Umowa na przebudowę ostatniego odcinka A18 podpisana
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła umowę na przebudowę południowej jezdni drogi krajowej nr 18 o długości 21 km. Do parametrów autostrady zostanie dostosowany odcinek od granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice. Wykonawcą kontraktu o wartości 258,7 mln zł będzie konsorcjum firm Kobylarnia i Budpol. Zakończenie robót na całej trasie od Olszyny do Golnic, w ramach której jest realizowany odcinek, na którego wykonanie podpisano 27 stycznia 2021 r. umowę, jest planowane w 2023 roku.

– Do realizacji kierujemy dziś ostatni odcinek trasy, która już w 2023 r. zyska miano pełnoprawnej autostrady A18. Obecnie kierowcy korzystający z północnej nitki tej drogi jadą komfortowo, zaś ci poruszający się po nitce południowej muszą znosić niedogodności związane z jej fatalnym stanem. Modernizacja tej trasy była konieczna, teraz wykonawcy mogą już przystępować do prac w terenie – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Zadaniem wykonawcy będzie przebudowa południowej jezdni drogi krajowej nr 18 oraz jej otoczenia. Prace będą polegać głownie na wymianie zdegradowanej nawierzchni i dostosowaniu nośności drogi do obciążenia 11,5 t/oś, przy uwzględnieniu prognozowanego natężenia ruchu właściwego dla autostrady. W obrębie węzła Luboszów powstanie nowe skrzyżowanie z drogą powiatową, a węzeł Golnice zostanie przebudowany i dostosowany do parametrów wymaganych dla autostrady. Zbudowane zostaną pasy włączania i wyłączania do MOP Świętoszów Południe.
W zakres inwestycji wchodzi również budowa dróg dojazdowych oraz budowa urządzeń infrastruktury technicznej oraz związanych z ochroną środowiska (np. przejścia dla zwierząt). Zadanie będzie realizowane w formule Buduj.
Na realizację robót, wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, przewidziano 25 miesięcy od podpisania umowy. Do czasu przewidzianego na roboty nie wlicza się okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca.
Przebudowa A18 Olszyna – Golnice
Celem przedsięwzięcia jest dostosowanie drogi krajowej nr 18 do standardów autostrady na odcinku Olszyna – Golnice o długości ponad 70 km. Inwestycja została podzielona na cztery odcinki realizacyjne:
· od granicy państwa do km 11,86 (ponad dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) – w realizacji, zakończenie robót planowane jest w II połowie 2023 r.;
· od km 11,86 do km 33,76 (blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa) – w realizacji, zakończenie robót planowane jest w II połowie 2022 r.;
· od km 33,76 – granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego – umowa podpisana 21 stycznia 2021 r., zakończenie planowane w 2023 r.;
· granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego – węzeł Golnice – umowa podpisana 21 stycznia 2021 r., zakończenie planowane w 2023 r.
Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III transeuropejskim korytarzu transportowym biegnącym przez terytorium Polski, w ciągu drogi międzynarodowej drogi E36/40. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin – Wrocław. W listopadzie 2004 r. rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w 2006 r.