Kolejny etap modernizacji linii Poznań – Wrocław
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizują linie Poznań – Wrocław na odcinku Czempiń – granica woj. dolnośląskiego. Inwestycja obejmuje m.in. tory, sieć trakcyjną oraz urządzenia sterowania. Projekt za 1,5 mld zł jest współfinansowany z instrumentu UE „Łącząc Europę” (CEF).

Sprawne przejazdy między Czempiniem a Rawiczem zapewniają etapowo wymieniane tory, sieć trakcyjna i nowoczesne urządzenia sterowania. W listopadzie pociągi pojada już nie jednym, lecz dwoma zmodernizowanymi torami na szlaku Rawicz – Bojanowo. W grudniu prace zakończą się na ostatnim jednotorowym szlaku między Lesznem a Starym Bojanowem, dwutorowo będzie przejezdna cała trasa Poznań – Wrocław.
Bezpieczeństwo na trasie zwiększają m.in. przebudowane przejazdy kolejowo-drogowe z nową nawierzchnią i lepszymi zabezpieczeniami, a także nowe, bezkolizyjne skrzyżowania. Kierowcy szybciej i sprawniej przejeżdżają nad torami nowymi wiaduktami w Lesznie, Klonówcu i Kościanie (ul. Młyńska). Wiadukt drogowy powstaje w Bojanowie (Pakówce), a tunele pod linią kolejową budowane są w Kościanie (na ul. Gostyńskiej) oraz w Rawiczu (na ul. Piłsudskiego).
Mieszkańcy Kościana zyskali nowe, bezpieczne, podziemne przejście na ul. Wyzwolenia. Do końca roku podobne obiekty, przeznaczone dla pieszych i rowerzystów, dostępne będą na ul. Okrężnej w Lesznie oraz ul. Świętojańskiej w Rawiczu.
Inwestycja między Czempiniem a Dolnym Śląskiem umożliwi zwiększenie prędkości składów pasażerskich do 160 km/h na całej trasie między Poznaniem a Wrocławiem. Po uzyskaniu wymaganych pozwoleń najszybsze pociągi pojadą między stolicami województw w ok. 1:30 h. Poprawi się przepustowość linii, co umożliwi przewoźnikom zwiększenie liczby połączeń dalekobieżnych i aglomeracyjnych. Zapewniony będzie sprawny transport towarów międzynarodowym korytarzem kolejowym. Wzrośnie komfort podróży i poziom bezpieczeństwa.
Projekt „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego – Czempiń” ma wartość ok. 1,5 mld zł i realizowany jest przy współudziale środków Unii Europejskiej z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Dofinansowanie wynosi ok. 1 mld zł