Rusza przetarg na realizację obwodnicy Szczecinka
Rozpoczyna się postępowanie przetargowe na projekt i budowę obwodnicy Szczecinka w ciągu drogi krajowej nr 20. Inwestycja o długości 4,3 km będzie realizowana w latach 2021-2025. To już drugi w województwie zachodniopomorskim, po obwodnicy Gryfina w ciągu DK31, przetarg na realizację inwestycji z Programu budowy 100 obwodnic.
– To już druga z dziewięciu zachodniopomorskich inwestycji przewidzianych w Programie budowy 100 obwodnic, która przechodzi do etapu przetargu na realizację. Obwodnica Szczecinka w ciągu DK20 ominie miasto od południa i wyprowadzi z niego ruchu tranzytowy. Dodatkowo połączy się bezkolizyjnym węzłem z częścią już użytkowanej obwodnicy w ciągu S11. Dzięki temu poprawi się bezpieczeństwo i komfort podróżnych i mieszkańców Szczecinka – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
W ubiegłym roku do ruchu została oddana obwodnica Szczecinka w ciągu drogi ekspresowej S11. Nadal jednak droga krajowa nr 20 prowadzi przez centrum miasta. Dlatego konieczna jest budowa obwodnicy również w ciągu DK20. Nowa trasa od południa ominie Szczecinek i połączy obwodnicę w ciągu DK20 z obwodnicą w ciągu S11 w rejonie miejscowości Miękowo, gdzie powstanie nowy węzeł drogowy. Będzie to jednojezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). W ramach inwestycji powstaną też dwa ronda oraz wiadukt nad linią kolejową.
W ramach rządowego Programu do 2030 r. powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.
Koszt realizacji 100 obwodnic został oszacowany na blisko 28 mld zł. Ich budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Inwestycje związane z budową nowych obwodnic będą realizowane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Jednym z najważniejszych efektów realizacji programu będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej.