Partnerzy portalu

Ukraina nadal marzy o kolejach normalnotorowych

Aby usprawnić połączenia kolejowe z Unią Europejską, ukraiński rząd planuje zbudować kilka linii ze standardowym rozstawem szyn. Które trasy są obiecujące i kiedy staną się realne?

Ukraina,  Ukraiński pociąg Tarpan.
 Ukraiński pociąg elektryczny Tarpan. Źródło: Wikimedia Commons.

Kwestia budowy kolei normalnotorowych na wzór Rail Baltica jest aktywnie dyskutowana na Ukrainie od kilku lat z rzędu. Kluczowym argumentem przemawiającym za tymi inicjatywami jest intensyfikacja przewozów pasażerskich i towarowych z krajami Unii Europejskiej, w tym z Polską. „Uważam, że pierwsze kilometry kolei normalnotorowej powinny zacząć pojawiać się w naszym kraju” – powiedział minister infrastruktury Ukrainy Władysław Kryklij w rozmowie z jedną z lokalnych agencji informacyjnych. Jak poinformował urzędnik, aktywne prace nad tym projektem rozpoczną się w tym roku, a szacowany termin zakończenia to 2025 rok.

Co ciekawe, pod koniec 2019 roku podobne plany, ale na 2020 rok, ogłosił ówczesny szef Kolej Ukraińskich Jewhen Krawcow. „Zrobimy to za rok. To znaczy, że za rok Ukraińcy będą mogli uzyskać bezpośrednie, szybkie połączenie z centrum Lwowa do Krakowa, Pragi, Wiednia” – podkreślił szef spółki kolejowej. Niestety, ten cel nie został osiągnięty. Mamy nadzieję, że tym razem projekt naprawdę wyjdzie z impasu.

Możliwe trasy

Przez długi czas kierunek Lwów – Przemyśl był uważany za obiecującą trasę do budowy kolei normalnotorowej. W latach 90-tych Koleje Ukraińskie nawet przygotowały kilka możliwych opcji ułożenia nowej linii kolejowej. Opracowano także projekt nowej stacji kolejowej we Lwowie. Jednak ten projekt nie został zrealizowany.

Niemniej jednak ta trasa jest nadal uważana za najbardziej obiecującą. Dlatego na jej podstawie został opracowany projekt inwestycyjny budowy kolei normalnotorowej od stacji Mościska-1 do stacji Skniłów, położonej na zachodzie Lwowa. Koncepcja projektu została zaprezentowana w 2019 roku w ramach państwowego programu przyciągania inwestycji zagranicznych „Inwestuj na Ukrainie”.

Oprócz trasy Lwów – Przemyśl, tory normalne można poprowadzić do innych miast Ukrainy. Pod koniec 2015 roku ówczesny minister infrastruktury Wołodymyr Omelan ogłosił możliwy zamiar połączenia Kijowa i Odessy z Europą za pomocą toru standardowego. Później ukraiński urzędnik mówił nawet o negocjacjach z chińskimi inwestorami. Jednak nazwa żadnej firmy nie została upubliczniona

W zeszłym roku w planach rządu Ukrainy pojawiła się kolejna trasa toru normalnego. Budżet państwa na 2021 r. przewiduje 3,9 mld hrywien na odnowienie taboru i realizację kilku projektów infrastrukturalnych. Wśród tych ostatnich warto wspomnieć o odbudowie splotu na odcinku Czop – Użhorod na Zakarpaciu. W 2021 r. planowane jest wykonanie dokumentacji projektowej i rozpoczęcie odbudowy zdemontowanego wcześniej toru z Czopu do Użhorodu. Realizacja tego projektu pozwoli uruchomić bezpośrednie pociągi do miast Węgier, Słowacji i innych krajów europejskich bez kosztownej wymiany wózków pociągu.

Kilka liczb

Jak zawsze, obliczenia są bardzo trudną kwestią w tego typu ambitnych projektach. Jeśli chodzi o projekt Mościska – Skniłów, to koszt przygotowania samej dokumentacji projektowej szacuje się na 20,8 mln dolarów. Tak przynajmniej pokazuje prezentacja rządu. Między innymi ten projekt zapewnia budowę 69,8 km splotu o szerokości 1435 mm i 1520 mm, budowę 3,1 km torów o szerokości 1435 mm, naprawę 9,5 km istniejącego splotu oraz przebudowę osiem stacji. Inny ważny parametr pozostaje niejasny, a mianowicie, czy splot będzie zlokalizowany tylko w jednym kierunku jazdy, czy w obu.

Jeśli chodzi o koszt budowy, nie ma jasnych danych. Niektórzy eksperci oszacowali koszt prac na 200 mln euro. W 2014 roku Koleje Ukraińskie przeprowadziły własną ocenę. Firma szacuje, że projekt będzie kosztować 460 mln euro. Oczywiście te dane są już nieaktualne i wymagają bardziej szczegółowej analizy. Nie przeprowadzono oceny europejskich projektów budowy kolei normalnotorowych do innych miast Ukrainy. W każdym razie realizacja tych planów wymaga partnerstwa publiczno-prywatnego.

Przeczytaj również:

Ukraina eksperymentuje z prywatnymi lokomotywami na magistralach kolejowych

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close