Partnerzy portalu

Rosja i Łotwa ze spadkami tranzytu towarów w 2020 r.

W 2020 roku Koleje Rosyjskie zanotowały umiarkowany spadek przewozów towarów, w przeciwieństwie np. do Kolei Łotewskich, dużego przewoźnika rosyjskich towarów w tranzycie. W obu przypadkach jednym, ale nie wyłącznym, powodem były skutki załamania gospodarczego spowodowane koronawirusem.

Łotwa
fot. TransContainer

Choć także w Rosji, kraju transportującym głównie surowce, dostrzega się szansę w rozwoju przewozów intermodalnych, to na drodze do jego rozwoju i nowych szansach pojawiły się wąskie gardła i bariery. Przykładem jest intratny kontrakt transportu samochodów z Japonii do Europy. Po wysyłce jednej partii – nadawca wstrzymał następne.

Zapaść Kolei Łotewskich

Aż o 41,9 proc. w porównaniach rok do roku spadły w 2020 roku przewozy Kolei Łotewskich – do 24,11 mln ton.

Według łotewskiego Ministerstwa Komunikacji, dominowały przewozy w ruchu międzynarodowym. Ich wolumen wyniósł 22,04 mln ton, zanotowały spadek o 44,6 proc. Gros tych ładunków, 15,31 mln ton, zostało ekspediowanych (lub przyjmowanych) przez łotewskie porty. Wolumen ten zmalał o 51,6 proc. rdr. Przewozy w ruchu krajowym w 2020 roku wyniosły 2,06 mln ton i zmalały w mniejszej skali, niż tranzyt – o 20,8 proc.

Przypomnijmy, że już w 2019 r. wolumen transportu koleją na Łotwie spadł o 15,8 proc. w porównaniu z 2018 r., do 41,49 mln ton. Jednym z powodów jest realizowana od pięciu lat przez Rosję polityka ograniczania odpraw towarów w handlu zagranicznym w portach tranzytowych, na rzecz rosyjskich, co powoduje też zmniejszanie przewozów koleją.

Spadek w Rosji, określany stabilizacją

Według danych Kolei Rosyjskich (RŻD), w 2020 roku przewiozły one nieco ponad 1,2 mld ton ładunków, tj. „zaledwie” o 2,7 proc. mniej w porównaniu z 2019 r. Wobec znacznie głębszych spadków transportu kolejowego w Europie, wynik określane jest „stagnacją”. Zarazem wskazuje się, że duże zmniejszenie popytu na transport surowców spowodował spadek przewozów kolejowych, choć zarazem był kotwicą dla RŻD.

Przewozy ropy naftowej i produktów ropopochodne koleją spadały o 10 proc. rdr, podobnie jak metali czarnych, węgla o 5 proc., chemikaliów o 6,1 proc., cementu o 4,5 proc., surowców przemysłowych o 3,6 proc.

Ładunki ropy naftowej zmniejszyły się ze względu na fakt, że Rosja była zobowiązania porozumieniami OPEC do ograniczana jej sprzedaży na rynkach międzynarodowych. Zmalał też popyt na eksport metali, a z kolei popyt na cement spadł, z powodu „ogólnej sytuacji w budownictwie wewnątrz Federacji Rosyjskiej”, informuje portal PartnierRŻD.

Prognozy transportu kolejowego w 2021 roku są rozbieżne. Według cytowanego przez portal Pawła Iwankina, prezesa Instytutu Badań nad Transportem Kolejowym, wolumen tegorocznych przewozów pozostanie „na zbliżonym do tego z 2020 roku”. W niekorzystnym scenariuszu możliwy jest jednak spadek o 1,5 – 2 proc. rdr, ponieważ istnieją obawy o „wyschnięciu” w tym roku źródeł wspierania gospodarki rosyjskiej w okresie COVID-19. 

Wielu ekspertów rosyjskich zwraca uwagę, że prognozy wzrostu PKB w Rosji w 2021 r. w dużej mierze opierają się na ekspansji popytu wewnętrznego. Jeżeli tak się stanie, to „istnieje ryzyko zmniejszenia bazy ładunkowej Kolei Rosyjskich, ponieważ przewozy towarów  eksportowanych” mają duży udział w łącznych jej przewozach.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close