Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Urząd Morski w Gdyni realizuje projekt radionawigacyjny na Bałtyku

Urząd Morski w Gdyni bierze udział w realizacji projektu radionawigacyjnego R-Mode Baltic (Ranging Mode for the Baltic Sea), finansowanego w 85% z funduszy UE Interreg Baltic Sea Region, mającego na celu stworzenie alternatywy dla nawigacji satelitarnej GNSS (Global Navigation Satellite Systems) w oparciu o radionamiary na punkty naziemne. 

urząd morski
fot. interreg-baltic.eu

Nowy system o nazwie R-Mode ma wykorzystywać istniejącą infrastrukturę i urządzenia nadbrzeżne systemów DGPS (Differential Global Positioning System) oraz AIS (Automatic Identification System), by w razie potrzeby, czyli awarii GNSS, nadaktywności słońca lub ataku terrorystycznego móc przynajmniej w jakimś stopniu zastąpić nim system satelitarny. Pierwsze próby morskie z udziałem polskiej stacji DGPS Rozewie zostały już przeprowadzone w tym roku na wodach Bałtyku Południowego, z pokładu szwedzkiego statku m/s Fyrbyggaren.

W dniach 3-6 sierpnia br. na stacji DGPS Rozewie przebywała grupa ekspertów międzynarodowych z Polski i Niemiec, w tym przedstawicieli Pionu Oznakowania Nawigacyjnego Urzędu Morskiego w Gdyni.  Przeprowadzono prace w celu dostosowania sprzętowego tej stacji do wymagań, jakie stawia specyfikacja sygnałów opracowana m.in. przez naszych specjalistów w ramach projektu. Zainstalowano dodatkowe urządzenia – modulator sygnałów pasma MF R-Mode oraz atomowy (rubidowy) wzorzec czasu i częstotliwości.  Całość została zestrojona na częstotliwości pracy stacji DGPS Rozewie 301 kHz. ( Fot.1 ).

Powyższe działania zostały podjęte w celu przygotowania stacji DGPS – jednej z siedmiu wytypowanych na Morzu Bałtyckim, do przeprowadzenia prób morskich.  Celem  było praktyczne  sprawdzenie  zasięgów sygnałów radiowych, ich detekcji i określenia pozycji geograficznej statku oraz jej dokładności. Szwedzki statek hydrograficzny m/s Fyrbyggaren na przełomie sierpnia i września 2020 r. wykonał rejs badawczy z prototypowymi odbiornikami R-Mode na pokładzie. Na mapie poniżej pokazano obszar Bałtyku Południowego i trasę  rejsu pomiarowego.

Urząd Morski w Gdyni w projekcie europejskim

Pomiary morskie były poprzedzone fazą analiz teoretycznych i symulacji komputerowych, wykonanych dla Bałtyku przez brytyjskich naukowców na zlecenie organizacji GLA (General Lighthouse Authorities) i lidera projektu DLR (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt – niemiecka agencja kosmiczna). Na ich podstawie wyznaczono strefę Bałtyku Południowego, w której istniejąca infrastruktura stacji brzegowych DGPS zapewni korzystną konfigurację geometryczną  dla propagacji fal radiowych pasma MF zarówno w dzień, jak i w nocy. Wybrane stacje bałtyckie DGPS zostały tak zmodyfikowane, aby nie naruszać ich podstawowej funkcji emisji radiowej poprawek do systemu GPS. Specjalnie zaprojektowany  sygnał R-Mode mieści się w standardzie pasma  ITU (International Telecommunication Union)  i dodatkowo zawiera w sobie nośne umożliwiające pomiar odległości (R-range) pomiędzy statkiem, a stacją nadawczą. Zmierzone widmo częstotliwości sygnału R-Mode w eterze pokazano na rysunku poniżej.

Próby morskie wykazały, ze komputerowy odbiornik R-Mode z pomiarem fazowym, przy wykorzystaniu pasma fal średnich (MF), umożliwia uzyskanie dokładności pomiaru odległości lepszych niż 10 m w porze dziennej.  W trakcie rejsu badawczego wzdłuż wybrzeża polskiego uzyskano dokładności pozycji geograficznej, potwierdzające założenia systemu R-Mode i jego przydatność nawigacyjną jako systemu back-up do współczesnych systemów satelitarnych.

Poza Europą, prowadzone są również  podobne próby systemu R-Mode w Chinach i w Kanadzie. Prognozuje się, że w skali globu, będzie on poważną alternatywą dla systemów satelitarnych i umożliwi przyszłościowe  wykorzystanie posiadanej naziemnej infrastruktury systemów różnicowych DGNSS.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close