Partnerzy portalu

Skromny wzrost do popytu zdolności przewozowych kontenerowców w 2020 r.

Tagi: Alphaliner,

W 2020 roku zdolności przewozowe kontenerowców osiągnęły poziom 23,9 mln TEU, w porównaniu z 23,2 mln TEU w końcu 2019 r. Wzrost był zatem nieco mniejszy niż 3 proc., po raz pierwszy od 2016 roku, kiedy flota kontenerów powiększyła się  zaledwie o 1,8 procent.  

zdolności przewozowych
fot. Thomas G Pixabay

Dla porównania, w 2019 roku globalna flota kontenerowców zwiększyła się o 4 procent w relacji do 2018 roku.

Jak wynika też z analizy firmy konsultingowej Alphaliner, do eksploatacji wprowadzono w 2020 roku zaledwie 134 sztuk kontenerowców, o łącznej zdolności przewozowej 839 842 TEU, tj. o 21 proc. mniej niż rok wcześniej.

Pomimo obaw o załamanie rynku w momencie wybuchu epidemii covid-19, w całym roku zamówiono jednak dostawy 98 jednostek o łącznej pojemności 1 015 838 TEU, tj. o 29,6 proc. większe rdr.

Średnia wielkość zamówionej jednostki wzrosła w 2020 roku o 15,4 proc., a w ciągu zaledwie czterech lat o 2,7 razy (3739 TEU w 2016 r.). Oznacza to, że nadal ugruntowuje się tendencja zamawiania coraz większych statków.

W pierwszych miesiącach skierowano na złomowanie statki o podobnej zdolności przewozowej, jak w 2019 r. Jednak od czerwca, gdy ceny frachtu w umowach spot zaczęły wyraźnie rosnąć, właściciele nie mieli motywacji do kasowania starych jednostek. W efekcie w 2020 r. z powodu pocięcia na żyletki światowa flota zmniejszyła moc zaledwie o 205 447 TEU.

Choć pojemność dostaw nowych statków była większa niż skierowanych starych do rozbiórki, trzeci rok z rzędu, bilans nowych mocy netto (ok. 630 tys. TEU) pozostał znacznie niższy, niż w szczytowym dla rynku 2015 roku – 1,73 mln TEU. 

Niechęć właścicieli (armatorów i firm leasingowych) w czasie niepewności gospodarczej w pierwszym kwartale ub. roku do zaangażowania się w zamawianie nowych statków  spowodowała, że wskaźnik portfela zamówień floty w październiku 2020 r. spadł do najniższego poziomu od 20 lat (8,2 proc.). W ostatnim kwartale 2020 r. wiele dużych zamówień na mega statki (klasy ULCV) ostatecznie odwróciło ten trend i podwyższyło wskaźnik ponad 10 procent. 

W końcu 2020 roku zarejestrowana, bezczynna flota obejmowała zaledwie 230 000 TEU zdolności przewozowej, co stanowi spadek aż o 83 procent rok do roku. Odzwierciedla to pośrednio reakcję na duże zapotrzebowanie na transport morski. 

Alphaliner przypomina, że wskaźnik stawek frachtu spot według Shanghai Containerised Freight Index był w 2020 roku średnio o 30,8 proc. wyższy niż w 2019 r. Jednak 31 grudnia indeks SCFI miał wartość 2783 punktów i wzrósł o 243 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2019 r., notując rekord wszech czasów.

Przypomnijmy, że indeks SCFI nie obejmuje dopłat, których średni poziom oraz ich liczba znacznie wzrosły w 2020 r.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close