Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

DB robi kolejny krok by stać się neutralna dla klimatu

Tagi: DB, H2O2, Siemens, wodór,

Z początkiem 2021 roku do końca grudnia na liczącej ok. 40 km trasie między Tybingą a Pforzheim w Niemczech zacznie kursować pociąg regionalny Mireo Plus H napędzany wodorem. Ma otworzyć nową erę w transporcie kolejowym.

H2O2
Źródło: Siemen Mobility

List intencyjny określający zasady współpracy w rozwoju tego innowacyjnego napędu podpisały w tym tygodniu Siemens Mobility i Deutsche Bahn. Obejmuje on m.in. prace badawcze i rozwojowe nowej generacji systemu trakcji, systemu składu, jak i koniecznej infrastruktury wodorowej.
Projekt wspiera finansowo Ministerstwo Transportu w Badenii-Wirtembergii oraz Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej.

Napęd wodorowy

W istocie Mireo Plus H będzie wyposażony w silnik elektryczny, zasilanyenergią z ogniw paliwowych oraz w akumulator litowo-jonowy. Ogniwa wytwarzać będą prąd trakcyjny w procesie przemiany chemicznej wodoru i tlenu, w którym to jako „produkt odpadowy” powstaje też woda.

Zastosowanie nowego, szybkiego systemu tankowania wodorem ma skrócić ten proces do 15 minut, czyli do czasu porównywalnego z tankowaniem olejem napędowym. Wodór będzie produkowany lokalnie w Tybindze, z wykorzystaniem zielonej energii elektrycznej.

Charakterystyka pojazdu

Budowany jeszcze przez Siemens Mobility skład (zostanie odpowiednio doposażony w zakładach naprawczych DB w Ulm) będzie oparty na platformie Mireo. Ma mieć tak samo dużą moc jak tradycyjne zespoły trakcyjne.
Mireo Plus H w wersji dwuczłonowej ma przejeżdżać na jednym tankowaniu wodorem do 1000 km, a w wersji trójczłonowej – do 600 km. W obu wersjach składy mają osiągać maksymalną prędkość 160 km/h.
Pojazd ma cechować się niskimi kosztami utrzymania i eksploatacji w cyklu „życia”.

„Pociąg ma wysoką moc napędową 1,7 MW, dla przyspieszenia do 1,1 m/s2 i prędkość maksymalną 160 km/h. Ta nowatorska technologia sprawi, że ruch pociągów operacyjnych napędzany wodorem będzie szybszy, wydajniejszy i bardziej przyjazny dla środowiska” – powiedział Michael Peter, prezes zarządu Siemens Mobility.

Znaczenie projektu

Wodorowy napęd pociągu nie będzie wytwarzał gazów cieplarnianych (GHG), w tym dwutlenku węgla (ma on ponad 80 proc. udział w łącznej emisji GHG). Mireo Plus Hpozwoli zaoszczędzić około 330 ton CO2 w ciągu jednego roku. Dlatego nie tylko DB wiąże z nim nadzieje na realną dekarbonizację transportu kolejowego.

Samo DB podkreśla bowiem, że korzystanie z pociągów z napędem wodorowym jest sposobem, aby grupa stała się neutralna dla klimatu. Zastąpiła w przyszłości nie tylko składy napędzane silnikiem Diesla, ale i energią elektryczną o niekorzystnym jeszcze miksie energetycznym (ok. 40 proc. energii w Niemczech powstaje ze spalania węgla).
Istotne jest też to, że wykorzystywany będzie wodór produkowany z energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, a nie z „brudnej” energii.

„Fakt, że będziemy produkować wodór lokalnie z „zielonej” energii elektrycznej i tankować pociąg tak szybko, jak pociąg z silnikiem diesla pokazuje, że ruch przyjazny dla klimatu jest możliwy. Musimy doprowadzić zużycie paliw kopalnych do zera. Tylko w ten sposób DB może być neutralny dla klimatu w 2050 roku. Wtedy nie będziemy już obsługiwać jednego pojazdu z konwencjonalnym olejem napędowym” – powiedziała Sabina Jeschke, członek zarządu DB ds. cyfryzacji i techniki.

Projekt jest skierowany przede wszystkim na zastąpienie spalinowych zespołów trakcyjnych na niezelektryfikowanych jeszcze liniach w ruchu regionalnym. Około 40 procent całości sieci kolejowej Niemiec (o długości 33 tys. km) nie jest zelektryfikowana, więc DB eksploatuje obecnie około 1300 spalinowych zespołów trakcyjnych w ruchu regionalnym.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close