Kazachstan udrażnia infrastrukturę kolejową na NJS
W pierwszych 10 miesiącach tego roku wolumen przewozów towarów w tranzycie przez Kazachstan zwiększył się o 25 proc. w porównaniu do tego samego okresu 2019 r., w tym towarów w kontenerach o 35 proc. Tak wysoka dynamika ma związek z reorientacją ruchu towarowego na trasie Chiny – Europa i przenoszeniem części ładunków z transportu lotniczego i morskiego.

Taką informację podczas XXIX sesji Międzynarodowej Rady Koordynacyjnej Transportu Transeuropejsko-azjatyckiego (Международный Координационный совет по трансъевразийским перевозкам, skrót: КСТП) przekazał Sauat Mynbajew, wiceprzewodniczący KSTP, prezes zarządu Kazachstan Temir Żoły (KTŻ), czyli Narodowych Kolei Kazachstanu.
Mynbajew podkreślił, że szczególne znaczenie ma rozwój transportu kontenerowego na trasie Chiny – Europa – Chiny. Na natężenie ruchu tylko na tym korytarzu wskazuje to, że liczba przewożonych kontenerów wzrosła o 65 proc. w porównaniu z 2019 r.
Z informacji prezesa KTŻ wynika też, że w ciągu pierwszych 10 miesięcy 2020 r. średnia prędkość pociągów kontenerowych na kierunku Chiny – Europa – Chiny wzrosła w tym roku przez Kazachstan do 1150 km/dobę (ok. 48 km/h). „Naszym zadaniem jest dalsze zwiększenie prędkości pociągów tranzytowych, pomimo tego, że obciążenie na stacjach granicznych kazachsko – chińskich wzrosła w tym roku o 28 proc.”, cytuje Mynbajewa portal RŻD.Partnier.
Ponieważ tak szybko rosną wolumeny przewozów w tranzycie, władze Kazachstanu podjęły decyzję o przyspieszeniu rozwoju infrastruktury kolejowej. „Zostały określone priorytetowe projekty, w tym budowa czterech publicznych i prywatnych nowych terminali kontenerowych na głównej stacji Dostyk”, powiedział Mynbajew.
Jest to główna stacja granicząca z chińskim przejściem Alashankou. Obecnie kończone są tam prace nad wydłużeniem torów kolejowych w granicznym parku „T”, co umożliwi odbiór długich i podwójnych pociągów. Łącznie te inwestycje zwiększą możliwość odpraw w 2025 roku do 1 mln TEU rocznie.
Drugą priorytetową inwestycją jest modernizacja linii kolejowej od stacji Dostyk do Mojnyty, a trzecią – „ewentualna budowa nowej linii kolejowej Darbaza – Maktaarał, która umożliwi przyciągnięcie dodatkowego wolumenu przewozów towarów z Uzbekistanu i zmniejszy „napięcia na istniejącym przejściu granicznym w Saryagasz”, poinformował Mynbajew.
Ogólnie, wartość tych trzech zadań programu inwestycyjnego szacowana jest na około 1 mld USD.
Mynbajew poinformował też, że od początku marca z powodu pandemii odwołano 128 międzynarodowych i krajowych pociągów pasażerskich. Obecnie, z uwzględnieniem wszystkich norm sanitarnych i zapewnieniem możliwości sprzedaży biletów online w kraju, wznowiono ruch 65 proc. pociągów pasażerskich.
Członkami KSTP są: Koleje Rosyjskie (RŻD), Koleje Niemieckie (DB), GETO (założona w 1978 r. w Bazylei Grupa Europejskich Transsyberyjskich Operatorów i Spedytorów, z niemieckiego: Gemeinschaft der Europäischen Transsibirien Operateure und Spediteure) oraz KIFA (Koreańskie Międzynarodowe Stowarzyszenie Spedytorów Towarowych).
Przypomnijmy, że obecnie największa liczba kontenerów na Nowym Jedwabnym Szlaku Chiny – Europa – Chiny transportowana jest korytarzem biegnącym przez Kazachstan, począwszy od chińsko-kazaskiego przejścia granicznego Alaszankou/Dostyk. Wszystkie trzy korytarze transsyberyjskie łączą się na Uralu, w okolicy Jekaterynburga, a następnie towary transportowane są następnie do UE przez terytorium Rosji i Białorusi, z przeładunkiem na platformy o europejskiej szerokości w Małaszewiczach, na granicy polsko-białoruskiej.
O współpracy z Kazachstanem i kształtowaniu przewozów kontenerowych w kierunku Chiny-Kazachstan-Polska-Europa pisaliśmy tutaj: Infrastruktura kluczem do zwiększenia wymiany handlowej z Kazachstanem