Pierwsza w Skandynawii lokomotywa hybrydowa obsługuje transport intermodalny
Lokomotywa hybrydowa wyposażona w dwa silniki od niedawna porusza się po norweskiej sieci kolejowej. Który przewoźnik jej używa i w jakim celu?
Od prawie miesiąca po norweskich kolejach jeździ niezwykła lokomotywa. Jest w stanie ciągnąć wagony towarowe zarówno na liniach zelektryfikowanych, jak i na tych, gdzie nie ma prądu. To potężna lokomotywa hybrydowa Stadler Eurodual. Norwegia została pierwszym krajem skandynawskim, który zaczął korzystać z tego typu taboru.
Obecnie nowy pojazd kursuje między największymi miastami państwa – Oslo i Bergen. Wkrótce szwedzki przewoźnik Green Cargo planuje dodać kolejną lokomotywę tego samego typu do floty swojej spółki zależnej w Norwegii. Oba pojazdy będą przewozić towary na trzech trasach. Dwa kolejne kierunki, do Trondheim i Stavanger, zostaną dodane do istniejącej trasy. Wszystkie trzy linie kolejowe są zelektryfikowane. W związku z tym nasuwa się istotne pytanie, dlaczego w takim razie Green Cargo potrzebuje lokomotyw hybrydowych w Norwegii?
Dlaczego Stadler Eurodual?
Odpowiedzi na to pytanie może być kilka. Sama szwedzka firma wyraziła tylko jedną z nich: „Nowe lokomotywy Eurodual są mocniejsze, lepiej przystosowane do surowego norweskiego krajobrazu i zmniejszą opóźnienia w sieci kolejowej”. Jednak korzyści nie ograniczają się do adaptacji do klimatu. Raczej chodzi o moc.
Według Green Cargo jedna lokomotywa Stadler Eurodual może zastąpić dwie lokomotywy Bombardier TRAXX i przewieźć więcej wagonów towarowych (30 zamiast 20, jak ma to miejsce obecnie). Eurodual to sześcioosiowa lokomotywa, która jest wyposażona w silnik elektryczny o mocy 7 MW. Jednocześnie moc czteroosiowego TRAXX wynosi 5,6 MW. Ponadto lokomotywa Stadler posiada również silnik wysokoprężny o mocy do 2,8 MW. Umożliwia to swobodne poruszanie się pojazdu po niezelektryfikowanych torach.
Potencjalna ekspansja?
Jest jednak jeszcze jeden powód, dlaczego Green Cargo używa w Norwegii lokomotywy hybrydowej. To potencjalna ekspansja spółki na norweskim rynku kolejowych przewozów towarowych. Obecnie szwedzka firma działa tylko na trzech liniach zelektryfikowanych – między Oslo a Bergene, Trondheim i Stavanger. Zastosowanie lokomotyw hybrydowych umożliwi przewoźnikowi dostęp do ważnej linii niezelektryfikowanej Nordlandsbanen, która biegnie na północ od Trondheim do Bodø.
W ostatnich latach norweska firma CargoNet, rywal Green Cargo, aktywnie rozwija przewozy intermodalne w tym kierunku. Między innymi pod koniec 2019 roku ten przewoźnik uruchomił pociąg transportu kombinowanego do przewozu ciężarówek i kontenerów w północnej części Norwegii. Połączenie to jest bardzo dobrze zintegrowane z inną usługą intermodalną CargoNet – z Trondheim do Oslo. Możliwe, że Green Cargo pójdzie podobną drogą.
Lokomotywy hybrydowe w Europie
Norwegia jest jednym z nielicznych krajów w Europie, w których eksploatowane są lokomotywy hybrydowe. Paradoksalnie, ale nawet Szwecja, w której Green Cargo ma siedzibę, nie używa takich pojazdów. Obecnie lokomotywy Stadler Eurodual można spotkać tylko w dwóch państwach europejskich – Niemczech i Wielkiej Brytanii. W pierwszym kraju lokomotywy hybrydowe są wykorzystywane przez prywatnego przewoźnika Havelländische Eisenbahnen (HVLE). W Wielkiej Brytanii z tego rodzaju taboru korzysta państwowy operator Direct Rail Services (DRS), który świadczy usługi trakcyjne zarówno dla przewoźników pasażerskich, jak i towarowych.
Tymczasem DB Cargo, największy przewoźnik towarowy w Europie, preferuje inne lokomotywy hybrydowe. W styczniu ubiegłego roku niemiecka firma zamówiła u japońskiego producenta Toshiba 50 hybrydowych lokomotyw manewrowych, wyposażonych w silnik wysokoprężny i akumulatory litowo-jonowe. Jeśli chodzi o lokomotywy trakcyjne, spółka DB Cargo preferowała niemieckiego producenta Siemensa niż szwajcarskiego Stadlera. W rezultacie Siemens otrzymał kontrakt na 400 lokomotyw hybrydowych Vectron Dual Mode. Podobnie jak Stadler Eurodual, te pojazdy będą wyposażone w dwa silniki – elektryczny i wysokoprężny.
Czytaj również:
DB Cargo z umową ramową na 400 lokomotyw Vectron Dual Mode od Siemens Mobility
Railsystems RP zamówił hybrydowe lokomotywy Siemensa