Partnerzy portalu

Przybędzie tuneli w ciągu dróg krajowych

Tagi: GDDKiA,

Pierwszym i jak na razie jedynym tunelem drogowym administrowanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad jest blisko 700-metrowy tunel na S1 w Lalikach w woj. śląskim. Obecnie w budowie jest dziewięć tuneli o długości około 14 km, a w ciągu najbliższej dekady przybędzie nam kilkanaście tuneli o łącznej długości około 25 km.

fot. GDDKiA

W przyszłym roku skorzystamy z ponad dwukilometrowego tunelu pod Ursynowem w Warszawie na drodze ekspresowej S2 stanowiącej Południową Obwodnicę Warszawy. Na przełomie 2021 i 2022 roku pojedziemy tunelem w ciągu Zakopianki, czyli drogi ekspresowej S7 pod górą Luboń Mały. Właśnie ruszyła budowa pierwszego z dwóch tuneli w Sudetach w ciągu S3 oraz również pierwszego z dwóch tuneli, jakie będą drążone w ciągu S1 w masywie Baraniej Góry. Trwają przygotowania do rozpoczęcia drążenia tunelu specjalną maszyną TBM pod Świną w Świnoujściu, który połączy brzegi wysp Uznam i Wolin. 

Niemal na każdej z tych inwestycji stosowana jest inna metoda budowy tunelu, co wynika z różnic budowy geologicznej terenów, przez które będzie przechodził. Na Ursynowie, gdzie tunel powstaje nie tylko pod silnie zurbanizowanym terenem dzielnicy Warszawy, a także pod linią metra, wykorzystywana jest metoda podstropowa. Na S7 wykonawcy tunelu zmagają się ze spękanym fliszem karpackim, stosując górniczą metodę ADECO-RS, a w Beskidzie i Sudetach stosowana jest również górnicza metoda określana skrótem NATM. Najłatwiejsze wydaje się wykonanie tunelu pod Świną. Tu jednak za sprawą małych promieni łuku trasy wymagane jest zastosowanie przegubowej maszyny i bardzo precyzyjnego układania pierścieni obudowy tunelu. Szczegóły poszczególnych metod opisujemy poniżej. 

Budowa tuneli wymaga od projektantów, wykonawców, a później służb utrzymania specjalistycznej wiedzy, wyjątkowych pomysłów, użycia ekstremalnych maszyn. Wymaga również zapewnienia odpowiedniego bezpieczeństwa przyszłym użytkownikom tuneli. W zależności od parametrów technicznych oraz obowiązujących przepisów tunele będą oświetlone, wentylowane, monitorowane, wyposażone w instalację wykrywania i sygnalizacji pożaru, system komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych czy system automatycznego sterowania i zarządzania tunelem. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close