Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Kilka tysięcy kontenerów wpadło do wody koło Hawajów

Pojawiły się nowe szczegóły dotyczące wypadnięcia za burtę kontenerów na statku One Apus, pływającego pod banderą japońską. Jest to z pewnością największy tego typu wypadek na morzu, od czasu zatonięcia MOL Comfort w 2013 roku.

ONE
Zdjęcie ilustracyjne, Źródło: Ocean Network Express

Doszło do niego w nocy z poniedziałku na wtorek. Kontenerowiec wypłynął z terminala Yantian w chińskim porcie Shenzhen, w drodze do portu Long Beach na zachodnim wybrzeżu USA. Gdy znajdował się na ok. 1600 mil w rejonie północno-zachodnim od Hawajów, uderzył w niego gwałtowny sztorm z silnym, rosnącym wiatrem. To on spowodował zepchnięcie kontenerów.

Z nadesłanych przez kapitana meldunków wynika, że za burtę wypadło ponad 1900 kontenerów, z czego 40 z ładunkami niebezpiecznymi (kod: DG). Po wypadku, statek skierował się z powrotem na zachód, zmierzając do jednego z portów japońskich, w celu określenia dokładnej liczby zagubionych kontenerów.

One Apus jest nowym kontenerowcem zbudowanym w 2019 roku, z serii podobnych 17 statków japońskiego armatora Yang Ming, wchodzącego w skład sojuszu ONE. Może zabierać do 14 tys. TEU.

Według najnowszych danych World Shipping Council („Lost at Sea 2020”), w latach 2008-2019 na morzu statki gubiły średnio po 1382 kontenery. W okresie 2008 – 10 straty wynosiły średnio 675 rocznie, a w latach 2011 – 13 nastąpił czterokrotny wzrost, do średnio 2683 rocznie. Wynikało to w dużej mierze z zatonięcia MOL Comfort (2013), które spowodowało utratę 4293 kontenerów. W latach 2017 – 19 armatorom udało się zmniejszyć średnią stratę kontenerów rocznie do 779.

Przypomnijmy, że MOL Comfort (o pojemności 8100 TEU) także japońskiego armatora Mitsui OSK Line zatonął w czerwcu 2013 r. na Oceanie Indyjskim. Jak ustalił zespół dochodzeniowo-śledczy, powodem było przełamanie się kadłuba statku pod wpływem ciężaru ładunku oraz wysokich fal sztormowych. Część rufowa zatonęła w ciągu kilku dni, natomiast część dziobowa wpierw dryfowała, a w lipcu w trakcie holowania zapaliła się i zatonęła.

W wyniku tego wypadku na kontenerowcach zwiększono dwukrotnie poziom wytrzymałości konstrukcji kadłubów w stosunku do wymagań stawianych przez towarzystwo ClassNK.

WSC szacuje, że w 2019 r. drogą morską przewieziono ok. 226 milionów kontenerów, a ładunek w nich miał łączną wartość ponad 4 biliony dolarów.

„Właściwe pakowanie, przechowywanie i zabezpieczanie kontenerów oraz zgłaszanie prawidłowej wagi są bardzo ważne dla bezpieczeństwa kontenerowca, jego załogi i ładunku, dla pracowników i sprzętu na lądzie oraz dla środowiska. Jednak nawet przy odpowiednim pakowaniu ładunku do kontenera, prawidłowej deklaracji masy kontenera oraz odpowiednim schowku i zabezpieczeniu na pokładzie statku, szereg czynników, od trudnych warunków pogodowych i wzburzonych mórz po bardziej katastrofalne i rzadkie zdarzenia, takie jak uziemienie statków, awarie strukturalne i kolizje, może spowodować utratę kontenerów na morzu” – stwierdza WCS w cytowanym raporcie.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close