87 lat po wybudowaniu Dworca Morskiego w Porcie Gdynia powstaje nowoczesny terminal
8 grudnia 1933 zakończono budowę Dworca Morskiego w Gdyni, który przez kilkadziesiąt lat służył pasażerom transatlantyków. Obecnie w sąsiedztwie dworca powstaje nowy Publiczny Terminal Promowy. Redakcja IntermodalNews.pl miała okazję zobaczyć plac budowy tej jednej z najważniejszych inwestycji w Porcie Gdynia.
Modernistyczny budynek Dworca Morskiego zaprojektowany przez katowicki oddział spółki Dyckerhoff & Widmann pełnił przez kilkadziesiąt lat wiele funkcji. Oprócz odprawy pasażerów transatlantyków mieściły się w nim biura polskich linii transatlantyckich GAL, Kapitanat Portu, urząd pocztowo – telegraficzny, urząd celny, a także biura różnych firm działających na obszarze Portu Gdynia. W latach 1935 — 1939 przy dworcu cumował transatlantyk MS Piłsudski, a w okresie 1936 – 1969 (z przerwą w czasie II Wojny Światowej) MS Batory. Dworze Morski był miejscem, z które w podróż za Atlantyk udało się kilka pokoleń polskich emigrantów. Przez lata każdemu wypłynięci statku towarzyszyło oficjalne pożegnanie z orkiestrą i przemowami oficjeli. Dworzec przestał pełnić swą pierwotną funkcję w 1987 r. kiedy zawierzono rejsy żeglugi transatlantyckiej przez polskich armatorów. W 1990 r. obiekt został wpisany do rejestru zabytków. W 2013 rozpoczął się remont budynku, któremu przywrócono pierwotny wygląd i dostosowano go na potrzeby powołanego w 2012 r. Muzeum Emigracji w Gdyni.
Obecnie bezpośrednie sąsiedztwo zabytkowego Dworca Morskiego przechodzi gruntowną przebudowę, dzięki której Nabrzeże Francuskie ponownie będzie przyjmować ruch pasażerski. Tuż obok dawnego dworca powstaje Publiczny Terminal Promowy, który jest jedną z najważniejszych inwestycji w Porcie Gdynia. Obiekt ten będzie jednym z najnowocześniejszych tego typu terminali w basenie Morza Bałtyckiego. Inwestycja ta poprawi dostępność do promów, pozwoli na zwiększenie liczby odprawianych jednostek, a także zmniejszy zanieczyszczenie środowiska, dzięki możliwości zasilania cumujących promów energią elektryczną z lądu. Usytuowanie terminala niesie za sobą również inne korzyści, wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Bezpośredni dostęp do intermodalnego terminalu kolejowego umożliwi obsługę ładunków intermodalnych. Zakończenie prac przy Budowie Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia zaplanowano na 2021 r. Redakcja IntermodalNews.pl Miała okazję zobaczyć plac budowy. Przedstawiamy fotorelację z postępów praz przy nowym Terminalu i modernizacji infrastruktury kolejowej w Porcie Gdynia.
Nowy terminal to nie jedyna duża inwestycja w Porcie Gdynia. 4 grudnia podpisano umowę na przebudowę nabrzeża Norweskiego bezpośrednio związaną z projektem pogłębiania toru podejściowego i akwenów Portu Gdynia. Realizowane jest także poszerzenie wejścia wewnętrznego w celu osiągnięcia szerokości do 140 m i przebudowa Ostrogi Północnej na terenie Portu Wojennego oraz Nabrzeża Portowego z wygaszaczem falowania. Z kolei PKP Polskie Linie Kolejowe modernizują infrastrukturę kolejową w obrębie Portu Gdynia. Efektem tych wszystkich prac będzie zwiększenie możliwości operacyjnych portu. W kolejnych latach planowane są następne duże inwestycje: budowa Portu Zewnętrznego oraz powiązanej z nim Drogi Czerwonej.