojego kraju. Jedynie 7,8% menedżerów logistyki mówi, że wyprowadzenie produkcji z Chin oznaczałoby powrót do kraju macierzystego. Najczęściej wybierane miejsca w przypadku relokacji to Wietnam, Indie i Indonezja, a za nimi plasują się Tajlandia i Malezja.
  • Choć koszty całkowite są dziś czynnikiem napędzającym globalizację oraz inwestycje na rynkach wchodzących, to sam koszt pracy uznawany jest za jeden z mniej istotnych czynników. Kwestiami, na które zwrócili uwagę ankietowani menedżerowie, były biurokracja i regulacje rządowe, jakość infrastruktury oraz dostępność wykwalifikowanej kadry pracowniczej. Analizując potencjalne nowe lokalizacje, przedsiębiorstwa obawiają się najbardziej o dostęp do odpowiedniej infrastruktury i koszty dodatkowe.
  • Dziewiętnaście procent ankietowanych menedżerów uznaje, że spadek sprzedaży w 2020 roku spowodowany był pandemią COVID-19. Jednak, tylko 10% uważa, że wprowadzone w związku z tym środki bezpieczeństwa miały negatywny wpływ na wydajność pracy.
  • Stale rośnie również znaczenie kwestii zrównoważonego rozwoju. 27% ankietowanych menedżerów odpowiedziało, że ich przedsiębiorstwa w okresie pandemii przyspieszyły wdrożenie licznych zrównoważonych z punktu widzenia środowiska praktyk i rozwiązań. Kolejne 45,9% potwierdziło wcześniejsze plany i zobowiązania związane z kontynuacją strategii zrównoważonego rozwoju.
  • Najbardziej konkurencyjne rynki wschodzące to azjatyckie potęgi produkcyjne oraz przyjazne dla biznesu gospodarki w krajach Zatoki Perskiej. Spośród krajów azjatyckich w pierwszej 10 znalazły się Chiny (1), Indie (2), Indonezja (3), Malezja (5) i Wietnam (8). Z kolei, kraje Zatoki w pierwszej 10 to Zjednoczone Emiraty Arabskie, (4), Arabia Saudyjska (6), oraz Katar (9). Na miejscu 7 znalazł się Meksyk, a na 10 – Turcja.
  • Najsilniejszym rynkiem w regionie Ameryki Łacińskiej jest Meksyk, który zajął 7. miejsce w ogólnym rankingu. Argentyna (36) i Wenezuela (50) przeżywają niekończące się problemy gospodarcze. Warto jednak zauważyć, że osiem krajów w tym regionie udoskonaliło swoje fundamenty biznesowe: Urugwaj, Meksyk, Peru, Kolumbia, Ekwador, Brazylia, Paragwaj i Boliwia. Najlepszy klimat biznesowy panuje w Chile, które znalazło się na 5 miejscu w tej kategorii, wśród 50 ocenianych krajów.
  • Według Indeksu na rok 2021 Nigeria poprawiła swoją konkurencyjność najbardziej ze wszystkich ujętych w nim krajów, awansując o 5 miejsc, na pozycję 30, najwyższą zajmowaną przez jakikolwiek kraj Afryki Subsaharyjskiej w 12-letniej historii Indeksu. Nigeria poprawiła swoje wyniki w wszystkich trzech obszarach Indeksu: klimatu biznesowego, logistyki międzynarodowej oraz logistyki krajowej. 
  • Kraje, które najbardziej wzmocniły swoją wewnętrzną logistykę to Malezja, Nigeria, Wietnam, Iran, Urugwaj, Mjanma i Kambodża. Największą poprawę w obszarze logistyki międzynarodowej zanotowały Maroko, Ukraina, Kenia, Mjanma i Paragwaj.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close