Znaczne zwiększenie wydajności pracy reachstackerów Kalmar
Kalmar ECO Reachstacker nie tylko zwiększa wydajność pracy terminali kontenerowych, ale także przygotowuje operatorów do przyszłej elektryfikacji urządzeń typu reachstacker.
Kalmar ECO Reachstacker został przedstawiony światu w 2015 roku. Pojawiło się wtedy wiele sceptycznych opinii na jego temat. Wiele osób twierdziło, że zmniejszenie pojemności silnika napędowego do dwóch trzecich w stosunku do standardowego silnika reachstackera nie będzie się sprawdzać.
Po kilku latach od wprowadzenia na rynek okazało się jednak, że wszelkie obawy były nieuzasadnione. Do dnia dzisiejszego dostarczyliśmy ponad 300 sztuk Kalmarów ECO, a wiele z nich przekroczyło już przebieg 20.000 motogodzin. Warto od razu zaznaczyć, że pozwoliło to zaoszczędzić ponad milion litrów paliwa, skutkiem czego było również zmniejszenie emisji CO2 aż o 3.000 ton.
Układ przeniesienia napędu reachstacerów ma kluczowe znaczenie, a ten zastosowany w Kalmarach ECO jest najbardziej zaawansowanym układem na świecie. Jest to bowiem hydromechaniczny układ przekładni bezstopniowej, który znacznie różni się od układu standardowego, w którym operator musi stale przyspieszać i hamować.
Przekładnia obsługuje wszystkie czynności związane z napędem urządzenia. Prędkość jazdy jest całkowicie niezależna od prędkości obrotowej silnika. Oznacza to, że silnik może pracować ze stałą prędkością, a przekładnia dba o zmianę prędkości jazdy urządzenia, co zmniejsza emisję spalin, hałas, wibracje i zużycie paliwa, a jednocześnie zwiększa wydajność poprzez wydłużenie okresu między tankowaniami.
ECO Reachstacker zużywa do około 40% mniej paliwa niż 5-10 letnie urządzenia z standardowymi układami napędowymi.
Zmniejszenie zużycia paliwa to nie jedyna korzyść finansowa. ECO Reachstacker może wykonać do 50% więcej ruchów na godzinę w stosunku do standardowych urządzeń dzięki kombinacji odpowiedniego gospodarowania układem napędu i hydrauliki roboczej oraz zmniejszenia czasu na tankowanie.
Producent silników do ECO Reachstackerów firma Volvo Penta rozpoczyna właśnie produkcję jeszcze nowszych układów napędowych, które są w stanie ograniczyć szkodliwą emisję CO2 o 90% i mogą pracować na paliwie HVO (Hydrogenated Vegetable Oil), Jest to paliwo, które jest produktem składającym się w 100% z surowców odnawialnych takich jak oleje roślinne i/lub tłuszcze zwierzęce, lecz nadal o strukturze chemicznej niemal identycznej jak normalny olej napędowy. Dyrektywa Unii Europejskiej wskazuje, że tego typu paliwo nie wpływa negatywnie na środowisko. Jest to ponadto jedyna w swoim rodzaju technologia wytwarzania paliw płynnych, która jest w stanie spełnić wymagania dotyczące redukcji emisji pyłów węglowych o połowę do 2030 roku.
ECO Reachstacker pomaga zatem w przeciwdziałaniu zmianom klimatycznym poprzez zmniejszenie śladu węglowego w branży logistycznej. Dla firmy Kalmar dbałość o ekologię jest priorytetem, co daje świetny przykład w zakresie standardów zrównoważonego rozwoju dla innych w tej branży.
Chcą Państwo dowiedzieć się więcej o planach firmy Kalmar odnośnie elektryfikacji reachstackerów? Zapraszamy do kolejnego artykułu już za kilka dni. W międzyczasie polecamy odwiedzenie naszej strony internetowej, gdzie mogą Państwo poznać jeszcze więcej ciekawych faktów o Kalmarach ECO.
Czytaj również: Najnowocześniejsze na świecie reachstackery na Terminalu Intermodalnym CLIP w Swarzędzu