Partnerzy portalu

Najgorszy rok w historii lotnictwa cywilnego, słabe prognozy na br.

W 2020 roku przychody pasażerskich przewoźników lotniczych w przeliczeniu na 1 pasażerokilometr (RKP) spadły o 65,9 proc. w porównaniu do 2019 r. Był to największy regres w historii lotnictwa cywilnego, podkreśla Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA).

transport powietrzny - Najgorszy rok w historii lotnictwa cywilnego
Fot: Markus Winkler z Pixabay

Ponadto według stanu na koniec grudnia, nadal malała liczba rezerwacji biletów. Losy przewoźników pasażerskich są istotne dla transportu towarów. W minionej dekadzie w brzuchach samolotów osobowych przewożono średnio nieco ponad 50 proc. ładunków cargo w transporcie powietrznym.

Signum temporis jest to, że w 2020 r. 155 samolotów pasażerskich przekonfigurowano na frachtowce, usuwając fotele, a znacznie więcej woziło towary na siedzeniach. To drugie rozwiązanie ma jednak kilka wad, począwszy od wydłużenia czasu za- i wyładunku, po podwyższenie kosztów.

Główne wskaźniki

Międzynarodowy popyt na przewozy pasażerów w 2020 r. był o 75,6 proc. niższy od poziomu z 2019 r. , a na przeloty krajowe – o 48,8 proc., informuje też IATA.
Ważną miarę sytuacji w branży jest wskaźnik ASKs (liczba dostępnych foteli w samolotach pomnożona przez długość obsługiwanych tras). Tak liczona pojemność w lotach międzynarodowych spadła w ub. roku o 68,1 proc. rdr, a wypełnienie samolotów o 62,8 proc.
W lotach krajowych wypełnienie samolotów spadło do 66,6 proc., czyli było o 17 pp niższe niż w 2019 r.
Największy spadek wskaźnika RPK, zarazem wyższy od średniej globalnej, zanotowały linie lotnicze: z Bliskiego Wschodu  (-72,2 proc. rdr), europejskie (-69,9 proc.) i afrykańskie (-68,8 proc.).

Żródło: IATA

/*Udział proc. mierzony RPKs;
/**wskaźnik zajętości miejsc/wypełnienia samolotów,
RPK – przychody przewoźnika lotniczego przeliczane na 1 pasażerokilometr.
ASK – liczba dostępnych foteli w samolotach pomnożona przez długość obsługiwanych tras (opisuje stronę podażową)

W grudniu 2020 r. łączne przewozy pasażerów były o 69,7 proc. niższe niż w tym samym miesiącu w 2019 r. i niewiele poprawiły się w stosunku do listopada 2020 r. (zanotowano wówczas spadek o 70,4 proc. w porównaniu rdr.).

„Ubiegły rok był katastrofą. Nie ma innego sposobu, aby to opisać. Choć branża w letnim sezonie odzyskała na półkuli północnej nieco wigoru, utknęła jesienią z powodu nowych ognisk i szczepów covid-19, a łącznie sytuacja w sezonie wakacyjnym okazała się znacznie gorsza, niż prognozy”  – powiedział Alexandre de Juniac, prezes i dyrektor generalny IATA.

Prognozy

W styczniu 2021 r. liczba rezerwacji na przyszłe podróże była o 70 proc. mniejsza w porównaniu z rokiem ubiegłym. Wskazywało to, że czas oczekiwania na ożywienie w branży może się wydłużyć, a sytuacja finansowa linii lotniczych – nadal będzie się pogarszać.
Podstawowa prognoza IATA na cały 2021 r. przewiduje poprawę popytu o 50,4 proc. w porównaniu do 2020 r. Jeżeli się sprawdzi, branża osiągnie 50,6 proc. poziom przychodów, jaki zanotowano w 2019 r. To jedna z miar regresu.

IATA wskazuje zarazem, że istnieje poważne ryzyko spadku popytu w tym roku, jeśli nadal będą obowiązywać bardzo surowe ograniczenia podróży, mimo propozycji ze strony także IATA różnych wariantów rozwiązania problemu. Gdyby taki scenariusz się zmaterializował, popyt na przewozy pasażerskie w 2021 r. może wzrosnąć zaledwie o 13 proc. w stosunku do poziomu z 2020 r., czyli zarazem osiągnąć 38 proc. poziomu z 2019 r.
We wcześniejszej analizie IATA wskazywało, że ruch lotniczy na świecie być może powróci do poziomu sprzed pandemii dopiero w 2024 roku.

Potrzebna dalsza pomoc dla branży

W komentarzu Alexandre de Juniac dodaje, że coraz słabszy jest optymizm, by pandemia została szybko opanowana, co umożliwi także swobodny ruch pasażerów na świecie. Dlatego wzywa rządy do współpracy z przemysłem lotniczym w celu opracowania standardów szczepień, testów i walidacji. To może być podstawą decyzji dla rządów, by otwierały granice, a międzynarodowe podróże lotnicze zostały szybko wznowione po zneutralizowaniu zagrożenia wirusem.

Do tego czasu linie lotnicze muszą jednak przetrwać. Co prawda rządy wielu krajów zwiększyły środki pomocowe dla nich o łącznej wartości 200 mld dolarów, jednak w obliczu najnowszych danych o sytuacji – potrzebna jest dalsza pomoc, by linie lotnicze nie zadłużały się bardziej, stwierdza IATA.

Piloci zmieniają zawód

Na złą kondycję branży lotniczej wskazuje też pośrednio badanie pilotażowe przeprowadzone w końcu października 2020 r. przez firmę rekrutacyjną Goose i wydawcę FlightGlobal. Wynika z niego, że  tylko 43 proc. pilotów (spośród 2600 badanych) linii lotniczych na świecie pracowało zgodnie z wyuczonym zawodem.
Wśród pozostałych, 30 proc. respondentów określiło się jako bezrobotni, 17 procent stwierdziło, że są zasiłkach, kolejne 6 procent nadal pracuje w lotnictwie, lecz na innych stanowiskach, a 4 procent – całkowicie zmieniło branżę.
Najciężej dotknięci zostali pandemią piloci w USA (m.in. 20 proc. jest bezrobotnych) i w Chinach (24 proc. zostało przymusowo urlopowanych). Zarazem ankietowani piloci stwierdzili, że branża w „pełni wyzdrowieje” w ciągu jednego do trzech lat.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close