Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Pierwsza w Skandynawii lokomotywa hybrydowa obsługuje transport intermodalny

Lokomotywa hybrydowa wyposażona w dwa silniki od niedawna porusza się po norweskiej sieci kolejowej. Który przewoźnik jej używa i w jakim celu?

lokomotywa hybrydowa
Lokomotywa hybrydowa Stadler Eurodual w Norwegii. Źródło: Morten Brakestad / Green Cargo.

Od prawie miesiąca po norweskich kolejach jeździ niezwykła lokomotywa. Jest w stanie ciągnąć wagony towarowe zarówno na liniach zelektryfikowanych, jak i na tych, gdzie nie ma prądu. To potężna lokomotywa hybrydowa Stadler Eurodual. Norwegia została pierwszym krajem skandynawskim, który zaczął korzystać z tego typu taboru.

Obecnie nowy pojazd kursuje między największymi miastami państwa – Oslo i Bergen. Wkrótce szwedzki przewoźnik Green Cargo planuje dodać kolejną lokomotywę tego samego typu do floty swojej spółki zależnej w Norwegii. Oba pojazdy będą przewozić towary na trzech trasach. Dwa kolejne kierunki, do Trondheim i Stavanger, zostaną dodane do istniejącej trasy. Wszystkie trzy linie kolejowe są zelektryfikowane. W związku z tym nasuwa się istotne pytanie, dlaczego w takim razie Green Cargo potrzebuje lokomotyw hybrydowych w Norwegii?

Dlaczego Stadler Eurodual?

Odpowiedzi na to pytanie może być kilka. Sama szwedzka firma wyraziła tylko jedną z nich: „Nowe lokomotywy Eurodual są mocniejsze, lepiej przystosowane do surowego norweskiego krajobrazu i zmniejszą opóźnienia w sieci kolejowej”. Jednak korzyści nie ograniczają się do adaptacji do klimatu. Raczej chodzi o moc.

Według Green Cargo jedna lokomotywa Stadler Eurodual może zastąpić dwie lokomotywy Bombardier TRAXX i przewieźć więcej wagonów towarowych (30 zamiast 20, jak ma to miejsce obecnie). Eurodual to sześcioosiowa lokomotywa, która jest wyposażona w silnik elektryczny o mocy 7 MW. Jednocześnie moc czteroosiowego TRAXX wynosi 5,6 MW. Ponadto lokomotywa Stadler posiada również silnik wysokoprężny o mocy do 2,8 MW. Umożliwia to swobodne poruszanie się pojazdu po niezelektryfikowanych torach.

Potencjalna ekspansja?

Jest jednak jeszcze jeden powód, dlaczego Green Cargo używa w Norwegii lokomotywy hybrydowej. To potencjalna ekspansja spółki na norweskim rynku kolejowych przewozów towarowych. Obecnie szwedzka firma działa tylko na trzech liniach zelektryfikowanych – między Oslo a Bergene, Trondheim i Stavanger. Zastosowanie lokomotyw hybrydowych umożliwi przewoźnikowi dostęp do ważnej linii niezelektryfikowanej Nordlandsbanen, która biegnie na północ od Trondheim do Bodø.

W ostatnich latach norweska firma CargoNet, rywal Green Cargo, aktywnie rozwija przewozy intermodalne w tym kierunku. Między innymi pod koniec 2019 roku ten przewoźnik uruchomił pociąg transportu kombinowanego do przewozu ciężarówek i kontenerów w północnej części Norwegii. Połączenie to jest bardzo dobrze zintegrowane z inną usługą intermodalną CargoNet – z Trondheim do Oslo. Możliwe, że Green Cargo pójdzie podobną drogą.

Lokomotywy hybrydowe w Europie

Norwegia jest jednym z nielicznych krajów w Europie, w których eksploatowane są lokomotywy hybrydowe. Paradoksalnie, ale nawet Szwecja, w której Green Cargo ma siedzibę, nie używa takich pojazdów. Obecnie lokomotywy Stadler Eurodual można spotkać tylko w dwóch państwach europejskich – Niemczech i Wielkiej Brytanii. W pierwszym kraju lokomotywy hybrydowe są wykorzystywane przez prywatnego przewoźnika Havelländische Eisenbahnen (HVLE). W Wielkiej Brytanii z tego rodzaju taboru korzysta państwowy operator Direct Rail Services (DRS), który świadczy usługi trakcyjne zarówno dla przewoźników pasażerskich, jak i towarowych.

Tymczasem DB Cargo, największy przewoźnik towarowy w Europie, preferuje inne lokomotywy hybrydowe. W styczniu ubiegłego roku niemiecka firma zamówiła u japońskiego producenta Toshiba 50 hybrydowych lokomotyw manewrowych, wyposażonych w silnik wysokoprężny i akumulatory litowo-jonowe. Jeśli chodzi o lokomotywy trakcyjne, spółka DB Cargo preferowała niemieckiego producenta Siemensa niż szwajcarskiego Stadlera. W rezultacie Siemens otrzymał kontrakt na 400 lokomotyw hybrydowych Vectron Dual Mode. Podobnie jak Stadler Eurodual, te pojazdy będą wyposażone w dwa silniki – elektryczny i wysokoprężny.

Czytaj również:

DB Cargo z umową ramową na 400 lokomotyw Vectron Dual Mode od Siemens Mobility
Railsystems RP zamówił hybrydowe lokomotywy Siemensa

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close