Partnerzy portalu

Rynek transportu morskiego wszedł w okres zmian trendów?

Tagi: NCFI, SCFI,

W tygodniu kończącym styczeń stawki frachtu transportu morskiego towarów w kontenerach w umowach spot zmalały w notowaniach Shanghai Containerised Freight Index (SCFI), drugi tydzień w miesiącu, a w notowaniach Ningbo Containerized Freight Index (NCFI) – pierwszy raz. Analitycy wskazują na możliwe zmiany dwu trendów.

Rynek transportu morskiego
fot. Maritime_Filmin Pixabay

W pierwszym przypadku, wskazuje to na początek przełamania trendu wzrostu stawek frachtu, trwającego od końca maja 2020 r. Pytaniem pozostaje, w jakim stopniu i czy na pewno. Zmiana druga dotyczyć może rosnącej rezygnacji z zakupów towarów w Chinach, przynajmniej tych tańszych, które stały się nierentowne w warunkach wywindowanych kosztów transportu.

SCFI

Według notowań SCFI, stawki frachtu w umowach spot 29 stycznia miały średnią wartość  2861,69 USD/TEU, wobec 2868,95 USD 22 stycznia, czyli zmalały w ciągu tygodnia o symboliczne ćwierć punktu procentowego. Koszty transportu morskiego z Szanghaju do portów Morza Północnego spadły jednak więcej, o 2,7 proc. – do 4276 USD/TEU, o 117 dolarów. W ocenie niektórych analityków, spadek w ciągu tygodnia stawek frachtu mógłby być zapewne większy, ale część spedytorów składała zwiększone zamówienia w obawie przed ciągłością dostaw, jakie spowoduje przerwa w produkcji z powodu Chińskiego Nowego Roku (CNY – dni wolne od 11 do 17 bm.). Wątek ten rozwijamy poniżej.

NCFI

Średni wskaźnik indeksu NCFI zanotował 29 stycznia2403,6 punktów (w relacji do roku bazowego), czyli o 2 proc. mniejszy w stosunku do poprzedniego tygodnia. Odzwierciedla on wahania stawek frachtu na międzynarodowym rynku żeglugi kontenerowej,  poprzez rejestrowanie ich zmian na 21 trasach rozpoczynających się w kompleksie portów Ningbo-Zhoushan. Według najnowszego NCFI,spadek stawek odnotowano na 17 trasach, na pozostałych 4-ch niewielki wzrost.

Na trasie Ningbo – porty Europy Północnej koszty transportu wyniosły 3404,6 pkt., czyli zmalały o 2,9 pp w ciągu tygodnia, a z Ningbo do portów zachodnich Morza Śródziemnego 3427,1 pkt., malejąc o 2,1 proc.

Co przyniesie CNY?

Prognozy zmian stawek frachtu w pierwszym kwartale są rozbieżne. Wiele zależy od tego, jak zachowają się chińscy producenci w „okresie CNY”. Jak donosi portal IHS Media, w tym roku znacznie więcej chińskich fabryk będzie produkować na eksport dla europejskich i północnoamerykańskich konsumentów, zamiast zamykać się na ponad tydzień. W podobnym duchu cytuje chiński portal Shipping Gazette dyrektora Hong Kong Liner Shipping Association Roberto Giannettę, że wiele zakładów będzie pracować, by nadrobić zaległości w zamówieniach eksportowych. 

Według tego samego portalu, decyzje o braku przerwy w produkcji zapadły już wcześniej, by wykorzystać hossę eksportową. W grudniu dostawy do USA wzrosły aż o 34,5 proc., a do Europy o 21,4 proc. Jeżeli tak się stanie, nie zmaleje podaż ładunków z Chin i kontynuowany będzie trend wysokich stawek frachtu morskiego. Już wydaje się, że jest to przesądzone. O ile 2020 roku przed ówczesnym CNY linie żeglugowe miały 30,5 proc. wolnych mocy w transporcie z Chin do portów zachodniego wybrzeża USA, to w tym roku zaledwie 2,1 proc.

Nadciągają głębsze zmiany?

Dla niektórych analityków zanotowany w styczniu spadek stawek frachtu spot między Azją a Europą Północną jest dowodem na to, że osiągnęły one „niebotyczny” poziom. Szczególnie, że realne koszty transportu są dwukrotnie większe, niż wskazują na to indeksy SCFI lub NCFIz powodu specjalnych dopłat, czego nie uwzględniają. Z tego powodu towary o niższej wartości przynoszą straty zamawiającym, a coraz więcej spedytorów rozważa, czy nie zrezygnować z transportu morskiego i nie postawić na lądowy transport transkontynentalny. 

Jak pisaliśmy też, opierając się na kilku badaniach, od ¼ do 1/3 spedytorów rozważa w ogóle zmianę kraju zaopatrzenia, w miejsce Chin. Ze względu na liczne uwarunkowania (np. słabszą infrastrukturę logistyczną w krajach Azji Południowo-Wschodniej niż w Chinach), zmiany tego typu mogą być ograniczone. Szczególnie, że władze Pekinu po raz drugi podjęły próby wymuszenia stabilizacji stawek frachtu, chroniąc boom eksportowy. Nie brakuje jednak sceptyków którzy wątpią w skuteczność administracyjnej regulacji otwartego rynku transportu międzynarodowego.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close