Partnerzy portalu

Nowe regulacje zmniejszają ryzyko w intermodalnym transporcie materiałów niebezpiecznych

Obecnie ponad 20% ładunków w transporcie intermodalnym stanowią materiały niebezpieczne. Przewozy multimodalne coraz częściej są stosowane do transportu chemikaliów, gdyż pozwalają zmniejszyć ryzyko wypadków. Wraz z rozwojem rynku prowadzone są prace legislacyjne w celu podniesienie standardów bezpieczeństwa — podkreślili paneliści TECHCO Forum, zorganizowanego przez Polską Izbę Przemysłu Chemicznego.

ryzyko
fot. ŁK

Transport intermodalny odgrywa coraz większą role w logistyce chemikaliów i innych materiałów niebezpiecznych. Transportowania tych produktów w odpowiednio dostosowanych jednostkach intermodalnych pozwala zmieniać środek środek bez konieczności przeładunku, co zmniejsza koszty oraz ryzyko ewentualnego skażenia lub innego wypadku. Wraz z rozwojem tej formy przewozów chemikaliów prowadzone są prace legislacyjne, których celem jest określenie i zminimalizowanie ryzyka w transporcie. 

— Zarówno w perspektywie kilku miesięcy jak i ostatniego dziesieciolecia widać, że podejście do bezpieczeństwa łańcuchów dostaw w intermodalnych przewozach ładunków niebezpiecznych jest przedmiotem regulacji, które mają zapewnić, że ryzyko ryzyko będzie coraz bardziej policzalne. Motorem dla rozpoczęcia prac nad zmianami w regulacjach, były ataki terrorystyczne w Nowy Jorku w 2001 r. To zapoczątkowało nowe podejście i prace legislacyjne na poziomie miedzynarodowym i krajowym — powiedział Dariusz Kardas, dyrektor generalny, m/d/r/k Trusted Adviser Group.

Jednym z efektów prac jest poszerzanie kręgu osób uczestniczących w łańcuchach logistycznych, które objęte są obowiązkami związanymi z zapewnianiem bezpieczeństwa transportu. Obecnie takie przepisy obejmują też osoby pakujące ładunek, przygotowujące dokumentację, a także co stanowi nowość osoby organizujące transport. W następnych latach dojdą nowe obowiązki dla pracowników sektora logistyki materiałów niebezpiecznych.

— Poziom akceptowalnego ryzyka będzie cały czas obniżany aby zapewnić na całym łańcuchu multimodalnym 100% bezpieczeństwa dla osób i infrastruktury krytycznej takiej jak porty i duże huby. Wraz z nowelizacją przepisów uwzględnione będą również przerwy w transporcie, które dotychczas umykały legislacji. Jednym z obowiązków przedsiębiorstw będzie przeszkolenie pracownikow na jak najwyższym poziomie. Wzorem dla transportu intermodalnego są rozwiązania z branży lotniczej, które są już przenoszone na inne modalności. Proces ten będzie wymagał czasu na dostosowanie się, ale nie uciekniemy od systemowego przemyślenia zasad szkolenia personelu i uzmysławiania pracownikom ich roli w zapewnieniu bezpieczeństwa — uważa Dariusz Kardas.

Ujednolicenie zasad

Jednym z efektów prac legislacyjnych jest ujednolicenie regulacji dla różnych gałęzi transportu, co obniża koszty i usprawnia procesy. Obecnie dla transportu drogowego obowiązuje konwencja ADR, dla kolei regulamin RID, a dla transportu śródlądowego umowa ADN. Jednak wymogi oznakowania ładunku i inne obowiązki dla firm transportowych zostały w tych regulacjach ujednolicone. 

— Przepisy regulujące zasady oznakowania ładunków niebezpiecznych przenikają się i są ujednolicone w poszczególnych konwencjach. W procesie transporcie intermodalnym należy zadbać o prawidłowe oznakowanie, które rożni się nieznacznie w odniesieniu do transportu morskiego, kolejowego i drogowego. Wzajemna kompatybilność przepisów pozwala na zmniejszenie kosztów i ryzyka wypadkow — powiedziała Marta Waldman, ekspert w obszarze transportu intermodalnego, Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania

Terminale intermodalne uznawane są za magazyny jednostek transportowych i obowiązują tu określone zasady składowania kontenerów. Szczegółowe zasady piętrzenia i składowania jednostek powinny być ustalone w planie segregacji i składowania.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close