Ruszyła budowa nowego wiaduktu w Gdańsku
Rozpoczęła się budowa wiaduktu w ciągu ul. Ku Ujściu w Gdańsku. Ponad 100-metrowy obiekt zastąpi przejazd kolejowo-drogowy. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zapewni sprawny i bezpieczniejszy transport ładunków do portu. To kolejny etap zwiększania kolejowego dostępu do nabrzeży. Wartość całej inwestycji współfinansowanej z instrumentu CEF „Łącząc Europę” to ponad 1,1 mld zł netto.

Nowy wiadukt drogowy w ciągu ul. Ku Ujściu powstanie w sąsiedztwie stacji Gdańsk Port Północny. Wykonawca rozpoczął przygotowania terenu. Będzie tymczasowy objazd przez plac budowy. Ponad 100-metrowy wiadukt z jezdnią o szerokości 8 metrów, z dwoma pasami ruchu oraz chodnikiem o szerokości 2 metrów, zastąpi przejazd kolejowo-drogowy. Średnio, w ciągu doby, przez przejazd przejeżdża 25 pociągów towarowych i składów manewrowych.
Bezkolizyjne skrzyżowanie zwiększy bezpieczeństwo w ruchu drogowym i kolejowym oraz usprawni komunikację w tej części miasta. Realizacja zadania zapewni także sprawny dojazd pociągów i samochodów do gdańskiego portu. W ramach prac wyremontowanych lub zbudowanych zostanie także ponad 1,3 km dróg dojazdowych. Zakończenie budowy wiaduktu planowane jest do końca 2021 r.
Pociągi z towarami jadą po nowych torach
Na stacji Gdańsk Port Północny pociągi z ładunkami jeżdżą już po nowym nasypie z sześcioma torami (to w sumie blisko 7 km nowych torów) oraz 20 rozjazdami, które zapewniają składom sprawną zmianę torów. Modernizowane są kolejne tory i wymieniane rozjazdy. Sprawny i ekologiczny transport możliwy jest dzięki nowej sieci trakcyjnej. Na terenie stacji kładzione są kilometry kabli sieci teletechnicznej i elektroenergetycznej. Budowane jest oświetlenie torów. Nowy system sterowania ruchem kolejowym zapewni sprawny i bezpieczny transport ładunków. Zakończono budowę toru na stacji Gdańsk Kanał Kaszubski. Kończą się prace na torze na Westerplatte.
Przewóz ładunków szybszy i bezpieczniejszy
Wiadukt w ciągu ul. Ku Ujściu powstaje w ramach projektu pn. „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk”. Efektem inwestycji PLK u bram gdańskiego portu będzie szybszy przewóz większej ilości towarów. Pociągi z towarami będą dłuższe, nawet 740-metrowe, i cięższe, o obciążeniu 221 kN na oś. Dzięki nowym urządzeniom systemu sterowania ruchem kolejowym przewóz ładunków będzie sprawniejszy i bezpieczniejszy. Wartość prac w Gdańsku to ponad 1,1 mld zł netto. Prawie 40 proc. tej kwoty stanowi dofinansowanie unijne ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”. Zakończenie wszystkich prac zaplanowane jest do końca 2021 r.