Suche porty szansą dla portów morskich
Siatka połączeń PKP Cargo Connect ma się rozrosnąć o kolejne, krajowe połączenie operatorskie na trasie Małaszewicze – Warszawa – Port Gdynia -terminale BCT i GCT. Połączenie ma stać się naturalnym uzupełnieniem już istniejącego od początku listopada i cieszącego się zainteresowaniem na rynku połączenia z Małaszewicz do Warszawy, skąd pociągi Connect Operator jadą dalej w kierunku m.in. Poznania i Gliwic.

Połączenie ma być następnym po zainaugurowanym w lipcu br. połączniu Warszawa – Gdynia – Warszawa, realizowanemu przez PKP Cargo Connect. Pociągi operatorskie sieci Connect Operator odjeżdżają według stałego rozkładu jazdy w każdy czwartek i niedzielę z terminalu BCT w Porcie Gdynia.
„Nowe połączenia doskonale wpisują się w naszą strategię Green Port – jeden pociąg zastępuje kilkadziesiąt ciężarówek. To rozwiązanie, znacznie zmniejszające negatywny wpływ na środowisko, jest też dużo bardziej efektywne. Obecnie prowadzonych jest szereg inwestycji, które mają stworzyć optymalne warunki do tego, aby jeszcze więcej ładunków przerzucić z tirów na tory” – komentuje Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.
10,4% to wskaźnik udziału masy produktów przewożonych w transporcie intermodalnym w stosunku do całkowitej masy towarów transportowanych koleją w pierwszej połowie 2020r. w Polsce. Wielkość przeładunków w Porcie Gdynia przewiezionych koleją w 2019 roku wyniosła 6 760 695 t, jest to 28,21% wszystkich przeładunków. Zgodnie z założeniami Strategii Rozwoju Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. do 2027 roku 40% towarów obsługiwanych będzie koleją.

Mocno widoczny staje się trend przestawiania się na transport intermodalny przez przedsiębiorców. Popularność transportu kolejowego wzrosła podczas pandemii. Hasło „towary na tory” stało się ostatnio niezwykle popularne. Rosnący wolumen kontenerów przewożonych koleją stawia przed branżą nowe wyzwania. Prowadzone są prace nad elektroniczną platformą do zarządzania podstawieniami wagonów na terminal. Platforma służyć ma operatorom intermodalnym, przewoźnikom kolejowym oraz terminalom do swobodnej i szybkiej wymiany informacji i umożliwiać ustalanie wspólnego planu podstawień i obsługi. Nowoczesne technologie oparte w głównej mierze na integracji systemowej mają służyć usprawnieniu pracy.
„Obecnie udział intermodalu, czyli przeładunków w relacji z koleją w stosunku do przeładunków burtowych wynosi ok. 28%. Prognozujemy, że w kwestii przeładunku burtowego (z i na statek) mamy szansę zamknąć rok 2020 wynikiem bliskim do zeszłorocznemu rekordowi -511 tys. TEU- mimo niskiego kwietnia, maja i czerwca. W zakresie przeładunków intermodalnych spodziewamy się kolejnego roku wzrostu i wyniku 130 tys. TEU. Przewidujemy rozwój przewozu kontenerów morskich w oparciu o kolej, gdyż jest on z zasady tańszy i bardziej efektywny z punktu widzenia makroekonomicznego dla gospodarki” – mówi Piotr Frąckowiak, Intermodal Manager z BCT.
Obecnie na terenie gdyńskiego portu prowadzone są 2 duże inwestycje mające na celu poprawę dostępu kolejowego. W ramach gigantycznej inwestycji PKP PLK pn. „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” obecnie przebudowywanych jest aż 115 km torów. Zelektryfikowane zostaną dojazdy do bram portu. Sprawność obsługi składów zapewni 356 nowych rozjazdów. Nad kursowaniem pociągów w Porcie Gdynia czuwać będzie obsługa nowego lokalnego centrum sterowania. Inwestycje w ramach poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdynia mają na celu zwiększenie przepustowości połączeń kolejowych, skrócenie czasu obsługi ładunków oraz zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego i przewożonych towarów. Projekt za ponad 1,5 mld zł netto współfinansowany jest ze środków unijnych instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Zakończenie prac zaplanowane jest do końca 2021 r.
Drugą inwestycję mającą na celu poprawę dostępu kolejowego prowadzi Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. Projekt pod nazwą „Rozbudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia – przebudowa i elektryfikacja” ma na celu zwiększenie ruchu kolejowego i poprawę bezpieczeństwa jego prowadzenia oraz ograniczenie emisji spalin, a dodatkowo poprawę konkurencyjności transportu kolejowego w obsłudze ładunkowej Portu Gdynia. Po przebudowie całego układu kolejowego do portu będą wjeżdżać pociągi elektryczne o składach liczących nawet 740 metrów długości. Przedmiotem projektu jest elektryfikacja bocznicy Intermodalnego Terminalu Kolejowego wraz z jej przebudową, budową nowego toru oraz rozjazdów na grupie przyjazdowo-odjazdowej, a także montaż nowego systemu sterowania ruchem kolejowym (SRK). Inwestycja obejmuje elektryfikację około 2,5 kilometrowego odcinka linii kolejowej i przeprowadzeniu prac budowlano-modernizacyjnych na 12 rozjazdach. W ramach projektu powstaną cztery nowe rozjazdy, zaś osiem z już istniejących zostanie ponownie wbudowanych – po demontażu – na nowych doborach podrozjazdnic. Poprzez elektryfikację dostępu kolejowego inwestycja usprawni funkcjonowanie transportu Intermodalnego Terminalu Kontenerowego od strony lądu. W efekcie realizacji projektu nie będzie konieczności zmiany obsługi trakcji z elektrycznej na spalinową na stacji rozrządowej Portu Gdynia, a sterowanie ruchem zostanie zautomatyzowane. Tym samym Port Gdynia stanie się portem jeszcze bardziej przyjaznym dla środowiska naturalnego. Torowiska będą zarządzane przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. i dostępne dla wszystkich zainteresowanych przewoźników kolejowych.
Przeczytaj również:
Port Gdynia zwiększa możliwości tranzytowe na Nowym Jedwabnym Szlaku
Ruszyło połączenie Małaszewicze – Warszawa PKP Cargo Connect