DB robi kolejny krok by stać się neutralna dla klimatu
Z początkiem 2021 roku do końca grudnia na liczącej ok. 40 km trasie między Tybingą a Pforzheim w Niemczech zacznie kursować pociąg regionalny Mireo Plus H napędzany wodorem. Ma otworzyć nową erę w transporcie kolejowym.

List intencyjny określający zasady współpracy w rozwoju tego innowacyjnego napędu podpisały w tym tygodniu Siemens Mobility i Deutsche Bahn. Obejmuje on m.in. prace badawcze i rozwojowe nowej generacji systemu trakcji, systemu składu, jak i koniecznej infrastruktury wodorowej.
Projekt wspiera finansowo Ministerstwo Transportu w Badenii-Wirtembergii oraz Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej.
Napęd wodorowy
W istocie Mireo Plus H będzie wyposażony w silnik elektryczny, zasilanyenergią z ogniw paliwowych oraz w akumulator litowo-jonowy. Ogniwa wytwarzać będą prąd trakcyjny w procesie przemiany chemicznej wodoru i tlenu, w którym to jako „produkt odpadowy” powstaje też woda.
Zastosowanie nowego, szybkiego systemu tankowania wodorem ma skrócić ten proces do 15 minut, czyli do czasu porównywalnego z tankowaniem olejem napędowym. Wodór będzie produkowany lokalnie w Tybindze, z wykorzystaniem zielonej energii elektrycznej.
Charakterystyka pojazdu
Budowany jeszcze przez Siemens Mobility skład (zostanie odpowiednio doposażony w zakładach naprawczych DB w Ulm) będzie oparty na platformie Mireo. Ma mieć tak samo dużą moc jak tradycyjne zespoły trakcyjne.
Mireo Plus H w wersji dwuczłonowej ma przejeżdżać na jednym tankowaniu wodorem do 1000 km, a w wersji trójczłonowej – do 600 km. W obu wersjach składy mają osiągać maksymalną prędkość 160 km/h.
Pojazd ma cechować się niskimi kosztami utrzymania i eksploatacji w cyklu „życia”.
„Pociąg ma wysoką moc napędową 1,7 MW, dla przyspieszenia do 1,1 m/s2 i prędkość maksymalną 160 km/h. Ta nowatorska technologia sprawi, że ruch pociągów operacyjnych napędzany wodorem będzie szybszy, wydajniejszy i bardziej przyjazny dla środowiska” – powiedział Michael Peter, prezes zarządu Siemens Mobility.
Znaczenie projektu
Wodorowy napęd pociągu nie będzie wytwarzał gazów cieplarnianych (GHG), w tym dwutlenku węgla (ma on ponad 80 proc. udział w łącznej emisji GHG). Mireo Plus Hpozwoli zaoszczędzić około 330 ton CO2 w ciągu jednego roku. Dlatego nie tylko DB wiąże z nim nadzieje na realną dekarbonizację transportu kolejowego.
Samo DB podkreśla bowiem, że korzystanie z pociągów z napędem wodorowym jest sposobem, aby grupa stała się neutralna dla klimatu. Zastąpiła w przyszłości nie tylko składy napędzane silnikiem Diesla, ale i energią elektryczną o niekorzystnym jeszcze miksie energetycznym (ok. 40 proc. energii w Niemczech powstaje ze spalania węgla).
Istotne jest też to, że wykorzystywany będzie wodór produkowany z energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, a nie z „brudnej” energii.
„Fakt, że będziemy produkować wodór lokalnie z „zielonej” energii elektrycznej i tankować pociąg tak szybko, jak pociąg z silnikiem diesla pokazuje, że ruch przyjazny dla klimatu jest możliwy. Musimy doprowadzić zużycie paliw kopalnych do zera. Tylko w ten sposób DB może być neutralny dla klimatu w 2050 roku. Wtedy nie będziemy już obsługiwać jednego pojazdu z konwencjonalnym olejem napędowym” – powiedziała Sabina Jeschke, członek zarządu DB ds. cyfryzacji i techniki.
Projekt jest skierowany przede wszystkim na zastąpienie spalinowych zespołów trakcyjnych na niezelektryfikowanych jeszcze liniach w ruchu regionalnym. Około 40 procent całości sieci kolejowej Niemiec (o długości 33 tys. km) nie jest zelektryfikowana, więc DB eksploatuje obecnie około 1300 spalinowych zespołów trakcyjnych w ruchu regionalnym.