Partnerzy portalu

Kazachstan udrażnia infrastrukturę kolejową na NJS

W pierwszych 10 miesiącach tego roku wolumen przewozów towarów w tranzycie przez Kazachstan zwiększył się o 25 proc. w porównaniu do tego samego okresu 2019 r., w tym towarów w kontenerach o 35 proc. Tak wysoka dynamika ma związek z reorientacją ruchu towarowego na trasie Chiny – Europa i przenoszeniem części ładunków z transportu lotniczego i morskiego.

Kazachstan udrażnia infrastrukturę kolejową na NJS
Fot. Railways.kz

Taką informację podczas XXIX sesji Międzynarodowej Rady Koordynacyjnej Transportu Transeuropejsko-azjatyckiego (Международный Координационный совет по трансъевразийским перевозкам, skrót: КСТП) przekazał Sauat Mynbajew, wiceprzewodniczący KSTP, prezes zarządu Kazachstan Temir Żoły (KTŻ), czyli Narodowych Kolei Kazachstanu.

Mynbajew podkreślił, że szczególne znaczenie ma rozwój transportu kontenerowego na trasie Chiny – Europa – Chiny. Na natężenie ruchu tylko na tym korytarzu wskazuje to, że liczba przewożonych kontenerów wzrosła o 65 proc. w porównaniu z 2019 r.

Z informacji prezesa KTŻ wynika też, że w ciągu pierwszych 10 miesięcy 2020 r. średnia prędkość pociągów kontenerowych na kierunku Chiny – Europa – Chiny wzrosła w tym roku przez Kazachstan do 1150 km/dobę (ok. 48 km/h). „Naszym zadaniem jest dalsze zwiększenie prędkości pociągów tranzytowych, pomimo tego, że obciążenie na stacjach granicznych kazachsko – chińskich wzrosła w tym roku o 28 proc.”, cytuje Mynbajewa portal RŻD.Partnier.

Ponieważ tak szybko rosną wolumeny przewozów w tranzycie, władze Kazachstanu podjęły decyzję o przyspieszeniu rozwoju infrastruktury kolejowej. „Zostały określone priorytetowe projekty, w tym budowa czterech publicznych i prywatnych nowych terminali kontenerowych na głównej stacji Dostyk”, powiedział Mynbajew.

Jest to główna stacja granicząca z chińskim przejściem Alashankou. Obecnie kończone są tam prace nad wydłużeniem torów kolejowych w granicznym parku „T”, co umożliwi odbiór długich i podwójnych pociągów. Łącznie te inwestycje zwiększą możliwość odpraw w 2025 roku do 1 mln TEU rocznie.

Drugą priorytetową inwestycją jest modernizacja linii kolejowej od stacji Dostyk do Mojnyty, a trzecią –  „ewentualna budowa nowej linii kolejowej Darbaza – Maktaarał, która umożliwi przyciągnięcie dodatkowego wolumenu przewozów towarów z Uzbekistanu i zmniejszy „napięcia na istniejącym przejściu granicznym w Saryagasz”, poinformował Mynbajew.

Ogólnie, wartość tych trzech zadań programu inwestycyjnego szacowana jest na około 1 mld USD.

Mynbajew poinformował też, że od początku marca z powodu pandemii odwołano 128 międzynarodowych i krajowych pociągów pasażerskich. Obecnie, z uwzględnieniem wszystkich norm sanitarnych i zapewnieniem możliwości sprzedaży biletów online w kraju, wznowiono ruch 65 proc. pociągów pasażerskich.

Członkami KSTP są: Koleje Rosyjskie (RŻD), Koleje Niemieckie (DB), GETO (założona w 1978 r. w Bazylei Grupa Europejskich Transsyberyjskich Operatorów i Spedytorów, z niemieckiego: Gemeinschaft der Europäischen Transsibirien Operateure und Spediteure) oraz KIFA (Koreańskie Międzynarodowe Stowarzyszenie Spedytorów Towarowych).

Przypomnijmy, że obecnie największa liczba kontenerów na Nowym Jedwabnym Szlaku Chiny – Europa – Chiny transportowana jest korytarzem biegnącym przez Kazachstan, począwszy od chińsko-kazaskiego przejścia granicznego Alaszankou/Dostyk. Wszystkie trzy korytarze transsyberyjskie łączą się na Uralu, w okolicy Jekaterynburga, a następnie towary transportowane są następnie do UE przez terytorium Rosji i Białorusi, z przeładunkiem na platformy o europejskiej szerokości w Małaszewiczach, na granicy polsko-białoruskiej.

O współpracy z Kazachstanem i kształtowaniu przewozów kontenerowych w kierunku Chiny-Kazachstan-Polska-Europa pisaliśmy tutaj: Infrastruktura kluczem do zwiększenia wymiany handlowej z Kazachstanem

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close