Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

87 lat po wybudowaniu Dworca Morskiego w Porcie Gdynia powstaje nowoczesny terminal

Tagi: Port Gdynia,

8 grudnia 1933 zakończono budowę Dworca Morskiego w Gdyni, który przez kilkadziesiąt lat służył pasażerom transatlantyków. Obecnie w sąsiedztwie dworca powstaje nowy Publiczny Terminal Promowy. Redakcja IntermodalNews.pl miała okazję zobaczyć plac budowy tej jednej z najważniejszych inwestycji w Porcie Gdynia.

dworca morskiego
fot. ŁK

Modernistyczny budynek Dworca Morskiego zaprojektowany przez katowicki oddział spółki Dyckerhoff & Widmann pełnił przez kilkadziesiąt lat wiele funkcji. Oprócz odprawy pasażerów transatlantyków mieściły się w nim biura polskich linii transatlantyckich GAL, Kapitanat Portu, urząd pocztowo – telegraficzny, urząd celny, a także biura różnych firm działających na obszarze Portu Gdynia. W latach 1935 — 1939 przy dworcu cumował transatlantyk MS Piłsudski, a w okresie 1936 – 1969 (z przerwą w czasie II Wojny Światowej) MS Batory. Dworze Morski był miejscem, z które w podróż za Atlantyk udało się kilka pokoleń polskich emigrantów. Przez lata każdemu wypłynięci statku towarzyszyło oficjalne pożegnanie z orkiestrą i przemowami oficjeli. Dworzec przestał pełnić swą pierwotną funkcję w 1987 r. kiedy zawierzono rejsy  żeglugi transatlantyckiej przez polskich armatorów. W 1990 r. obiekt został wpisany do rejestru zabytków. W 2013 rozpoczął się remont budynku, któremu przywrócono pierwotny wygląd i dostosowano go na potrzeby powołanego w 2012 r. Muzeum Emigracji w Gdyni.

Obecnie bezpośrednie sąsiedztwo zabytkowego Dworca Morskiego przechodzi gruntowną przebudowę, dzięki której Nabrzeże Francuskie ponownie będzie przyjmować ruch pasażerski. Tuż obok dawnego dworca powstaje Publiczny Terminal Promowy, który jest jedną z najważniejszych inwestycji w Porcie Gdynia. Obiekt ten będzie jednym z najnowocześniejszych tego typu terminali w basenie Morza Bałtyckiego. Inwestycja ta poprawi dostępność do promów, pozwoli na zwiększenie liczby odprawianych jednostek, a także zmniejszy zanieczyszczenie środowiska, dzięki możliwości zasilania cumujących promów energią elektryczną z lądu. Usytuowanie terminala niesie za sobą również inne korzyści, wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Bezpośredni dostęp do intermodalnego terminalu kolejowego umożliwi obsługę ładunków intermodalnych. Zakończenie prac przy Budowie Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia zaplanowano na 2021 r. Redakcja IntermodalNews.pl Miała okazję zobaczyć plac budowy. Przedstawiamy fotorelację z postępów praz przy nowym Terminalu i modernizacji infrastruktury kolejowej w Porcie Gdynia. 

Nowy terminal to nie jedyna duża inwestycja w Porcie Gdynia. 4 grudnia podpisano umowę na przebudowę nabrzeża Norweskiego bezpośrednio związaną z projektem pogłębiania toru podejściowego i akwenów Portu Gdynia. Realizowane jest także poszerzenie wejścia wewnętrznego w celu osiągnięcia szerokości do 140 m i przebudowa Ostrogi Północnej na terenie Portu Wojennego oraz Nabrzeża Portowego z wygaszaczem falowania. Z kolei PKP Polskie Linie Kolejowe modernizują infrastrukturę kolejową w obrębie Portu Gdynia. Efektem tych wszystkich prac będzie zwiększenie możliwości operacyjnych portu. W kolejnych latach planowane są następne duże inwestycje: budowa Portu Zewnętrznego oraz powiązanej z nim Drogi Czerwonej. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close