Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Terminal Intermodalny Emilianowo – suchy Port Gdynia.

Port Gdynia rozwija transport intermodalny, który w najbliższych latach stanie się priorytetową gałęzią przewozu towarów nie tylko Polsce, ale również w Europie.

Gdynia

We wrześniu 2019 roku podpisane zostało porozumienie pomiędzy Bydgoskim Parkiem Przemysłowo-Technologicznym, PKP S.A, gminą Nowa Wieś Wielka, Wojewodą Kujawsko-Pomorskim, Zarządem Morskiego Portu Gdynia, Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa oraz PKP Cargo S.A. o współpracy w zakresie rozwoju przewozów intermodalnych 

-To przedsięwzięcie jest niezbędne dla województwa kujawsko-pomorskiego, ale też niezmiernie ważne z punktu widzenia funkcjonowania portu w Gdyni. Jest wiele ciekawych projektów i pomysłów, które będzie można zrealizować w porcie w Gdyni właśnie dzięki temu terminalowi. Będziemy szczególnie starali się, żeby wcześniejsze deklaracje w tym zakresie zostały spełnione – tłumaczył Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury, podczas konferencji w Bydgoszczy

Terminal Intermodalny Emilianowo wraz z zapleczem magazynowym i obsługowym ma na celu poprawę logistyki, skrócenie czasu oczekiwania na załadunek/przeładunek oraz zwiększenie zdolności przeładunkowych poprzez pełnienie roli zewnętrznej bramy dla Portu Gdynia.

– Na końcu linii kolejowej nr 201 w Bydgoszczy Emilianowie zostanie stworzona „brama portowa”, czyli terminal intermodalny, którego przedłużeniem będzie hub przeładunkowy w Zduńskiej Woli Karsznicach, połączony z magistralą wschód-zachód. To da dobre możliwości do wzrostu przewozów ładunków. Trzeba widzieć, że te rozwiązania w globalnej perspektywie pozwolą stworzyć system, który sprawi, że Polska stanie się hubem przeładunkowym. Mamy nadzieję, że dzięki kolejnym inwestycjom Port Gdynia stanie się ważnym centrum logistycznym o ponadregionalnym znaczeniu – komentuje, prof. ALK Mirosław Antonowicz  – Przewodniczący Komitetu Organizacji Współpracy Kolei.

Pod koniec grudnia 2020 roku skierowany został wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) o zgodę na utworzenie Terminala Intermodalnego Emilianowo w Bydgoszczy.

– Ze względu na rosnącą ilość przeładunków i zwiększenie zapotrzebowania na magazyny do przechowywania towarów, konieczna jest budowa zaplecza logistycznego, która usprawni transport do i z portów morskich. Inwestycje w kolej doskonale wpisują się w realizowaną ideę Green Port – jeden pociąg zastępuje kilkadziesiąt ciężarówek. To rozwiązanie dużo bardziej efektywne, znacznie zmniejszające negatywny wpływ na środowisko” – komentuje Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.

Przewozy intermodalne są gałęzią transportu towarowego, która w ostatnich latach w Polsce rozwijała się najbardziej dynamicznie i będą odgrywały coraz większą rolę w przeładunkach polskich portów. Pomimo pandemii koronawirusa statystyki przewozów kombinowanych w Polsce wskazują na wzrosty we wszystkich badanych parametrach.

Źródło: Transport intermodalny na Nowym jedwabnym Szlaku. Polski Instytut Transportu Drogowego

— Dysponujemy na razie danymi z trzech pierwszych kwartałów 2020 r. W tym czasie przetransportowano blisko 17 mln ton skonteneryzowanych ładunków, co stanowi wzrost o 18,2% w stosunku do analogicznego okresu 2019 r. O 22,3% wzrosła liczba przetransportowanych TEU, osiągając poziom 1 914 435 szt. Nieco mniejsze wzrosty dotyczą pracy przewozowej, gdzie zanotowano wzrost o 5,7 %. Wyniki te istotnie poprawiły udział przewozów intermodalnych w transporcie towarów. Po pierwszych trzech kwartałach 2020 r. udział w masie ładunków osiągnął 10,5%, a w pracy przewozowej 14,5%. Można zakładać, że cały 2020 r. zamknie się wzrostami w stosunku do 2019 r. Przedstawione dane i zainteresowanie rynku uruchamianiem pociągów intermodalnych pozwalają również optymistycznie patrzeć na przyszłość tego segmentu rynku. Przewozy intermodalne mają potencjał wzrostu w 2021 r. i kolejnych latach — przekonuje Alicja Kozłowska – dyrektor Departamentu Regulacji i Kontroli Urzędu Transportu Kolejowego.

Rozwój transportu intermodalnego nie będzie jednak możliwy bez przygotowania odpowiedniej infrastruktury. Dlatego ważną kwestią jest rozwinięcie w Polsce idei „suchych portów” czyli terminali przeładunkowych, które będzie bramą lądową dla portów. Terminale przeładunkowe zlokalizowane w głębi lądu stanowią zaplecze magazynowo – logistyczne, dzięki temu odciążają terminale morskie oraz stanowią ważny komponent przejmowania ładunków z różnych szlaków transportowych, zarówno w układzie północ- południe jaki wchód- zachód. Przeniesienie części zadań przeładunkowych i składowania jednostek intermodalnych poza port morski pozwala zwiększyć jego możliwości operacyjne. Terminale morskie mogą wówczas przyjmować więcej statków, skupiając się na swoim core business – przeładunkach między transportem morskim a lądowym. Jest to duże usprawnienie transportu pomiędzy portami morskimi a pozostałą częścią kraju.

Czytaj również:

Powołano spółkę Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close