Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

CUPT – Koronawirus spowolnił wydatkowanie środków unijnych w polskim sektorze intermodalnym

Przewozy intermodalne w Polsce rośną z roku na rok. Jednak Centrum Unijnych Projektów Transportowych odnotowało w tym roku spowolnienie wydatkowania w projektach intermodalnych. Niewielkie problemy występują również w projektach kolejowych.

CUPT
Zdjęcie ilustracyjne. Terminal kontenerowy w Kątach Wrocławskich. Źródło: Schavemaker Invest.

Ostatni miesiąc roku to dobry czas na podsumowanie. Zwłaszcza jak na tak trudny rok, jakim jest rok 2020, który upłynął pod znakiem pandemii koronawirusa, a także wprowadzenia ograniczeń zgromadzeń i przemieszczania ludzi. Miało to oczywiście wpływ na realizację projektów inwestycyjnych w polskim transporcie. Dlatego Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) zorganizowało webinarium „COVID-19 – dziś i jutro transportu”, które odbyło się we wtorek 1 grudnia.

Paradoks intermodalny

Według danych UTK przewozy intermodalne w Polsce rośną z roku na rok. W 2019 r. ich udział w kolejowych przewozach towarowych ogółem wyniósł 8,25%, w I-III kwartale 2020 r. – 10,48% (według masy towarów). Niemniej jednak firmy zajmujące się transportem intermodalnym lub obsługujące terminale kontenerowe doświadczają pewnych utrudnień spowodowanych pandemią.

„Alokacja na projekty intermodalne wynosi 1,24 mld złotych. Wydatkowanie i certyfikowanie w tym sektorze jest bardzo niewielkie. To oczywiście świadczy o tym, że projekty są nieprzygotowane, jeszcze niezaawansowane rzeczowo” – powiedziała Sylwia Cieślak-Wilk, zastępca dyrektora CUPT, podczas webinarium. W swojej prezentacji podała dane o wnioskach o płatność na kwotę 200 mln zł, co stanowi zaledwie 16% całkowitej kwoty dla tego sektora.

Kondycja finansowa

Przyczyną tak słabej aktywności w odniesieniu do wniosków o płatność dla projektów intermodalnych jest pogorszenie wyników finansowych samych beneficjentów, którzy starają się o pomoc finansową z funduszów unijnych. CUPT był nawet zmuszony odmówić niektórym z nich.

„Beneficjenci mówią o pogarszającej się sytuacji finansowej i kadrowej… W związku z tym, że pomoc unijna, która jest przyznawana przedsiębiorcom, jest traktowana jak pomoc publiczna. CUPT jest zobowiązany do tego, żeby badać kondycję finansową tych beneficjentów. I w momencie, kiedy kondycja finansowa tych beneficjentów będzie słaba, CUPT musi wstrzymać wypłaty dotacji. W tym roku zdarzyło się tak dla dwóch projektów. Mamy wstrzymanie wypłacanie dotacji. Mamy nadzieję, że te projekty szybko odzyskają dobrą kondycję finansową” – dodała Sylwia Cieślak-Wilk.

Projekty kolejowe

W sektorze kolejowym jednym z największych beneficjentów pomocy związkowej jest zarządca infrastruktury PKP PLK, który modernizuje ponad 1000 km torów. „Na razie nie odnotowujemy jakiegoś znacznego wpływu COVID-19 na realizowane inwestycje. Rzeczywiście sam początek pandemii był trochę zaskoczeniem i wymagał dużego nakładu sil na zorganizowanie się i przystosowanie do pracy zdalnej” – powiedziała Izabela Gibała z Biura Funduszy Unijnych PKP PLK.

Jednak zarządca infrastruktury kolejowej ma drobne problemy spowodowane koronawirusem. W szczególności występują przerwy w dostawach materiałów podczas prac naprawczych lub budowlanych. „Jednym z tych obszarów, gdzie napotykamy na pewne trudności, jest temat dokumentacyjny i proceduralny, jeśli chodzi o pozwolenia na budowę, dokumentację geodezyjną, różne mapy” – poinformowała Izabela Gibała. Mimo pewnych niepowodzeń PKP PLK optymistycznie patrzy w przyszłość. „Wszyscy próbujemy opanować tę pandemię w jakiś sposób i próbujemy iść do przodu. Wydaje się, że nie wygląda to na dzień dzisiejszy najgorzej” – podsumowała Izabela Gibała.

Czytaj również:

Loconi komentuje sytuację na rynku intermodalnym

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close