Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Rośnie natężenie ruchu ciężarowego na polskich drogach

Jan Strubiński – Polski Instytut Transportu Drogowego

Zagrożenie związane z pandemią COVID-19, możliwość pracy i nauki w trybie zdalnym, rozpowszechnienie cyfrowych kanałów kontaktu w urzędach – te i wiele innych czynników sprawiły, że na polskich drogach jest luźniej. Najlepiej widoczne jest to w aglomeracjach miejskich, ze szczególnym uwzględnieniem okolic business parków. Jednakże, dane gromadzone i opublikowane przez GDDKIA wskazują, że spadek liczby aut nie dotyczy samochodów ciężarowych.

ruch ciężarowy
Zdjęcie: Gerhard G. z Pixabay

Pod względem liczby pojazdów na drogach, transport drogowy okazał się wyjątkowo odporny na hamujące gospodarkę skutki pandemii. Najlepiej obrazuje to fakt, że od kilku miesięcy obserwowany jest wzrost liczby samochodów ciężarowych na polskich drogach, w odniesieniu do analogicznych okresów w 2019 roku. Trend został dostrzeżony również przez przedstawicieli rządu. Na początku listopada, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk udzielił wywiadu dla  Polskiego Radia 24, w którym odniósł się do sytuacji na drogach: „W sumie w ciągu roku odnotowaliśmy wzrosty ilości samochodów ciężarowych na polskich drogach, samochodów przewożących towary w relacjach krajowych, jak i międzynarodowych”.

Wgląd w dane z ostatnich kilku miesięcy pokazuje pozytywną sytuację drogowego sektora branży TSL. Pod względem liczby samochodów ciężarowych, w analizowanym okresie rok 2020 jest lepszy od 2019. Ruch samochodów ciężarowych rośnie, bez względu na obserwowane spowolnienie gospodarcze, wprowadzane rządowe restrykcje i ograniczenia.

Porównanie natężenia ruchu zaobserwowanego w ujęciu miesięcznym w okresie lipiec – październik 2020 r. względem analogicznego okresu w 2019 r.

Źródło: GDDKiA

Dane za listopad potwierdziły wzrostowy trend zaobserwowany w poprzednich miesiącach. W ujęciu tygodniowym, jedynie w 46 tygodniu 2020 roku zaobserwowano nieznaczny spadek natężenia ruchu samochodów ciężarowych w porównaniu do 2019 roku. Pozostałe tygodnie listopada charakteryzowały się solidnymi, dwucyfrowymi wzrostami.

Porównanie natężenia ruchu zaobserwowanego w ujęciu tygodniowym w listopadzie 2020 r. względem analogicznego okresu w 2019 r.

Źródło: GDDKiA

Podsumowując, jest lepiej. Drogowy sektor branży TSL obronną ręką wyszedł z kryzysu spowodowanego lockdownem w pierwszej połowie 2020 roku. Poprawiając wyniki z 2019 roku, powrócił na ścieżkę wzrostu, która od lat jest znakiem rozpoznawczym branży.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close