Partnerzy portalu

Ponad 475 milionów złotych z UE na projekty kolejowe i drogowe

Tagi: CUPT, GDDKiA, PKP PLK,

Centrum Unijnych Projektów Transportowych zawarło dziś z trzema beneficjentami: PKP PLK S.A, Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad i Urzędem Transportu Kolejowego, trzy umowy o dofinansowanie na ponad 475 mln zł z Funduszy Unii Europejskiej. Dwa projekty: kolejowy i drogowy będą realizowane na Śląsku. Natomiast trzeci, szkoleniowo-edukacyjny będzie realizowany na terenie całego kraju. 

fot. PKP PLK

– Pieniądze europejskie pracują na rzecz poprawy jakości infrastruktury w Polsce oraz bezpieczeństwa komunikacyjnego. To ważna i dobra informacja dla każdego, komu zależy na nowoczesnym i spójnym systemie drogowym i kolejowym w Polsce – powiedział Wiceminister Infrastruktury Rafał Weber.

– Polski rząd zapewnia w całym kraju coraz lepszy transport. Dziś inwestujemy pieniądze unijne i krajowe w drogę i kolej na Śląsku. Umowy, jakie dzisiaj podpisujemy to nie tylko wsparcie dla projektów transportowych. Dbamy o nasze bezpieczeństwo. Dofinansowanie otrzyma Kampania Kolejowe ABC, propagująca prawidłowe zachowania w ruchu kolejowych. Wartość wkładu krajowego dla trzech projektów to 375 milionów złotych – mówi Wiceminister Funduszy i Polityki Regionalnej Waldemar Buda.

-. Do największego beneficjenta czyli GDDKiA, w ramach zawartych umów o dofinansowanie z  Programu Infrastruktura i Środowisko trafiło w tej perspektywie 38 mld zł, do PKP PLK ponad 16 mld zł, a dla UTK 78 mln zł. Dzięki tym środkom rozwija się infrastruktura kolejowa i drogowa, ale przy tej okazji warto podkreślić, że Fundusze UE dofinansowują również edukację dzieci i młodzieży w zakresie zasad bezpieczeństwa oraz wzorców odpowiedzialnego zachowania się na obszarach ruchu kolejowego. – podkreśliła Joanna Lech p.o. dyrektora CUPT.

Przebudowa linii 30 km kolejowych w woj. śląskim

Efektem prac na liniach kolejowych Gliwice – Bytom, Chorzów Stary – Mysłowice oraz Dorota – Mysłowice Brzezinka będzie sprawniejszy przewóz towarów koleją w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Pociągi pojadą szybciej, do 100 km/h. Zwiększy się również przepustowość tras, tzn. pojedzie więcej składów z ładunkami.  Inwestycja zwiększy konkurencyjność i znaczenie kolei, jako najbardziej ekologicznego środka w transporcie towarów w stosunku do innych gałęzi transportu, co wpłynie na atrakcyjność i rozwój gospodarki.

Wymienionych zostanie ponad 40 km torów i sieci trakcyjnej oraz 32 rozjazdy, co zapewni sprawniejszy przejazd pociągów. Zaplanowano remont 35 obiektów inżynieryjnych, m.in. w Zabrzu oraz w Sosnowcu. Prace, dzięki wymianie urządzeń, zwiększą poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym, a zastosowanie m.in. torów bezstykowych ograniczy oddziaływanie kolei na otoczenie. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest w połowie 2022 r. Wartość całkowita projektu wynosi ponad 488 mln zł. W tym wydatki kwalifikowalne to ok. 301 mln zł, a kwota dofinasowania wynosi ponad 256 mln zł.

– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. sprawnie wykorzystują środki UE, a dzięki temu zwiększają się możliwości kolei. Inwestycje usprawniające przewóz towarów są szczególnie ważne w województwie śląskim. Efektem prac będą szybsze, bezpieczniejsze i bardziej konkurencyjne przewozy ładunków koleją, czyli najbardziej ekologicznym środkiem transportu – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.  

– Blisko 476 milionów złotych dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej dla projektów kolejowych i drogowego w Metropolii Górnośląsko – Zagłębiowskiej bezpośrednio przysłużą się rozwojowi gospodarczemu regionu nie pozostając bez znaczenia dla obniżenia emisji zanieczyszczeń z transportu samochodowego. Ogólnopolski projekt edukacyjny zwiększy bezpieczeństwo na terenach kolejowych. Wspólnym mianownikiem tych działań jest najwyższe możliwe, 85% dofinansowanie z funduszy unijnych. Dzięki wyczekiwanemu europejskiemu porozumieniu budżetowemu, już w najbliższych miesiącach Polska uzyska dostęp do kolejnych, liczonych w miliardach euro, środków na dokończenie niezbędnych inwestycji infrastrukturalnych –  powiedział Witold Naturski,Zastępca Dyrektora Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.

S1 Podwarpie-Dąbrowa Górnicza

Projekt, którego beneficjentem jest GDDKiA zakłada budowę drogi ekspresowej S1 w województwie śląskim – odc. Podwarpie-Dąbrowa Górnicza o długości 6,95 km zlokalizowanej w sieci bazowej TEN-T. Celem projektu jest stworzenie bezpiecznego odcinka ekspresowej trasy drogowej stanowiącej fragment korytarza transeuropejskiego sieci TEN-T, co zapewni wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych. Poprawi się dostępność komunikacyjna Polski i połączenia międzyregionalne w ramach sieci. 

– To już 70. umowa o dofinansowanie. Niektórzy powiedzą okrągła liczba, jubileusz. Ale to przede wszystkim dowód i przykład dla innych beneficjentów, inwestorów, jak sprawnie można wykorzystywać środki UE. Pracujemy już nad kolejnymi wnioskami i wkrótce będą nowe umowy. Wykorzystując środki UE, rozwijamy polską infrastrukturę drogową – podkreślił Tomasz Żuchowski, szef GDDKiA.

II etap Kolejowego ABC

Trzecia z podpisywanych umów, umowa z UTK, jest już kolejną umową w ramach Kampanii „Kolejowe ABC” i jednocześnie jest drugim etapem ogólnopolskiej kampanii informacyjno-edukacyjnej z zakresu bezpieczeństwa kolejowego skierowanej do dzieci i młodzieży oraz ich rodziców, nauczycieli i wychowawców. Kampanią informacyjno – edukacyjną z zakresu bezpieczeństwa kolejowego zostaną objęte dzieci i młodzież z nowych placówek edukacyjnych nieobjętych dotychczas I etapem projektu Kampania Kolejowe ABC. Cykle zajęć będą prowadzone w przedszkolach i szkołach podstawowych w gminach, w których w latach 2018-2019 doszło do tragicznych wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych oraz na tzw. „dzikich przejściach”. Nauka będzie prowadzona w formie zabawy, a więc w sposób atrakcyjny dla dzieci w określonych grupach wiekowych. 

– Dzieci są zainteresowane tematem bezpieczeństwa na kolei i zaproponowaną przez nas formułą prowadzenia lekcji. Bardzo chętnie angażują się podczas zajęć. Teraz ważne jest zwiększenie udziału rodziców i opiekunów w promowaniu właściwych reakcji na terenach kolejowych i w pociągu – mówi dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Dlatego uznaliśmy, że należy kontynuować działania w zakresie podnoszenia wiedzy o bezpieczeństwie na terenach kolejowych oraz rozszerzyć grupę docelową kampanii medialnej – przygotowaliśmy więc projekt „Kampania Kolejowe ABC II”. Cieszę się, że udało się uzyskać dofinansowanie na ten ważny dla bezpieczeństwa cel – dodaje Góra

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close