CUPT – Koronawirus spowolnił wydatkowanie środków unijnych w polskim sektorze intermodalnym
Przewozy intermodalne w Polsce rośną z roku na rok. Jednak Centrum Unijnych Projektów Transportowych odnotowało w tym roku spowolnienie wydatkowania w projektach intermodalnych. Niewielkie problemy występują również w projektach kolejowych.
Ostatni miesiąc roku to dobry czas na podsumowanie. Zwłaszcza jak na tak trudny rok, jakim jest rok 2020, który upłynął pod znakiem pandemii koronawirusa, a także wprowadzenia ograniczeń zgromadzeń i przemieszczania ludzi. Miało to oczywiście wpływ na realizację projektów inwestycyjnych w polskim transporcie. Dlatego Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) zorganizowało webinarium „COVID-19 – dziś i jutro transportu”, które odbyło się we wtorek 1 grudnia.
Paradoks intermodalny
Według danych UTK przewozy intermodalne w Polsce rośną z roku na rok. W 2019 r. ich udział w kolejowych przewozach towarowych ogółem wyniósł 8,25%, w I-III kwartale 2020 r. – 10,48% (według masy towarów). Niemniej jednak firmy zajmujące się transportem intermodalnym lub obsługujące terminale kontenerowe doświadczają pewnych utrudnień spowodowanych pandemią.
„Alokacja na projekty intermodalne wynosi 1,24 mld złotych. Wydatkowanie i certyfikowanie w tym sektorze jest bardzo niewielkie. To oczywiście świadczy o tym, że projekty są nieprzygotowane, jeszcze niezaawansowane rzeczowo” – powiedziała Sylwia Cieślak-Wilk, zastępca dyrektora CUPT, podczas webinarium. W swojej prezentacji podała dane o wnioskach o płatność na kwotę 200 mln zł, co stanowi zaledwie 16% całkowitej kwoty dla tego sektora.
Kondycja finansowa
Przyczyną tak słabej aktywności w odniesieniu do wniosków o płatność dla projektów intermodalnych jest pogorszenie wyników finansowych samych beneficjentów, którzy starają się o pomoc finansową z funduszów unijnych. CUPT był nawet zmuszony odmówić niektórym z nich.
„Beneficjenci mówią o pogarszającej się sytuacji finansowej i kadrowej… W związku z tym, że pomoc unijna, która jest przyznawana przedsiębiorcom, jest traktowana jak pomoc publiczna. CUPT jest zobowiązany do tego, żeby badać kondycję finansową tych beneficjentów. I w momencie, kiedy kondycja finansowa tych beneficjentów będzie słaba, CUPT musi wstrzymać wypłaty dotacji. W tym roku zdarzyło się tak dla dwóch projektów. Mamy wstrzymanie wypłacanie dotacji. Mamy nadzieję, że te projekty szybko odzyskają dobrą kondycję finansową” – dodała Sylwia Cieślak-Wilk.
Projekty kolejowe
W sektorze kolejowym jednym z największych beneficjentów pomocy związkowej jest zarządca infrastruktury PKP PLK, który modernizuje ponad 1000 km torów. „Na razie nie odnotowujemy jakiegoś znacznego wpływu COVID-19 na realizowane inwestycje. Rzeczywiście sam początek pandemii był trochę zaskoczeniem i wymagał dużego nakładu sil na zorganizowanie się i przystosowanie do pracy zdalnej” – powiedziała Izabela Gibała z Biura Funduszy Unijnych PKP PLK.
Jednak zarządca infrastruktury kolejowej ma drobne problemy spowodowane koronawirusem. W szczególności występują przerwy w dostawach materiałów podczas prac naprawczych lub budowlanych. „Jednym z tych obszarów, gdzie napotykamy na pewne trudności, jest temat dokumentacyjny i proceduralny, jeśli chodzi o pozwolenia na budowę, dokumentację geodezyjną, różne mapy” – poinformowała Izabela Gibała. Mimo pewnych niepowodzeń PKP PLK optymistycznie patrzy w przyszłość. „Wszyscy próbujemy opanować tę pandemię w jakiś sposób i próbujemy iść do przodu. Wydaje się, że nie wygląda to na dzień dzisiejszy najgorzej” – podsumowała Izabela Gibała.
Czytaj również: