Fundusze CEF na modernizacje linii o znaczeniu europejskim
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. pozyskały na zwiększenie możliwości kolei 3,6 mld euro dofinansowania z instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”. Dzięki 24 projektom o łącznej wartości 26 mld zł, obejmującym linie kolejowe o znaczeniu europejskim, pasażerowie zyskują atrakcyjne czasy podróży oraz bardziej dostępną, bezpieczną i punktualną kolej. Inwestycje na europejskich korytarzach rozwijają efektywny i ekologiczny kolejowy transport towarowy.

CEF to jedno z najważniejszych źródeł finansowania inwestycji infrastrukturalnych w Unii Europejskiej. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują 24 projekty o łącznej wartości 26 mld zł. To inwestycje prowadzone na liniach kolejowych, będących częścią międzynarodowej sieci transportowej TEN-T, usprawniające podróże w aglomeracjach oraz poprawiające warunki do przewozów towarowych. Dzięki projektom ekologiczna kolej staje się coraz bardziej atrakcyjnym środkiem komunikacji w Polsce i Europie.
– Inwestując pieniądze – zarówno te z polskiego, jak i unijnego budżetu – konsekwentnie dążymy do osiągnięcia celu, jakim jest dokończenie do 2030 roku prac na sieci bazowej TEN-T. To najważniejsze trasy drogowe i linie kolejowe nie tylko w Polsce, lecz także w całej Unii Europejskiej. Kolej to ekologiczny, bezpieczny i zrównoważony środek transportu, dlatego stawiamy na projekty kolejowe – powiedziała Małgorzata Jarosińska-Jedynak, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.
PLK są największym beneficjentem środków CEF w Europie. W tym roku przyznano dodatkowe dofinasowane z niewykorzystanej alokacji innych państw członkowskich. Dodatkowe środki otrzymały projekty PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizowane na odcinkach międzynarodowej linii kolejowej Rail Baltica, łączącej kraje Bałtyckie z Polską oraz innymi krajami UE.
Szybciej i bezpieczniej między regionami kraju i Europy
Z udziałem instrumentu CEF zelektryfikowany został ostatni odcinek linii Węgliniec-Zgorzelec na międzynarodowej trasie E 30. Podróżni zyskali krótszy czas podróży m.in. z Wrocławia do Zgorzelca. Inwestycja pozwoliła również na usprawnienie krajowego i międzynarodowego ruchu towarowego. Podróżni wygodniej i bezpieczniej podróżują już na Rail Baltica z Warszawy w kierunku Białegostoku. W tym roku szybciej pojedziemy pociągiem z Krakowa do Katowic, z Wrocławia do Poznania. Korzystne zmiany czekają także pasażerów na linii z Warszawy do Poznania, ze stolicy Wielkopolski do Szczecina, a także z Kędzierzyna Koźla do Opola czy z Siedlec do Terespola i z Łodzi do Zduńskiej Woli.
Efektywne przewozy towarowe
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. otrzymały dofinansowanie w wysokości prawie 3,6 mld euro z CEF Transport na realizację 24 projektów. To sprawia, że PKP PLK jest beneficjentem otrzymującym najwięcej środków z CEF. To duże wyzwanie, ale i ogromna szansa na rozwój kolei w Polsce, jako ekologicznego transportu – mówi Morten Jensen, Head of Unit at INEA – Innovation and Networks Executive Agency.
Postępują prace na projektach CEF usprawniających przewóz towarów koleją na ważnych europejskich i krajowych korytarzach towarowych. Tak jest m.in. na projektach w woj. śląskim, na trasie przez Czechowice–Dziedzice oraz inwestycjach portowych, które dwukrotnie zwiększą kolejową obsługę portów w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Dzięki pracom sprawnie pojadą liniami kolejowymi nawet 740-metrowe i cięższe pociągi.
– W puli 24 projektów CEF realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. są już zakończone przedsięwzięcia oraz projekty na zaawansowanym etapie realizacji. Prace na ważnych społecznie inwestycjach nie zwalniają nawet w niełatwym czasie walki z pandemią. Efektem działań jest rozwój kolei, a tym samym korzyści dla środowiska i wsparcie Europejskiego Zielonego Ładu – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. są przygotowane nowej perspektywy. Gotowe dokumentacje pozwolą przystąpić do naboru projektów z „nowego” instrumentu CEF w skali większej niż w obecnej perspektywie.