Kilka tysięcy kontenerów wpadło do wody koło Hawajów
Pojawiły się nowe szczegóły dotyczące wypadnięcia za burtę kontenerów na statku One Apus, pływającego pod banderą japońską. Jest to z pewnością największy tego typu wypadek na morzu, od czasu zatonięcia MOL Comfort w 2013 roku.

Doszło do niego w nocy z poniedziałku na wtorek. Kontenerowiec wypłynął z terminala Yantian w chińskim porcie Shenzhen, w drodze do portu Long Beach na zachodnim wybrzeżu USA. Gdy znajdował się na ok. 1600 mil w rejonie północno-zachodnim od Hawajów, uderzył w niego gwałtowny sztorm z silnym, rosnącym wiatrem. To on spowodował zepchnięcie kontenerów.
Z nadesłanych przez kapitana meldunków wynika, że za burtę wypadło ponad 1900 kontenerów, z czego 40 z ładunkami niebezpiecznymi (kod: DG). Po wypadku, statek skierował się z powrotem na zachód, zmierzając do jednego z portów japońskich, w celu określenia dokładnej liczby zagubionych kontenerów.
One Apus jest nowym kontenerowcem zbudowanym w 2019 roku, z serii podobnych 17 statków japońskiego armatora Yang Ming, wchodzącego w skład sojuszu ONE. Może zabierać do 14 tys. TEU.
Według najnowszych danych World Shipping Council („Lost at Sea 2020”), w latach 2008-2019 na morzu statki gubiły średnio po 1382 kontenery. W okresie 2008 – 10 straty wynosiły średnio 675 rocznie, a w latach 2011 – 13 nastąpił czterokrotny wzrost, do średnio 2683 rocznie. Wynikało to w dużej mierze z zatonięcia MOL Comfort (2013), które spowodowało utratę 4293 kontenerów. W latach 2017 – 19 armatorom udało się zmniejszyć średnią stratę kontenerów rocznie do 779.
Przypomnijmy, że MOL Comfort (o pojemności 8100 TEU) także japońskiego armatora Mitsui OSK Line zatonął w czerwcu 2013 r. na Oceanie Indyjskim. Jak ustalił zespół dochodzeniowo-śledczy, powodem było przełamanie się kadłuba statku pod wpływem ciężaru ładunku oraz wysokich fal sztormowych. Część rufowa zatonęła w ciągu kilku dni, natomiast część dziobowa wpierw dryfowała, a w lipcu w trakcie holowania zapaliła się i zatonęła.
W wyniku tego wypadku na kontenerowcach zwiększono dwukrotnie poziom wytrzymałości konstrukcji kadłubów w stosunku do wymagań stawianych przez towarzystwo ClassNK.
WSC szacuje, że w 2019 r. drogą morską przewieziono ok. 226 milionów kontenerów, a ładunek w nich miał łączną wartość ponad 4 biliony dolarów.
„Właściwe pakowanie, przechowywanie i zabezpieczanie kontenerów oraz zgłaszanie prawidłowej wagi są bardzo ważne dla bezpieczeństwa kontenerowca, jego załogi i ładunku, dla pracowników i sprzętu na lądzie oraz dla środowiska. Jednak nawet przy odpowiednim pakowaniu ładunku do kontenera, prawidłowej deklaracji masy kontenera oraz odpowiednim schowku i zabezpieczeniu na pokładzie statku, szereg czynników, od trudnych warunków pogodowych i wzburzonych mórz po bardziej katastrofalne i rzadkie zdarzenia, takie jak uziemienie statków, awarie strukturalne i kolizje, może spowodować utratę kontenerów na morzu” – stwierdza WCS w cytowanym raporcie.